سینماسینما، امیرعلی نصیری
پرده اول: بهمن ۱۳۹۸) در روزهای آخر جشنوارهای بیرمق، قدمزنان به سمت سینما میرفتم. در خیابان حس کردم پسری مزاحم دختری است که البته همدیگر را میشناسند. تصمیم گرفتم با پلیس ۱۱۰ بگیرم و گزارش دهم. بعد از برقراری تماس و در وسط توضیحات من، آقایی پشت خط گفت که اینجا هلال احمر است. برای تماس با ۱۱۰ از سیمکارت دیگری استفاده کنید! حس کردم یک جای کار میلنگد.
پرده دوم: اسفند ۱۳۹۸) پس از مدتی گمانهزنی و تکذیب، سرانجام در صدا و سیما خبری منتشر میشود مبنی بر رویت مواردی از بیماری جدید کووید۱۹ در شهر قم.
پرده سوم: فروردین تا دیماه ۱۳۹۹) بهعنوان یک خوره سینما و فیلمبین حرفهای، یک سال پایم را در سینما نگذاشتم؛ هدفم از این کار چه بود؟ لطمه زدن به سینمای کشور؟ لجبازی با فیلمسازان داخلی؟ نه؛ ترس از مبتلا شدن به کرونا و انتشار ناخواسته آن.
جشنوارههای معتبر سینمایی ـ حتی در کشورهایی که به واکسن دست یافتند یا همچون زمان جنگ جهانی اول (!) قرنطینه سراسری را رعایت میکردند ـ به تعویق افتاد یا بهصورت مجازی برگزار شد.
پرده چهارم: دی ۱۳۹۹) فراخوان ثبت آثار در جشنواره فیلم فجر منتشر میشود و در کمال ناباوری بیش از ۱۰۰ فیلم ثبتنام میکنند. سوال اینجاست که اولاً این فیلمها در چه شرایط بهداشتی تولید شدند؟ ثانیاً در شرایطی که بسیاری از فیلمهای تولید سال ۹۸ به نمایش درنیامدهاند (و طبیعتاً بازگشت سرمایه نداشتهاند) چه توجیهی برای تولید این فیلمها وجود دارد؟
پرده آخر: بهمن ۱۳۹۹) هیأت داوران ـ به جای هیأت انتخاب ـ اسامی فیلمهای پذیرفته شده را اعلام میکند.
ماجرای گوش یکی از بازیگران زن و سر تراشیده او داغ میشود. گزارش تصویری، یادداشت و کاریکاتور در اینباره منتشر میشود!
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای صدور کارت جشنواره دست به قرعهکشی میزند! اسم برخی از منتقدان در لیست منتخب به چشم میخورد که پارسال تصمیم گرفته بودند در جشنواره شرکت نکنند.
سالنهای سینما با ۳۰ درصد ظرفیت بلیتفروشی خواهند کرد. در ساعات اولیه فروش بلیت ۳۰ هزار تومانی، وبسایت از دسترس خارج میشود.
موج نمایش خصوصی فیلمها برای منتقدان، پرقدرتتر از هر سال به راه میافتد؛ مسالهای که جدید نیست، ولی امسال بسیار پررنگتر است. درباره فیلمهایی که جزو انتخابهای نهایی نیستند، مینویسند که چقدر خوب هستند. از داستان فیلمهایی که انتخاب شده، با اشتیاق مینویسند و تصور نمیکنند شاید تماشاچیها بخواهند بیواسطه و اطلاع قبلی آنها را تماشا کنند. بعد از هر نمایش هم خندان و بیماسک با هم عکس یادگاری میگیرند. منتقد پوستر فیلم را همراه با چند صفت مثبت استوری میکند. کارگردان هم استوری منتقد را استوری میکند!
مؤخره) برای لحظاتی گیج و منگ میشوم؛ نکند ما کرونا را شکست دادیم و من در دنیایی موازی در کشوری دیگر زندگی میکنم؟ این پنج پرده هم طرح فیلمنامهای از برادران مارکس است، نه روایت تاریخ!
تنها کاری که از دستم برمیآید این است که دعا کنم؛ برای تماشاچیان، خانوادههایشان، فیلمسازان و سرانجام سیمرغ جشنواره که قرار است ده روز دیگر بر سرش دعوا شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور