سینماسینما، امیرعلی نصیری
سال ۲۰۲۱ برای سینمای غیرانگلیسی زبان یا همان بینالمللی سال پُرباری بود؛ فیلمهای خوب زیادی تماشا کردیم که از میان آنها ده فیلم به فهرست کوتاه بهترین فیلم بینالمللی در مراسم اسکار راه یافتند. در این یادداشت، آنها را بهترتیب شانس بررسی میکنم؛ ملاک این ترتیب، نه کیفیت فیلمها، بلکه میزان تطابق آنها با سلیقه داوران آکادمی ـ با در نظرداشتن دورههای پیشین ـ است. گفتنی است که نامزدهای نهایی ۱۹ بهمنماه اعلام خواهند شد.
یک: ماشینم را بران، ریوسوکه هاماگوچی، ژاپن
هاماگوچی پارسال فیلم خوبی دیگری نیز داشت به اسم گردونه شانس و تخیل. او امسال نامزد هیات داوران جشنواره فیلم برلین هم است. با این دو فیلم میتوان پیشبینی کرد که آینده روشنی پیشروی این فیلمساز ۴۳ ساله باشد. ماشینم را بران بر اساس داستان کوتاهی از هاروکی موراکامی افسانهای، چند ایده جذاب دارد که هرکدام به تنهایی میتوانست دستمایه یک فیلم جداگانه باشد: مردی که از رابطه پنهانی همسرش مطلع شده اما چیزی بروز نمیدهد، مردی که بهدلیل بیماری نادر نباید رانندگی کند و راننده استخدام میکند، داستان ماهی مکنده و دختر دبیرستانی که زنی برای همسرش تعریف میکند، ضبط دیالوگهای تئاتر بر روی نوار کاست و گوش دادن به آنها توسط کارگردان. در پایان، از سایه سنگین آنتوان چخوف (نویسنده نمایشنامه دایی وانیا) که در فیلم تمرین و اجرا میشود، نباید غافل شد. ماشینم را بران ظرفیت آن را دارد که در رشتههای بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم نیز نامزد شود.
دو: قهرمان، اصغر فرهادی، ایران
قهرمان روایتکننده داستان رحیم (امیر جدیدی) است که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهیاش در زندان به سر میبرد، اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پسگرفتن شکایت خود کند. او متوجه میشود نامزدش یک کیف پر از سکه طلا پیدا کرده، اما تصمیم میگیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انساندوستانه او در شهر میپیچد، به چهرهای شناختهشده تبدیل میشود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار میشوند، اما اتفاقها آنگونه که برنامهریزیشده پیش نمیرود.
تصور میکنم قهرمان ـ که در مقایسه با آثار پیشین فرهادی قصهای گستردهتر با شخصیتهایی بیشتر و میزانسنهایی پیچیدهتر دارد ـ با توجه به حوادثی که در آن رقم میخورد و همچنین حواشی پیش آمده برای فرهادی، بیشتر حدیث نفس خود اوست؛ فرهادی در قهرمان به لحاظ فرمی به جدایی نادر از سیمین و به لحاظ مضمونی به فیلمهای اولیهاش (از جنبه توجه به قشر فرودست) برگشته است.
سه: دست خدا، پائولو سورنتینو، ایتالیا
این فیلم که شاید بتوان آن را خودزندگینامه (سلفپرتره) سورنتینو دانست، روایتکننده داستان فابیتوی جوان (فلیپو اسکاتی، برنده جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر نوظهور از جشنواره فیلم ونیز) است. او که هیچ دوستی ندارد، در کالج فلسفه میخواند. عمده وقت او صرف تماشای بازی دیهگو مارادونا در باشگاه ناپولی و گوش دادن به موسیقی میشود. تا اینکه تراژدی بهصورتی بسیار سهمگین در خانواده آنها رخ میدهد و منجر به بزرگ شدن فابیتو میشود؛ به همین خاطر، میتوان دست خدا را ذیل دسته فیلمهای به بلوغ رسیدن یا Coming of Age دانست.
دست خدا حول چهار محور اصلی میچرخد: فوتبال (ماجرای انتقال دیهگو مارادونا از بارسلونا به ناپولی و گلی که در جام جهانی ۱۹۸۶ با دست به انگلستان زد)، بلوغ (رابطه فابیتو با همسایه طبقه بالا و تصمیمی که در انتهای فیلم میگیرد)، سینما (تستهای بازیگری که برادر فابیتو میدهد و علاقه او به سینما و کارگردان شدن) و سرانجام نمایشی طنزآمیز از فرهنگ مردم ناپل در اواخر قرن بیستم.
چهار: بدترین آدم روی زمین، یواخیم تریه، نروژ
فیلم که در ژانر کمدی سیاه و رمانتیک ساخته شده، آخرین اثر کارگردانش در سهگانه موسوم به «اُسلو» است؛ پس از اسلو سیویکم اوت و تلافی. اولین نمایش آن در جشنواره فیلم کن بود و توانست جایزه بهترین بازیگر زن را برای رناته ریاِنسوه به ارمغان بیاورد.
بدترین آدم دنیا روایتکننده داستان ژولی و شرکای زندگیاش در دوازده فصل، یک پیش درآمد و یک اختتامیه است؛ با عنوان: دیگران، خیانت، رابطه در زمانه جنبش «منهم»، خانواده خودمان، زمانبندی بد، بلندیهای فینمارک، فصلی جدید، کریسمس باب گربه، اول شخص مفرد، مثبت و هرچیزی پایانی دارد.
اگرچه میتوان ایرادهای فنی بر کارگردانی فیلم وارد کرد (که از ذکر آنها خودداری میکنم)، اما سه صحنه ماندگار در فیلم را به این زودیها فراموش نخواهم کرد: سیگار کشیدن در عروسی، متوقف شدن زمان و توهم ناشی از مصرف قارچ جادویی. تصور میکنم که مخاطب اصلی این فیلم، افراد متاهل حدود ۴۰ ساله باشند که به فرزنددار شدن فکر میکنند.
پنج: کوپّه شماره ۶، یوهو کاسمان، فنلاند
کوپه شماره ۶ درباره همراهی یک زنِ دانشجو و مردِ کارگر در یک کوپه قطار و در طول سفر از مسکو به مورمانسک در شوروی سابق است؛ زن، فنلاندی و مرد، روس است. زن، عشق باستانشناسی و با روحیاتی فرهنگی است و مرد روس، دائمالخمر، ضدزن؛ ولی این دو خیلی زود به هم نزدیک میشوند…
این فیلم به همراه قهرمان جایزه بزرگ (Grand Prix) را از جشنواره فیلم کن بُرد. پرسشی که برای من پیش آمد این بود که ضرورت قدیمی (و نه معاصر) بودن فیلم چیست؟ جز اینکه تلفن همراه برای تماس دانشجو و استاد وجود ندارد و باید به باجه تلفن برود یا فقدان اطلاع یافتن از پیشبینی هوا چه توجیه دیگری دارد؟ کوپه شماره ۶ از حیث طبیعتگرایی (ناتورالیسم) موجود در آن و نزدیک شدن به درون شخصیتها، بسیار یادآور کارهای زندهیاد کیارستمی برای من بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پائولو سورنتینو دوباره در ناپل فیلم میسازد/ تجلیل از شهر زادگاه
- برگزیدگان گویا معرفی شدند/ بیشترین جایزه برای «جانوران»
- ورنر هرتزوگ به «قهرمان» اصغر فرهادی جایزه میدهد
- گفتگوی سایت جشنواره کن با اصغر فرهادی/ من عاشق داستانم تا سینما
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- کوبیسمِ زندگی/ نگاهی به فیلم «ماشین من را بران»
- معرفی برندگان جوایز دیوید دیدوناتلو ایتالیا/ «دست خدا» بهترین فیلم شد
- راههایی برای رسیدن/ نگاهی به فیلم «ماشین من را بران»
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- تقویت بستر خانواده از منظری دیگر/ یادداشت روناک جعفری بر فیلمهای اسکار
- تهیهکننده «قهرمان»: به فرهادی اعتماد مطلق دارم/ جز نقطه شروع، فرهادی خالق داستان است
- بیانیه وکیل اصغر فرهادی درباره پرونده حقوقی فیلم «قهرمان»/ برای دو مورد از سه شکایت، قرار منع تعقیب صادر شد
- سینماسینما/ هالیوود ریپورتر خبر داد؛ تبرئه آزاده مسیحزاده از اتهام افترا
- گفتوگو با ریوسوکه هاماگوچی، کارگردان «ماشین مرا بران»/ ما میتوانیم شنوندگان بهتری باشیم
- «قهرمان»؛ چهرهی بخش آسیبپذیر و تنهای ما/ نگاه روانکاوانه به آخرین فیلم فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟