سینماسینما، محدثه واعظیپور
«شیهه» ساخته پویا سعیدی، از همان لحظات نخستین فیلم، شوقبرانگیز و تماشایی است، قلاب فیلم خیلی زود به بینندهاش گیر میکند، نه فقط به خاطر حضور نگار جواهریان که اغلب حضورش مقابل دوربین، کنجکاویبرانگیز و جذاب است، و نه حتی به خاطر موضوع حساس آن، بلکه به خاطر فضاسازی کارگردان. جهانی که لیلا (نگار جواهریان) و امیر در آن زندگی میکنند، آمیزهای از واقعیت و فراواقعیت است، در جهان مشترک بین زن و پسربچه، ارتباط طوری شکل میگیرد که از قالب مرسوم و عینی دور شده و به مفاهیمی تازه میرسد. لیلا، نیتش را پشت واژهها پنهان کرده و حقیقت را به پسر نمیگوید. امیر، به اقتضای سنش، در دنیای خیالی خود زندگی میکند و میکوشد رابطهاش با مادر، برادر و اطرافیانش را از منظری که خود درک میکند، به لیلا منتقل کند. «شیهه» به عنوان یک فیلم کوتاه، عمیق و انسانیست. لیلا، درگیر یک رابطه عاطفی به پایان رسیده است، زنی که در نگاه اول شاید کمی سبکسر به نظر برسد، اما به مرور وجه انسانیِ شخصیت، خلوت، تنهایی و بیپناهیش تجلی پیدا میکند.
«شیهه» به اندازه و به درستی به وجوه مختلف زندگی در یک کلانشهر یا مختصات زندگی در جوامع مدرن میپردازد. لوکیشن فیلم، برجهای سر به فلک کشیده و بیخبری لیلا از همسایهها، اشارهای به تبعات زندگی مدرن و تنهایی وسیعی است که در آن حکفرمایی میکند. امیر هم مانند لیلا، در این مناسبات تک افتاده، مادرش ساعتها از او بیخبر است و پسر بچه، فراغتی طولانی با زنی غریبه (لیلا) دارد، وجه مشترک این دو شخصیت، و نزدیکیشان بهم، اشاره ای به وضعیت زنان و کودکان در این دنیای دهشتناک است. هر دو شخصیت، دور از خانواده و در جستجوی مامنی برای همصحبتی و کشف شدن هستند. «شیهه» جهانی باورپذیر دارد، در حالی که همان طور که اشاره شد، بین واقعیت و فراواقعیت حرکت میکند. انتخاب درست نگار جواهریان و موفقیت او در نمایش پیچیدگیهای شخصیت لیلا، بسیار به فیلم کمک کرده است. بازیگر نقش امیر هم بااستعداد است و ترکیب او و جواهریان به عنوان دو بازیگر اصلی فیلم، جهان مورد نظر فیلمساز را عینیت داده است.
«شیهه» بیشتر از اغلب تولیدات بلند سینمای داستانی سالهای اخیر، جذاب و درگیرکننده است. موضوع زن و کودک، استقلال زنان و پذیرفتن نقش مادری، بحران روابط عاطفی و زوال عشق، همواره چالش برانگیز و جذابند. پویا سعیدی در «شیهه» نگاهی تازه به این مسائل داشته و با تمرکز بر نمایش حس زنانه و مهر مادری، تماشاگرش را درگیر میکند. «شیهه» یادآور رمان معروف اوریانا فالاچی است، در «به کودکی که هرگز زاده نشد» فالاچی احساسات متضاد، عواطف سرکوب شده و اندوه مادری را روایت میکند که سرخورده از یک رابطه به پایان رسیده، برای دل کندن از فرزندی که هنوز به دنیا نیامده، تصمیم میگیرد. پایان «شیهه» مانند انتهای رمان اوریانا فالاچی، منحصر به فرد، تکان دهنده و به یادماندنی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سفر، سینما و معجزه
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
- «خاتون» و زنده کردن حس وطن پرستی
- پرسش بیپاسخ درباره ایران/ نگاهی به سکانس آخر سریال «خاتون»
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی
- سویههای تمجیدنشدنیِ سریال «خاتون»
- خاتون خیالی
- طراحی هنری «خاتون»؛ تحسین برانگیز و هویتمند
پربازدیدترین ها
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
آخرین ها
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- نمایش «سیمبلین» / گزارش تصویری
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- اندر احوال کشتیشکستگان سینمای ایران/ عصر فراموشی
- قابهایی از ناگفتهها در گالری ثالث
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- راهیابی «اسکن» به جشنواره آمریکایی
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی؛ امینالله رشیدی درگذشت
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران / گزارش تصویری
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «هیدن» ۴۰۰ اجرایی شد/ دور جدید نمایش در تماشاخانه هما
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- حسابش بماند با پرورگار
- با ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار مخاطب؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۰ میلیاردی شد