سینماسینما، فریبا اشوئی
هاشم در یک تله ناموسی از تعادل خود خارج شده ومرتکب قتل می شود.. .
شنای پروانه یک تراژدی با پی رنگ چند وجهی است. پی رنگ اصلی بر قتل ناموسی متمرکز است اما در زیر پوسته این پی رنگ موضوعات مهم دیگری چون اعتیاد، شرارت، بزه، دروغ، آدم فروشی و… مطرح می شود که هرکدام جداگانه قابلیت تبدیل به پی رنگ اصلی رادارند، اما در این درام درخدمت موضوع اصلی (قتل) قرار گرفته اند تا عناصر دراماتیک قصه را فراهم سازند. فیلم در سه پرده روایت می شود. پرده اول وقوع قتل (مشاهده)، پرده دوم بررسی عناصر دخیل در حادثه (کشف) و در نهایت دریافت و نتیجه (شهود واقعیت).
شنای پروانه از معدود فیلم های جشنواره امسال است که در ایجاد ریتم و هماهنگی میان دو وجه درونی و برونی موفق عمل کرده است. سکانس های شلوغ و پرماجرا (قتل، تعقیب معتاد در میان کارتن خواب ها، درگیری خانواده با اشرار، اقرار آدم فروش ها در گاراژ و…) از جمله سکانس پرتحرک فیلم هستد (ریتم درونی) که با کات های سریع و ترتیب و توالی درست پلان ها نشانی بر این ادعا هستند. قتل در آغاز قصه، اوج زودهنگام فیلمنامه است که با آن، تماشاگر را در مُشت خود می گیرد اما نکته مهم و متفاوت فیلم این است که این اوج فرودی به همراه ندارد و همچنان با ریتمی تناوبی (تمپو) ادامه دار می شود. این تناوب تا پرده دوم که اوج های دراماتیک و غافلگیر کننده و شوک برانگیز برای مخاطب، فراوان دارد (کشف) سرانجامش رسیدن به شهودی قابل در انتهای روایت است.
با این همه شنای پروانه فیلم بدون نقصی هم نیست. ریتم ماجراجویانه و حادثه محور آن شاید مانع از نزدیکی مخاطب به برخی از کاراکترهای اصلی و مهم داستان شده باشد. پروانه، حجت و مصیب در این روایت تا انتهای داستان درحد تیپ می مانند و به عنوان شخصیت شکل نمی گیرند. مخاطب از آغاز ماجرا بیشتر با حجت (برادر قاتل) همراه است تا آن ها. بیشتر او را می شناسد تا آن ها و این روال ادامه پیدا می کند تا قصه به راند آخرش می رسد (شهود واقعیت). در این راند، مخاطب از اعترافات یکی به شخصیت آن دیگری می رسد. جواد عزتی یکی از پُرکارترین بازیگران جشنواره امسال، ایفاگر نقش حجت در شنای پروانه، ثابت کرده که حضورش در فیلم دیگر تنها برای گارانتی گیشه نیست. او آن قدر مهارت و توانایی هایش در ایفای نقش های متنوع بالا رفته که بتوان رابطه مستقیمی بین او و فیلم خوب برقرار کرد و او را یکی از ملاک های ارزیابی اثر دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری