سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«سه کام حبس» تراوشات ذهنی یک کارگردان عصبانیست
فیلم «سه کام حبس» تلاش کارگردانی است که در دل قصه های آدم های کلان شهر تهران چیزی جز تباهی و سیاهی و مرگ و جنایت نمی بیند. در فیلم هیچ آدم شریفی به جز سوپر وایزر بیمارستان و البته مامور راهنمایی و رانندگی که به وظیفه قانونی اش عمل می کند و کارگردان چاره ای جز نشان دادن سلامت کاری اش نداشته و پیرمرد لوله بازکن وجود ندارد. همه در طول فیلم در حال دزدی و جنایت هستند. سامان سالور از شرایط پیرامونی اش عصبانی است آنقدر که در بیان حقیقتی که در زیر پوسته شهر جاری است راهی جز فریادهایی از سر استیصال نمی یابد و همین امر باعث شده تلخی های فیلم بیشتر از آنکه تامل برانگیز باشند آزاردهنده جلوه کنند. سالور اما فراموش کرده است که به عنوان یک هنرمند موظف است با بیانی هنرمندانه معضلات و مصایب را بازنمایی کند.
مشکل عمده فیلم سه کام حبس اما ناشی از فیلمنامه ای است که آنقدر جان ندارد که مخاطبش را تا انتها با خود همراه سازد . شخصیت مجتبی با بازی محسن تنابنده و نسیم با نقش آفرینی پری ناز ایزد یار به عنوان کاراکتر های اصلی فیلم که همه داستان حول محور آنها روایت می شوند آنقدر گنگ و کم اثرمعرفی می شوند که تماشاگر در طول فیلم مجالی برای همراهی و همذات پنداری با آنها را نمی یابد.
آنچه که داستان فیلم را به پیش می برد توالی اتفاقات و تلخی های فیلم است .
فیلم «قصیده گاو سفید» ایده ای که کامل نمی شود
آخرین ساخته بهتاش صناعی ها داستانی جذاب از هم نشینی قاضی و همسر مقتول را به تصویر می کشد نیمه ابتدایی فیلم با استفاده از همین عامل محرکه قدرتمند در پیشبرد و همراهی تمام و کمال تماشاگر با داستان در کنار ریتم مناسب اتفاقات و بازی های خوب بازیگران و البته معرفی به اندازه شخصیت های اصلی آن نوید یک اثر دلنشین را به مخاطب می دهد. اما نیمه دوم فیلم از جایی که شخصیت قاضی (با بازی علیرضا ثانی فر) وارد زندگی زن جوان شوهر مرده می شود عملا ریتم مناسب خود را از دست می دهد. در نیمه دوم فیلم داستانک ها آنقدر جان ندارند که مخاطب را با خود همراه سازند به همین جهت تماشاگر خیلی زود احساس یکنواختی و خستگی می کند. در واقع کفه سنگین سیر اتفاقات در نیمه نخست فیلم در قیاس با نیمه دوم فیلم باعث عدم توازن فیلم شده است. و همین چشم اسفدیار فیلم است.
به نظر می رسد قصاص اشتباه در کنار قاضی نادم و سرخورده از حکمی که خسارتش جبران ناپذیر است و زنی که در میان یک بحران سخت دامنی از آرامش را جست و جو می کند آنقدر پتانسیل داشته باشد که توقع تماشاگررا که با اثری دلپذیر تر مواجه باشد بالا ببردچیزی که فیلم «قصیده گاو سفید» فاقد آن است.
بازی خوب مریم مقدم و علی رضا ثانی فر در فیلم از نکات ارزشمند آن است.
فیلم «عامه پسند» بیرقی سه گانه اش را کامل می کند
فیلم «عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی ادامه منطقی نگرشی است که در دو فیلم دیگر بیرقی«من» و «عرق سرد» با محوریت زنان در جامعه ایرانی دیده بودیم. در عامه پسند بیرقی زندگی فهیمه زنی ۵۷ ساله را روایت می کند که پس جدایی از همسرش تلاش دارد به تمام آنچه که در سالهای خانه داری از آن محروم بود دست یابد. همین امر بهانه ای می شود تا کارگردان چالش های پیش روی فهیمه را با جهان پیرامونی اش که بیشترشان را مردان تشکیل می دهند به تصویر بکشد. جهانی که اگر زنی مثل افسانه در آن راه می یابد و موفق عمل می کند به جهت شناختش از مردم جامعه است تا توانمندی شخصی او. چیزی که فهیمه از آن بی بهره است.
فیلم مقدمه ای طولانی تا ورود به قصه اصلی فیلم دارد همین امر باعث می شود تماشاگر بخش عمده ای از تصاویر ابتدایی فیلم را از دست بدهد تصاویری که به نظرچندان کمکی به شناخت از کاراکتر اصلی فیلم نمی کنند.
عامه پسند می تواند با تدوینی مجدد به ویژه در بخش های ابتدایی فیلم سروشکل بهتری را در روایت پیدا کند.
مهم ترین اتفاق فیلم بی گمان بازی درخشان هوتن شکیبا در نقشی است که در سینمای ایران همیشه به مسخرگی ختم می شد. میلاد با بازی این بازیگر به حتم نقطه عطفی در ایفای این دست از نقشها در سینمای ایران محسوب می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- جایزه بهترین فیلم داوران دانشگاهی جشنواره جنایات و مکافات برای «قصیده گاو سفید»
- هشت جشنواره بینالمللی میزبان «قصیده گاو سفید» در آبان ماه
- چرا به فیلم «قصیده گاو سفید» پروانه نمایش در ایران نمیدهند؟
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
آخرین ها
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم