سینماسینما، پریسا ساسانی
ساخت سریال های جنایی در دوسال اخیر و پخش در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی به یکی از شیوه های طرح داستان های واقعی و قتل های زنجیره ای و به نوعی ذائقه سازی مخاطب بدل شده است. یکی از بهترین سریال ها در این زمینه «پوست شیر» بود که مورد پسند مخاطب قرار گرفت. در ادامه می توان به سریال «دفتر یادداشت» که به شیوه ای متفاوت داستان جنایی و معمایی را در فضایی ترکیبی واقعی و انتزاعی روایت می کند؛ اشاره کرد. همچنین سریال های «زخم کاری» و «شبکه مخفی زنان» نیز از دیگر سریال های دیده شده با همین مضمون است.
سریال «افعی تهران» در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی جواد فرحانی که قسمت اول آن با حضورِ متفاوت پیمان معادی در مقام نویسنده و بازیگر در همین راستا است.
آنچه قابل توجه است نخستین حضور پیمان معادی به عنوان بازیگر در شبکه نمایش خانگی است. در واقع تفاوت عمده «افعی تهران» با سریال های جنایی و معمایی نام برده شده؛ به تصویر کشیدن تلاش یک منتقد و مدرس سینما است که در آستانه پنجاه سالگی قصد دارد نخستین تجربه کارگردانی خود با موضوع قتل های زنجیره ای که در دو دهه اخیر به یکی از ویژگی های تلخ کلانشهرهای بزرگ از جمله تهران تبدیل شده را به انجام برساند.
پیمان معادی و سامان مقدم با «افعی تهران» به نوعی مسائل پیرامونی و دست اندازهای غیر معمول در تولید سینمای ایران را چون نبود تهیه کننده سینماشناس و پناه بردن به سرمایه گذارانِ غیر سینمایی در جهت تامین منافع گروه های سیاسی و یا نهادهای فرهنگی با اهدافِ خاصِ ایدئولوژیک را مطرح کرده اند، تا مخاطبِ این روزهای شبکه نمایش خانگی را در روزگار قحطی فیلم خوب روی پرده سینما؛ با گوشه ای از دشواری های معمول در تولیدِ فیلم آشنا کنند. در واقع به نوعی اعتراض به نبودن زمینه های تولید فیلم در سینما و یا اشاره ای به توقیف فیلم هایی که برای مخاطب سینمای ایران ساخته شده است که یا به اکران عمومی نرسیده و یا در همه جای دنیا غیر از ایران به نمایش گذاشته شده است.
در واقع حضور عوامل حرفه ای سینما از نویسنده، کارگردان و بازیگر تا دیگر حرفه ای های پشت دوربین و پس تولید در «افعی تهران» مبین همین مطلب است. چهره های سینمایی که روزگاری در سینمای شریف ایران صاحب سیمرغ شده اند، اما امروزه به دلایل مختلف از جمله مناسبات متفاوت در مدیریت کلان فرهنگ و سینما و برخوردهای بعضا سلیقه ای مدیران، موجب شده هریک ترجیح دهند تا قید سینما را در شرایط فعلی بزنند و وارد عرصه دیگری از تاریخ نمایش ایران شوند. تا هم مخاطب خود را از دست ندهند و هم حرفی تازه ارائه کنند.
حضور سحر دولت شاهی با گریمی متفاوت در نقش روانکاو و مواجهه اش با مراجع باهوش خود آرمان بیانی (پیمان معادی) و دیگر بازیگران چون آزاده صمدی، هومن سیدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، بهادر مالکی و غیره نشان دهنده سریالی با رعایت همه استانداردهای یک فعالیت تولیدی در عرصه نمایش است. از سوی دیگر طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم بازیگران نیز از دیگر فاکتورهای خوب در سریال «افعی تهران» است.
یکی از نکات قابل توجه در سریال «افعی تهران» و همینطور «دفتر یادداشت» اجرایی کردن ایده های نو در عنوان بندی و تیتراژ آغاز و پایان سریال است. ایده هایی که با بهره بردن از عوامل حرفه ای به قاب هایی جذاب و در خدمت روایت مبدل شده است. فضای سفید با صندلی معروف به صندلی کارگردان در فیلم های کلاسیک و با نوشته «Director» بیانگر رویای منتقدی است که سودای کارگردانی را در سر می پروراند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- فیلم کوتاه «آینه مات» بررسی شد؛ آدمها آن چیزی نیستند که نشان میدهند
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





