سینماسینما، علی پاکزاد
«ملک الموت» جناب بونوئل را که دیده باشی و «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ را هم همینطور، تازه می توانی آماده شوی برای دیدن «روزی روزگاری آبادان». تا نگویی که خیلی آوانگارد است. فیلم شانه می زند به «مسافران » کارگردان دور از وطن ، جناب«بیضایی »و همه اینها باعث می شود که بفهمی آذرنگ سینما را به خوبی تئاتر می شناسد.
شاید برای همین هم هست که گفت و گو ها و تیپ سازی هایش خوب از کار در می آیند. این کار اول کارگردان با خشتهایی درست بنا شده است.
فیلم نقبی است به جامعه شناسی طبقه متوسط. فیلم تونلی است کنده شده در میان جنگهای تحمیل شده به منطقه، فیلم دالانی است در زندگی زناشویی و روابط بچه ها و پدران و مادران. فیلم سیاهچاله ای است در حصر خانگی و قرنطینه و انزوا.
جالب اینکه از شعار خبری نیست. هر چه هست لایه برداری است. فیلم در سطح نمی ماند. عین چاه نفتی است که به نفت رسیده است. با آنکه رابطه خانوادهای با جامعه قطع می شود، اما مظاهر آن جامعه مضمحل، همچنان در خانه هست. همانطور که در بیرون؛ پدران افیونی و ناامید و سنکوب کرده، پسران رادیکال و جنگ طلب، دختران هوشیار و به روز شده و اهل تعامل و کودکانی که از این میان سومی را انتخاب می کنند. و مادر که البته باید به فکر جدایی باشد.
حواشی های همه اینها هم دیدنی است و مبتنی بر آنچه در جامعه وجود دارد. پسران عاشق بی پول، دختران دل در گرو محبوب بسته و پنهانکار و…
اما خیلی در ابعاد جدیتر باید گفت امان از دست این موشکهای اشتباهی. اشتباه که باشد فرقی ندارد که درست هم بوده باشد! حاصلش مرگ است. روایتگری کارگردان برای ما هم از مرگ است. از انجماد دیدن لحظه مرگ و بسته شدن همه درها. حذف ارتباطات و آرزوها و آمال. اگر در لحظه، عزرائیل را دیده باشی، دوست داری که همگان را دوست بداری. دوست داری که اگر رهایی هم یافته ای و یکی از اعضای خانواده در چنگالش اسیر است، همه با هم اسیر باشید. همه با هم بمیرید. همه با هم باشید.
کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.
معتمد آریا مثل همیشه رو به جلوست و محسن تنابنده از زیر سیطره نقش های تلویزیونی سابقش بیرون خزیده و دارد خود دیگری را از خودش آفتابی می کند.
فیلمبرداری و تدوین هم در خدمت بهبود فیلم هستند تا بتوانند کمک کنند که «روزی روزگاری آبادان »تبدیل به بهترین فیلم جشنواره شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد