سینماسینما، مهناز عظیمی
«آنچه ما را نابود نمی کند» ساخته ی ساندرا نتلبک از آلمان فیلمی ست که زیاد درباره ی آن صحبت نشده اما به زعم نگارنده یکی از قابل تامل ترین آثار جشنواره ی امسال بود.
این فیلم به طرز حیرت انگیزی جامعه ی امروز آلمان را از نگاه شخصیت اصلی فیلم، مکس، که یک تراپیست و روانکاو است بازگو می کند، منتها نکته ی جالب توجه اینکه مکس خودش درگیر مشکلات عدیده ی شخصی و خانوادگی ست، افراد متعددی به عنوان بیمار به مکس مراجعه می کنند و زندگی شخصی خود را با او بازگو می کنند فیلم در ابتدا به صورت پراکنده زندگی شخصی هر کدام از این بیماران را بازگو می کند و سپس در ادامه ی روایت به نوعی زندگی مکس به آنها گره می خورد.
زنی که به گفته ی خودش یک بازیگر است و برای بهبود رابطه اش با مرد متاهل دیگری به مکس مراجعه می کند و یا زنی که در دوره ی سوگ نامزدش که یک عکاس جنگ است به سر می برد و به دنبال فهمیدن معنای مرگ به سراغ موسسه ی مراسم کفن و دفن می رود. خلبانی که پس از سالها خلبانی حالا ترسی بیمار گونه از پرواز دارد و یا مرد همجنسگرایی که معشوقش در کما به سر می برد.
فیلم به ظاهر از آدم های عادی موجه و منطقی حرف می زند، انسان هایی که هر کدام دارای تحصیلات و مشاغل ارزشمند اجتماعی هستند اما در زندگی شخصی خود پر از خلاء عاطفی و تنهایی و گنگی اند. حتی نوجوانان این فیلم میان خود و افراد خانواده شان احساس خلاء عمیق می کنند و مرگ را به زندگی ترجیح می دهند.
یکی از عجیب ترین بیماران مکس همسر سابقش است. او یک دانشجوی پزشکی ست که در سن بالایی با وجود داشتن دو فرزند دختر به دانشگاه رفته و از مکس جدا شده اما به عنوان بهترین دوستش همچنان به مطب او برای روانکاوی مراجعه می کند.
فیلم «آنچه ما را نابود نمی کند» تلاش می کند از یک جامعه ی اشتباهی پرده برداری کند که هر چه می گذرد رفتارهای غیر متعارف آدم هایش دارد عادی و عادی تر می شود، این رفتارها برای خود آدم ها هم قابل هضم نیست اما چون جامعه آن را به عنوان یک هنجار پذیرفته، آنها ناچارند که در سکوت به این نوع زندگی پر از خلاء عاطفی و تنهایی تن بدهند و عادت کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن