سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«بیرو» با نگاهی به کارتون «فوتبالیست ها»
ژانر یا گونه ورزشی در سینمای ایران کمتر از طرف کارگردانان و مخاطبان مورد توجه بوده به همین جهت در میان تمامی گونه های سینمایی شاید بتوان این ژانر را کم بضاعت ترین آن، هم از منظر میزان تولید هم کیفیت آثار تولیدی دانست.
بیرو بعد فیلم «تختی» ساخته بهرام توکلی دومین فیلم ورزشی است که مشخصا به زندگی یک ورزشکار شناخته شده پرداخته است.
بیرو را اگر بخواهیم برمبنای فیلمنامه ای معمول ببینیم باید
گفت که با فیلمنامه ای مشوش مواجه هستیم که چندین و چند داستانک کوتاه ناتمام دارد که فراوانی همین داستانک ها بار داستان تک خطی فیلم را به دوش می کشند که هم ضربآهنگ فیلم حفظ شود و هم مخاطب خسته از آدم های کاریکاتور گونه و بی شناسنامه اش نشود که می آیند و می روند بدون آنکه بدانیم که هستند و چرا هستند.
بیرو فیلمی است که تنها مخاطب عادی خود را با خود همراه می سازد. که این البته گویی غایت خواسته کارگردان نیز هست که برای جذب مخاطب, فیلم نگاهی تمام قد به کارتون فوتبالیست ها داشته است. اما شایسته حضور در میان بیست و دو فیلم جشنواره ملی فجر نبود اما به هر حال امکانش را یافت. یا فیلم بهتری نبود که انتخاب نشد و یا اینکه بود و کس یا کسانی دوست نداشتند که باشد تا بیرو امکان حضور یابد. به همین سادگی.
اتفاق خوب کارگردانی «مرد بازنده» برای مهدویان
“مرد بازنده” در حوزه کارگردانی برای محمد حسین مهدویان گامی به جلو در کارنامه کاری این سینماگر پرکار جشنواره فجر در سالهای اخیر محسوب می شود.
فیلمنامه جذاب و غیر قابل پیش بینی و پر ازجزییات است. فیلمنامه «مرد بازنده» می توانست چشم اسفندیار مهدویان در کارگردانی باشد که البته تبدیل به امکان خوب فیلم شد.
در سالهای اخیر ساخت فیلم و سریال های مختلف پیرامون فساد در میان طبقه نوظهور آقازاده ها رواج بسیاری یافت اما مضمون تکرار شونده فیلم باعث نشده تا مخاطب در مقاطع مختلف فیلم لذت یک اثر معمایی را نچشد خاصه آنکه پایان فیلم فرسنگ ها با نتیجه گیری مخاطب فاصله دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





