سینماسینما، سام بهشتی _ زرد بیشترین لطمهاش را از فیلمنامه خورده است، میخواهد قصهاش را به سادگی روایت کند، اما در همین روایتِ بدون لکنت، درجا میزند و به شدت فیلمنامهاش مخدوش و گنگ است، جای کاشت و برداشت های آن در فیلمنامه درست نیست و حجم اطلاعاتی که میدهد و میخواهد بار درام را بیشتر کند، مخاطب را آزار می دهد.
گرههای کور می زند و وقتی می خواهد آن ها را باز کند با مشکل جدی مواجه می شود و ناخواسته به کپی دستِ چندم فیلم های اصغر فرهادی تبدیل می شود.
کاراکترهای موجود در قصه (اشاره به شخصیت پردازی) هویت ندارند و این جوانان را نمی توانیم در قالب مخترع هوشمند و با اقتدار باور کنیم، شناسنامه های جعلی دارند و شخصیت های موجود در قصه به غیر از یک یا دو نفر، به شدت منفعل هستند و اصلا نمی توان گفت که آن ها کاراکترهایی هستند، که حضورشان در روند قصه تاثیرگذار است و بیشتر نقش فرعی دارند، شخصیت پردازی ها به شدت آشفته و غیر معقول است و همین امر باعث می شود که فیلم از دست برود، وقتی فیلمی، در زبان روایت قصه اش نتواند موفق عمل کند، بازیگران هستند که با تکیه بر تاکتیک فردی، باید فیلم را سرپا نگه دارند، که در این فیلم که پر از نامِ استارها است هم این اتفاق به درستی نمی افتد، بهرام رادان که بازیگر توانایی است، اما در اینجا بدترین بازی کارنامه هنری اش را ارائه داده است و ساره بیات هم در مقام بازیگر زنِ اصلی این فیلم، حضورش چنگی به دل نمی زند و همان نقش های کلیشه ای که به او پیشنهاد شده را پذیرفته است و همان تکرار های همیشگی و حالات خاص خودش را تکرار می کند، ساره بیات بازیگر به شدت توانایی است و نقش های جاودانش در فیلم جدایی نادر از سیمین و فصل فراموشی فریبا در ذهن ها ماندگار است اما این بازیگر اسیر کلیشه ها شده و هربار خود را تکرار می کند، یک بازی درست و اصولی در این فیلم به چشم می خورد و آن هم حضور مهرداد صدیقیان است، بازیگری که دیگر می توان گفت هوشمندانه انتخاب می کند و در بازی اش به یک بلوغ کامل رسیده است و در نقشی که به او سپرده می شود، اگر جنس نقش ها شبیه هم باشد، او با تکنیک های خاص و جنس بازی شبیه خودش، آن نقش را مال خود می کند، صدیقیان در زرد متفاوت تر از همیشه است، بهاره کیان افشار هم در تمام طول فیلم بازی درستی را از خود ارائه داده است اما شخصیت نیکی بر روی کاغذ، کارکرد چندانی ندارد اما این بازیگر با تکیه بر خلاقیت هایش توانسته آن را باور پذیر کند.
فیلم زرد اگر در پرداخت و طراحی و کارگردانی درست و باور پذیر در می آمد، می توانست به یکی از فیلم های ماندگار سینما تبدیل شود، چون دغدغه دارد مساله ای که مطرح می کند، آسیب های اجتماعی پیرامون ما در جامعه است اما ساختار سینمایی اش متزلزل است، مهمترین رکن و نقطه مثبت فیلم، طراحی کارگردان برای پایان بندی درست اش است و شاید تنها فیلمی است که خالق آن به پایان بندی فکر کرده است، دو لحظه خوب هم در فیلم وجود دارد و آن هم پلان تنهایی نهال و تصمیم گیری اش برای ماندن و یا رفتن در جلوی خانه همسایه و دیگری تمامی سکانس های علیرضا استادی، در این لحظه ها است که فیلم کمی جان می گیرد و از ریتم نمی افتد، فیلم اول مصطفی تقی زاده می توانست خیلی بهتر باشد، اما هنوز جوان است و باید به ادامه مسیر امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش مسابقه فیلمهای اول را احیا کنید
- فیلمم مقابل آثار فرهادی است/ گفت و گو با کارگردان فیلم «زرد»
- جشنواره کلکته با فیلم «زرد» افتتاح میشود
- «زرد» پیشتاز فروش هفتگی سینماها
- شروع ۳۰۰ میلیونی «خفهگی» در آغاز اکران/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- «کوکوی کبوتران حرم» پر از لحظههای ناب و جسورانه است
- تازه های پرده نقره ای؛ از رکورد زنی تا کم اقبالی/ منتقدان چه گفتند؟
- از شروع خوب «زرد» تا عبور فیلم تهمینه میلانی از مرز یک میلیارد
- موفقیت «زرد» ایرانی در روسیه
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- اکران فیلمی با بازی بهرام رادان، ساره بیات و بهاره کیان افشار
- «زرد» در جشنواره فیلم شانگهای رقابت میکند
- نگاهی به یکی از آثار جا مانده از فجر سی و پنجم/ زرد آمدهای و سرخ بر میگردی!
- چه گزینه ای برای معرفی به اسکار مناسب است؟/ سینماسینما گزارش میدهد
- بهرام رادان و بهاره کیانافشار در یک درام حادثهای
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴