تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۱۹:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 134074

سینماسینما، محرم براتی
آیا اکران آنلاین فیلم‌ها در بستر اینترنت می‌تواند نقش دستگاه کمک‌تنفسی را برای سینمای کرونازده ایفا کند؟ این سوالی است که بیشتر اهالی سینما در چند روز اخیر و با تصمیم سازمان اوج برای اکران پیش از موعد فیلم سینمایی خروج از طریق شبکه اینترنت می‌پرسند؟
اگر قرار بر این است که خروج راه ورود دیگر فیلم‌ها به سینمای آنلاین را در این بلا روزگار کرونایی باز کند لازم است همه احتمالات ممکن سنجیده شود تا ضمن مراقبت از حق و حقوق صاحبان فیلم‌ها؛ از فرصت‌سوزی به دلیل شکست احتمالی در جذب مخاطب پیشگیری شود. پس قبل از ورودِ خروج به فضای وب و آغاز به کار سینمای آنلاین باید به چند نکته توجه داشت!
اول: آیا امکان این نبود که با الگوبرداری از مدل مرسوم در سینمای جهان مبنی بر خرید امتیاز فیلم توسط شرکت‌های ارائه کننده فیلم در فضای وب در رقابت برای جذب مشترک و آبونمان ماهیانه؛ حق امتیاز پخش فیلم را خریداری کنند؟ به عنوان نمونه موسسه فیلمیو؛ نماوا یا هر کدام از دیگر ارائه دهندگان خدمات سینمایی در بستر اینترنت یا کنسرسیومی از آنها با پیش‌بینی اینکه وجود فیلمی مانند خروج در بسته پیشنهادی تا چه اندازه به شمار مشترکین اضافه خواهد کرد یا باعث رضایت مشترکین قبلی می‌شود مبلغی را برای خریداری حق امتیاز اکران آنلاین فیلم پیشنهاد دهند. اینگونه سرمایه‌گذاران برای حضور فیلم در سینمای آنلاین نه تنها ریسکی را متحمل نمی‌شدند بلکه در صورت چشم‌گیر بودن مبالغ منجر به رقابت در میان آنها برای اکران آنلاین می‌شد.
دوم: به فرض نبود تقاضا برای خرید امتیاز در میان این موسسات یا عدم تمایل موسسه اوج به واگذاری امتیاز برای پخش فیلم در فضای وب؛ آیا نمی‌شد به دلیل ماهیت در حال شکل‌گیری سینمای آنلاین به جای مهلت ۲۴ ساعته به خریدار بلیت برای تماشای فیلم؛ در صورت امکان از نظر فنی؛ اقدام به تعریف سانس‌های روزانه سینمای آنلاین کنند. مانند یک سالن سینمایی در چهار سانس در ساعت‌های مشخص طبق جدول اعلام شده فیلم به صورت آنلاین پخش می‌شد. خریدار با دراختیار داشتن کد می‌توانست در یک بازه زمانی ده روزه برای تماشای فیلم به صورت فردی یا همراه با خانواده در یکی از سانس‌ها به صورت آنلاین برنامه‌ریزی کنند.
سوم: با توجه به کمین کلاهبرداری‌های اینترنتی که با ترفندهای مختلف حساب بانکی مردم را خالی می‌کنند؛ آیا را‌ه‌های مقابله در برابر نفوذ جیب‌برهای اینترنتی پیش‌بینی شده است که از فردا روز هر سایت و بلاگی اقدام به تبلیغ برای فروش بلیت نکند؟ در این مورد همانند روش‌های مقابله با کپی‌کاری غیرقانونی فیلم باید از جدیت لازم برخوردار بود و در تبلیغات مرجع یا مراجع فروش نسخه اینترنتی فیلم را معرفی کرد.
تا اینجا باید شجاعت دست‌اندرکاران فیلم خروج را برای اخذ تصمیمی به این دشواری ستود و به این درایت برای آغاز راهی ناگزیر دست‌مریزاد گفت. این تقدیر اما باعث نمی‌شود نقد رفتاری آنها در عدم تبلیغات کافی را نادیده گرفت. انتظار می‌رفت که هرآنچه طرح و ایده برای اکران سینمایی این فیلم پیش‌بینی کرده بودند با تغییر محتوایی مناسب برای اکران آنلاین هم اجرا کنند. برگزاری مراسم رونمایی فیلم از طریق ویدئوکنفرانس با حضور بازیگران و عوامل فیلم از جمله این ترفندهای تبلیغاتی است که می‌شد در حین آن روش خرید بلیت و راهنمای تماشای فیلم در سینمای آنلاین را هم به مخاطبان آموزش داد.
دیگر اینکه لازم است در اعلام آمار فروش فیلم با شفافیت بالا و حساسیت زیادی برخورد شود چرا که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران فیلم‌های دیگر برای اخذ تصمیم نهایی اکران فیلم‌شان در سینمای آنلاین به آمار فروش و درآمد حاصل از خروج چشم دوخته‌اند تا به این عرصه ورود کنند. از این رو تهیه و اعلام آمار تفکیکی از استقبال مردمی یا فروش بلیت سازمانی و ارگانی کمک شایانی به آنها در اتخاذ تصمیم بهینه خواهد داشت.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها