سینماسینما/ مجید توکلی:
درست مثل اسم خود فیلم،حالا دیگر ” همه می دانند” که اصغر فرهادی یک نابغه است.نابغه ای که از دل و شرایط بحران رشد کرده و حالا در بهترین نقطه سینمای جهان ایستاده.”همه می دانند” فرهادی فیلم مهمی است.درست مثل خود فرهادی که این روزها فیلمسازی مهم در ابعاد جهانی است و همه منتظر یک غافلگیری و دست خوش دیگر از او هستند.غافلگیری و توقع بالایی که خود فرهادی تماشاگرانش را تربیت کرده.”همه می دانند” را در کن دیدم.فیلم مهمی است اما غافلگیر کننده نیست.قرار هم نیست باشد.قصه سرراست و دو خطی ساده ای دارد.اما اهمیت فیلم ،بیرون از فیلم و شرایطی است که فرهادی روی آن دست گذاشته.فیلمی درباره اوضاع نابسامان اقتصادی که یقه خانواده و روابط خانوادگی را گرفته.خانواده ای که اصل مرکزی همه فیلم های اصغر فرهادی است.خانواده ای چند لایه که درگیر معیشت.مهاجرت و مذهب است.قصه “همه می دانند” فرهادی در اسپانیا است ولی ماجرایی که تعریف می کند،بدون مرز است.بازیگرانش درست و در خدمت قصه همه توانشان را برای فرهادی گذاشته اند.یک باردم و پنه لوپه کروز درخشان و حتی درخشان تر از همه فیلم هایشان دارد که بدون شک شانس جایزه دارند.فضا سازی استادانه یک خانواده اسپانیایی که از دل شهر و روستا دور هم جمع می شوند و همین حالا که دارم اینها را می نویسم،دلم برای تماشای چندباره سکانس عروسی فیلم تنگ شده است.
اصلا نقد کردن “همه می دانند” مرحله بعدی کار است.اتفاق مهم تر، فرجام این مسیر پر پیچ و خم فرهادی است که تا اینجای کار پایان خوشی دارد ولی مثل آثارش پایان اش باز است و تو مدام فکر می کنی که او بعد از این چه مسیری را می رود.رقابت در بازار جهانی، دست آورد بزرگ فیلمساز نابغه ایرانی است.دست کم فروش این چند روزه فیلم در سینمای فرانسه،گواه این نکته است که فرهادی فیلمساز جهانی شده است.چه شمایی که برای فرهادی گارد گرفته ای،چه مایی که عاشق سینما و این مسیر پر پیچ و خم اش هستیم باید بدانیم که فعلا دنیا به احترامش جشنواره افتتاح می کند و کلاه از سر بر می دارد.اینکه انتظار ما از فرهادی بالا و بالاتر از همیشه هست را به فال نیک بگیریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





