سینماسینما، محسن جعفری راد
یک برادر، دوستان خود و برادرش، جهان (علی مصفا) را جمع می کند، چون برادرش، به زودی خواهد مرد. این خط کلی داستان است. بماند اینکه چقدر همین موقعیت مرکزی، تکراری است. خرده داستان ها چه هستند؟ در میان مهمان ها، یک دکتر، می خواهد دل دختری را ببرد، مردی، دوستش با زن قبلی اش ازدواج کرده و پیرمردی متمول با دختری جوان ازدواج کرده است. خب از شخصیت ها چه می دانیم. هیچ چیز، باور می کنید؟! جز توصیفی که قبلا شد، هیچ چیز نمی دانیم. یعنی علاوه بر این که شخصیت نیستند و شناسنامه و فردیت قوام یافته ندارند، تیپ هم نیستند.
خب تکلیف مخاطب چیست؟ با کدام یک همراه شود؟ انگیزه اش از همراهی چه باشد؟ قهرمان یا ضد قهرمان و اصلا شخصیت کاریزماتیک روایت کدام است؟ شاید روایتش پست مدرن است و ما متوجه نمی شویم؟! مخاطب به شوخی بی مزه و تلویزیونی پڑمان جمشیدی دل خوش کند یا علت دعواهای مرتب جواد عزتی با همه را جست و جو کند؟ّ اصلا چرا شخصیت جواد عزتی با همه درگیری فیزیکی پیدا می کند؟! چرا عمو به یک حضور ساده یک مرد و زن در یک طویله در چند ثانیه، حساس است؟! این وسط کارکرد و ضرورت ارکستری که می نوازد و بازی اغراق آمیز هانیه توسلی چیست؟! در داستان، چه گره ای ایجاد می شود که اصلا قرار باشد باز شود؟!
یک دورهمی است از طبقه مرفه جامعه که در این میان یک سری گاو و حیوانات دیگر هم پیدا می شود! مثل اینکه مد شده در سینما و شبکه نمایش خانگی که از یک ویترین بازیگری جذاب استفاده کنید، اصلا کاری هم به این نداشته باشید که مخاطب، سرگرمی و شنیدن و دیدن داستان برایش مهم است! کدام داستان؟! یک نفر می گوید می میرد و دخترش حتی گریه هم نمی کند و خواهرش هم می خواهد شیر گاو بدوشد و همزمان از دکتر هم دلبری کند! و بعدش فوتبالدستی بازی می کنند و تصنعی می رقصند؟! این جزو کدام گونه کمدی است؟! هزل است یا هجو است یا طنز؟! در واقع هیچ کدام! یک سریال ساز در حد لیسانسیه ها، می خواهد کارگردان سینما شود، از دوستانش دعوت کرده و آنها هم صرفا حضور فیزیکی دارند؟! (خسته شدم آنقدر از علامت سوال استفاده کردم!)
مثلا قرار بوده طنز وودی آلنی بسازید یا نه به اصغر فرهادی بگویید نسخه کمدی درباره الی… را ساخته ایم؟! فیلم جهان با من برقص با عنوان دهان پرکن و پر طمطراقش صرفا، فیلمی خوش رنگ و لعاب به لحاظ بصری است و دیگر هیج! جالب اینکه غیر از سیاوش چراغی پور و هانیه توسلی که مثلا اگزجره بازی کرده اند، بقیه همان نقش های قبلی را بازی کرده اند، بخصوص علی مصفا که از فیلم لیلا تا چیزهایی هست که نمی دانی، از حکایت دریا تا همین فیلم، صرفا ساکت است و بازی ساکنی دارد. مثلا درونگراست و زیرپوستی بازی می کند؟!
لطفا کمی و فقط کمی به شعور مخاطبتان رحم کنید. یعنی بازیگرانی که چند نفر از آنها کارنامه پر و پیمانی دارند و حتی چند سیمرغ و تندیس بازیگری هم گرفته اند، یک بار هم از نویسندگان و کارگردان نپرسیده اند، علت و معلول این موقعیت های پا در هوا چیست؟! مثلا برخی از همین بازیگر ها گزیده کار هم هستند! شاید هم هر کس جای آنها باشد و بساط خوشی باشد و یک دورهمی با همکاران و دستمزد خوب، بدش نیاید! ولی این وسط تکلیف وقت و هزینه و حوصله و ارتقای سلیقه و زیبایی شناسی و آگاهی مخاطب چه می شود؟ این سوال هم مثل سوال های دیگر بی پاسخ می ماند. لطفا کمی و فقط کمی به شعور مخاطب رحم کنید.
اینکه فیلمتان چند میلیارد فروخته، که تازه با کسر سهم سینمادار و تبلیغات و دستمزد بازیگران، می شود ضرر کامل، چه دستاوردی داشته است؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- برگزاری کارگاه نویسندگی سروش صحت
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد