سینماسینما، آرش عنایتی
آندژی ژووافسکی مدتی دستیار آندره وایدا بود. پدری شاعر داشت. در ورشو، فلسفه و در دانشگاه سوربن، علوم سیاسی خوانده بود بنابراین نخستین فیلماش تجلی همهی آن چیزی است که از این و آن، و از اینجا و آنجا آموخته بود. از اشارات سیاسی بارز به اختناق در حکومتی کمونیستی-آنچنان که نمایش فیلمش در زادگاهش ناممکن و خودش تبعید شد- تا مباحث فلسفی(مبحث هویت، تعارض و ناتوانی علم و دین در تغییر و تفسیر جهان).
«قسمت سوم شب» در متون مذهبی –که بعضا به نوشتههای سیاسی هم راه پیدا کرده- اشاره به تاریکترین لحظات پیش از طلوع و در واقع استعارهای است از ساعات تیرگی، تاریکی و درماندگی و البته با این امید که پس از آن، روشنایی است و جاودانگی (شاید هم رهایی!).
فیلم «قسمت سوم شب» داستان کاراکتری به نام میخائیل است که در یورش نازیها به خانهاش مادر، همسر و فرزندش کشته میشوند. به همین علت به جبههی مقاومت میپیوندد و در یک تجربهی منحصر به فرد آن سالها، برای گذران زندگی و تامین معاش، وارد یک پروژه واکسنسازی میشود. جاییکه میبایست بدنش را طعمهی شپشهایی کند که در تهیه واکسنِ تیفوس مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. این داستان، دستمایهای در دستان ژووافسکی میشود تا عمیقترین مسائل فلسفی و دغدغههای سیاسیاش را بیان کند. ماهیتِ «هویت» – با به کارگیری یک بازیگر در قالب دو شخصیت (هلن/ مارتا)- جابهجایی هویتها (همسر هلنا و مارتا با میخائیل) تقابل علم و دین در قالب دو کاراکتر (هلنا و مارتا) و نجاتدهنده (راهبه/رهبر جبهه مقاومت) و … همه و همه مفاهیمی هستند که در فیلم گرد آمدهاند و با ظرافت کنار هم، بر هم و دَر هم چیده و تنیده شدهاند. فیلم با خوانش هلنا از کتاب مقدس (مکاشفه یوحنا باب نهم) آغاز میشود، آغازی که پایان داستان است و در ادامه پایانی میبینیم که همان آغازِ داستان است. در این ساختار دایرهای روایت، کاراکترهای فیلم در مدارهایی سیر میکنند که در نقاطی با هم تلاقی میکنند اما هر بار آن نیستند که میبایست باشند.
مسیحی (راهبه) که به همراه یهودیان به کشتارگاه میرود و یهودایی که اعوجاجش در شیشه نمود مییابد. در زمانهای که مردم مرگ را میجویند و نمییابند و شرمسارند از زنده ماندن. زمانهای که حاکمان فاسد (همان تیفوس) از طریق مردم (شپشها) ترحم، مهربانی و ایمان (خون) را از میان بر میدارند تا جز ظلم (جسد بیمار) چیزی باقی نماند. تقابل و همارزی علم و دین در رسیدن به زندگی، در بازیگری واحد (بازیگر نقش هلنا و مارتا) نمود پیدا میکند. این استفاده از بازیگری واحد برای دو نقش متفاوت، در وجه مادرِ «اولک» و مادرِ «روزن کرانتس» (این یکی از دل نمایشنامه هملت آمده تا بُعدی دیگر و نمادین به کاراکتر میخائیل ببخشد) هم، شکل میگیرد. نقوشی که یکانیکان در پای مرگ فنا میشوند. این همه، به یاری دوربین سیال و بناهایی به سبک معماری باروک و دالانهایی تاریک، تو در تو و بیانتها، کابوسی تدارک دیدهاند که دیده بر داشتن از آن، ممکن نیست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است