سینماسینما، ایلیا محمدینیا
با گسترش روز افزون امکانات ماهواره ای در جهان و دسترسی آسان مخاطبان به آن کانال های فارسی زبان زیادی در آن سوی مرزها پاگرفت که در یک چیز وجه اشتراک داشتند: پخش سریالهای ترکیه ای.
تمامی این سریالها هم چند ویژگی مشترک دارند. در قسمت های طولانی تولید می شوند، عنصر خیانت های خانوادگی در تمامی آنها پررنگ حضور دارد. داستان اصلی و داستانکهای پیرامونی آن در ساده ترین و ساده لوحانه ترین شکل روایت و به تصویر کشیده می شوند با منطقی که با ذائقه تماشاگر ایرانی چندان همخوانی نداشت (البته در سالهای اخیر این نقیصه به مدد تکرار و ساده انگاری مخاطبان ایرانی این سریالها حل و فصل شده است!).
به نظر می رسید تلویزیون میتواند با تولید آثار ارزشمند و با کیفیت با این هجمه های فراگیر مقابله کند و یا این که با حفظ کیفیت شرایط تولید مجموعههای تلویزیونی مواجهای حداقلی با سیگنال های مخرب و فراگیر ماهواره ها داشته باشد.اما عملا این اتفاق نیفتاد. درنتیجه با خلا تولید مجموعه های خوب داخلی ما شاهد گسترش روزافزون شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با رویکردی پرشتاب در پخش سریال های بی ارزش ترکیه ای شدیم.
البته نمایش فیلم ها و سریال های ترکیه ای تنها آفت روزگار ما نیست چرا که تلویزیون پرخرج ما وقتی به هر دلیلی ( اقتصادی و امکاناتی و یا عدم درک درست هجمه فرهنگی این سریال ها بر علیه کانون خانواده با تئوریزه کردن مبحث خیانت در خانواده و… ) امکان مقابله نداشت و نیافت، مشکل تازه و مخربتری خود را نشان داد. اینکه دست اندرکاران و فیلمنامه نویسان و کارگردانان تلویزیون با حذف عنصر خیانت خانوادگی از سریال های ترکیه ای مجموعه های تلویزیونی ایرانیزه شده با همان ساختار روایی سریال های ترکیه ای را در دستور تولید خود قرار دادند. نتیجه هم شد تولید مجموعه هایی همچون”آچمز” و “بوی باران” که در آن داستان با فرمولی همچون سریال های ترکیه ای با منطقی وارداتی روایت می شود تا به گمان خود مخاطب ماهواره رویگردان از سریال های ترکیه ای مجموعه های آنها را به نظاره بنشیند غافل از اینکه راه مقابله با این هجمه های ضد فرهنگ بازتولید آن با دوز پایین در داخل نیست.
تغییر ذائقه مخاطب مسحورشده با امواج ماهواره ای فارسی زبان نیاز به عزمی جدی دارد که البته نشانه های پررنگی از آن در بسیار از مجموعه های پخش شده حال و حاضر تلویزیون دیده نمی شود.
به قول اخوان ثالث شاعر نامی معاصر
“خردک شرری هست هنور”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیبندوباری در سریالهای ترکی صدای اردوغان را هم درآورد
- شکایت تهیهکننده «قورباغه» از ۲ شبکه ماهوارهای/ عاملان در ایران هستند
- چرا بازیگر زن سریال «عشقِ ممنوع» در فیلم ایرانی بازی نکرد؟
- گسترش تماشای سریالهای ترکیهای در بین مردم فلسطین
- بازیگری که از حضور در شبکه «جم» پیشمان شد
- اعتراض یک کارگردان به پخش بیاجازه فیلمش از یک شبکه ماهوارهای
- واکنش کیهان به اهانت شبکه «من و تو» به مهران مدیری
- دانلود غیرمجاز نیم میلیونی یک فیلم تازه وارد به شبکه خانگی
- پیگیر مشکل فیلمها و تبلیغات ماهوارهای هستیم/ موانع برطرف می شود
- واکنش تهیهکننده «سلام بمبئی» به پخش تیزرهای فیلمش از ماهواره
- وزارت ارشاد جلوی حضور بازیگر سریال های ترکی در سینمای ایران را گرفت
- انتقاد شدید تابناک :سینماگران و برنامهسازان تلویزیون فقط در حال کپی از ماهواره هستند!
- مصائب تبلیغ در جم تی وی!/ مقایسه هزینه پخش تیزر فیلم ها در شبکه های ماهواره ای و تلویزیون ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد