سینماسینما، مصطفی آتشمرد؛
پوستر فیلم «زیر درخت لور»، طراحی شده توسط علی باقری، دریچهای به جهان درون این مستند میگشاید. در این ترکیببندی تأملبرانگیز، پیکره یک خانواده درمانده تصویر شده است. میان اسباب منزل، کنار دریا. قرارگیری آنان در حالتی نشسته، خسته و فاصلهدار از یکدیگر، بیش از هر چیز گویای بیهویتی، انزوا و شکاف عاطفی است.
پالت رنگی آبی و سفید پوستر، حالوهوایی از یأس و انتظاری سنگین را القا میکند و بیننده را پیشاپیش برای مواجهه با روایتی از فروپاشی یک خانواده (جامعه) آماده میسازد. این تصویر، خلاصهای بصری و قدرتمند از تمامی درونمایههای اصلی فیلم است.
معین کریمالدینی در این اثر، عمداً و با جسارت، مرزهای مستند مشاهدهگر را درمینوردد و به قلمرو سینمای داستانی هم قدم میگذارد. این گرایش از نخستین سکانس با حرکات دوربین حسابشده و ترکیببندیهای نمایشی آشکار میشود. دوربین در این فیلم یک ناظر منفعل نیست، بلکه بازیگری است که با انتخاب لنز تله و نزدیک شدن مداوم به چهره شخصیتها، بر بار دراماتیک و فشار روانی صحنهها میافزاید. این رویکرد، که گاهی حس طبیعی بودن برخی صحنه ها را تحتالشعاع قرار میدهد، در خدمت هدف بزرگتری قرار دارد: کندوکاو در عمق تراژدی انسانی و تبدیل واقعیت به یک بیانیه هنری صریح.
فیلمبرداری روزبه رایگا و مهدی آزادی با حفظ ثبات در این شیوه، و موسیقی احسان آنالویی، به تقویت فضایی کمک میکنند که یادآور یک درام اجتماعی تلخ است.
داستان مهاجرت خانواده به جزیره کیش و مواجهه آنان با کفۀ سخت واقعیت، بستری میشود برای نمایش لایههای پیچیده فقر. فیلم نشان میدهد که فقر تنها محرومیت مالی نیست، بلکه شکلی فراگیر است که روان، روابط و کرامت انسانی را نیز میفرساید. رابطه آشفته پدر با همسر و دخترش که ردپایی از خشونت در کودکی بر آن نقش بسته، نمونهای از این فرسایش است. صحنههای جلسات مشاوره، هرچند ممکن است از نظر منطق روایی پرسشبرانگیز باشند، جرأتی است برای نمایش زخمهای پنهان و تأکید بر این نکته که فقر، آسیبی چندساحتی وارد میآورد. اما اوج نمادپردازی فیلم در مواجهه شخصیت اصلی با فضای انتخاباتی جزیره رخ میدهد. حمل بنر سنگین یک کاندیدا بر دوش او، استعارهای گویا و بیرحم از بار سنگین وعدهها و سیاستهای گذرا بر دوش قشرهای آسیبپذیر است. اشتغال موقتی او در ستادهای رقیب، تصویری از بیثباتی معیشت و ابزار شدن فرودستان در بازیهای جناحی را ترسیم میکند. در اینجا، کیش به نمادی متضاد بدل میشود؛ نماد توسعهای که ساکنان حاشیهاش را در حسرت ابتداییترین نیازها رها کرده است.
این فیلم به وضوح با فضای نخستین اثر مهم کریمالدینی، «آتلان»، فاصله دارد. اگر «آتلان» در ترکمنصحرا، با نگاهی شاعرانه و عاطفی به رابطه انسان و طبیعت و سنت میپرداخت، «زیر درخت لور» بیپروا و مستقیم به قلب معضلات شهری و ساختاری یک جامعه میزند. این تحول، نشان از گذار کارگردان از یک نگاه غنایی به سمت رویکردی انتقادی و اجتماعی دارد. او در این فیلم نه به دنبال ثبت صرف یک رخداد، که در پی کشف زنجیره علتومعلولی رنج است و برای این هدف، از هر ابزار سینمایی، اعم از مستند یا داستانی، بهره میجوید. این جسارت قالبشکنانه نقطه قوت اصلی اثر است، اما درعینحال مخاطره، نیز به همراه دارد. کنترل شدید صحنهها و جهتدهی آشکار روایت میتواند برای برخی ذائقههای مستندپسند، حس تصنع یا بازسازی گسترده را ایجاد کند. همچنین صراحت نمادهای سیاسی، اگرچه اثر را بیپرده و روشن میسازد، ممکن است از ظرافت برخی تفسیرهای هنری بکاهد.
در مجموع، «زیر درخت لور» بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی است.این فیلم، با عمق بخشیدن روانشناختی به شخصیتها و استفاده هوشمندانه از نمادها، تماشاگر را با پرسشهای بنیادین درباره عدالت، توسعه و هزینههای انسانی آن درگیر میکند. بنابراین، «زیر درخت لور» را باید گامی مهم در مسیر مستند اجتماعی ایران دانست.
همکاری معین کریمالدینی و مهدی قربانپور در تولید مستند «زیر درخت لور»، حرکتی در مسیر استقلال مالی و خلاقیت در سینمای مستند ایران محسوب میشود.این مدل تولید که همواره با چالش تامین بودجه روبرو بوده، تحسینبرانگیز است. این اقدام عملی، عینیت بخشیدن به دیدگاه مهدی قربانپور تهیه کننده فیلم است که پیشتر بر لزوم گسترش دایره سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی به جای اتکای صرف به مدیریت و سرمایه دولتی تاکید کرده بود. چنین همکاریهایی آزادی عمل هنری بیشتری را برای مولف فراهم میسازد و در نهایت نشاندهنده بلوغ و رشد سینمای غیروابسته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
آخرین ها
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مستند «ارس، رود خروشان»؛ ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…





