سینماسینما، فریبا اشوئی
هاشم در یک تله ناموسی از تعادل خود خارج شده ومرتکب قتل می شود.. .
شنای پروانه یک تراژدی با پی رنگ چند وجهی است. پی رنگ اصلی بر قتل ناموسی متمرکز است اما در زیر پوسته این پی رنگ موضوعات مهم دیگری چون اعتیاد، شرارت، بزه، دروغ، آدم فروشی و… مطرح می شود که هرکدام جداگانه قابلیت تبدیل به پی رنگ اصلی رادارند، اما در این درام درخدمت موضوع اصلی (قتل) قرار گرفته اند تا عناصر دراماتیک قصه را فراهم سازند. فیلم در سه پرده روایت می شود. پرده اول وقوع قتل (مشاهده)، پرده دوم بررسی عناصر دخیل در حادثه (کشف) و در نهایت دریافت و نتیجه (شهود واقعیت).
شنای پروانه از معدود فیلم های جشنواره امسال است که در ایجاد ریتم و هماهنگی میان دو وجه درونی و برونی موفق عمل کرده است. سکانس های شلوغ و پرماجرا (قتل، تعقیب معتاد در میان کارتن خواب ها، درگیری خانواده با اشرار، اقرار آدم فروش ها در گاراژ و…) از جمله سکانس پرتحرک فیلم هستد (ریتم درونی) که با کات های سریع و ترتیب و توالی درست پلان ها نشانی بر این ادعا هستند. قتل در آغاز قصه، اوج زودهنگام فیلمنامه است که با آن، تماشاگر را در مُشت خود می گیرد اما نکته مهم و متفاوت فیلم این است که این اوج فرودی به همراه ندارد و همچنان با ریتمی تناوبی (تمپو) ادامه دار می شود. این تناوب تا پرده دوم که اوج های دراماتیک و غافلگیر کننده و شوک برانگیز برای مخاطب، فراوان دارد (کشف) سرانجامش رسیدن به شهودی قابل در انتهای روایت است.
با این همه شنای پروانه فیلم بدون نقصی هم نیست. ریتم ماجراجویانه و حادثه محور آن شاید مانع از نزدیکی مخاطب به برخی از کاراکترهای اصلی و مهم داستان شده باشد. پروانه، حجت و مصیب در این روایت تا انتهای داستان درحد تیپ می مانند و به عنوان شخصیت شکل نمی گیرند. مخاطب از آغاز ماجرا بیشتر با حجت (برادر قاتل) همراه است تا آن ها. بیشتر او را می شناسد تا آن ها و این روال ادامه پیدا می کند تا قصه به راند آخرش می رسد (شهود واقعیت). در این راند، مخاطب از اعترافات یکی به شخصیت آن دیگری می رسد. جواد عزتی یکی از پُرکارترین بازیگران جشنواره امسال، ایفاگر نقش حجت در شنای پروانه، ثابت کرده که حضورش در فیلم دیگر تنها برای گارانتی گیشه نیست. او آن قدر مهارت و توانایی هایش در ایفای نقش های متنوع بالا رفته که بتوان رابطه مستقیمی بین او و فیلم خوب برقرار کرد و او را یکی از ملاک های ارزیابی اثر دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد