سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
«خوناب» دهمین فیلم کوتاه داستانی مجتبی قاسمی در مقام کارگردان است. کارگردانی که پیش از این با فیلم کوتاه «کاسکو» در جشنواره های مختلف جهانی درخشیده است و با همین «خوناب» جایزه اول بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم مستقل رم ایتالیا را تصاحب کرده است.
با این حال «خوناب» بیش از آن که به فیلم کوتاه شبیه باشد، بسان چند سکانس متوالی از یک فیلم بلند است. سکانس هایی که مخاطب را به سرعت به قلب حادثه برده و از همان ابتدای فیلم، صحنه هایی نفس گیر را پیش روی او قرار می دهند. صحنه هایی که از تلاش های عده ای زن، مرد و کودک برای رهایی از حمله ناجوانمردانه دشمنی بی رحم حکایت می کنند. دشمنی که فیلم اصراری بر افشای ماهیت اش ندارد. گویی در این جا بیشتر ترس و وحشت و التهاب ناشی از تهاجم دشمنی خطرناک است که واجد اهمیت است. فیلم از جمع این وحشت زدگان، گروهی از زنان را بر می گزیند. زنانی کرد زبان که گویی شرط رهایی شان از خطر اسارت و آسیب دیدن به دست دشمن، قربانی شدن یکی از آن هاست. در این جاست که فیلم به این بهانه، نقبی به گذشته می زند و لحظه تیر خوردن و مرگ دلخراش ژیوار را به تصویر می کشد. دختر یکی از زنان حاضر در فیلم که جان اش را به خاطر نجات جان کژال، دختری مجروح و معلول از دست داده است. بدین ترتیب فیلم در مدت زمانی نزدیک به پانزده دقیقه، موفق به خلق شخصیت می شود. شخصیت هایی محکم و اغلب شناسنامه دار که تماشای حال و روز ناگوار و وضعیت بغرنج شان ما را ترغیب می کند که سرکی به گذشته هایشان بکشیم و حتی سرنوشت نهایی شان را زیر ذره بین بگیریم. به خاطر همین است که مجدداً تاکید می کنم که فیلم به مثابه دقایقی کوتاه از یک فیلم بلند به به شمار می آید. چرا که محتوای ارائه شده در «خوناب» آن قدر غنی است و جای کار دارد که این ظرف زمانی برایش بسیار اندک و کوتاه به نظر می رسد.
از سویی دیگر در «خوناب» همه چیز در محتوا خلاصه نمی شود. فرم و شیوه روایت فیلم نیز به خوبی در خدمت محتوای آن قرار دارد و قاسمی در این راه اصلاً کم نگذاشته است. از فیلمبرداری و نورپردازی خلاقانه و کاملاً سینمایی اثر که بگذریم، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری و تدوین آن به درستی انجام شده و نشانه هایی از سهل انگاری های معمول و مرسوم در عرصه ساخت فیلم های کوتاه به همراه ندارد. «خوناب» بیش از آن که یک فیلم کوتاه باشد، بیشتر بسان یه نمونه کار موفق برای معرفی توانایی های کارگردان اش و قدرت نمایی وی در عرصه ی فیلمسازی است. کارگردانی که به خوبی از بازیگران اش در موقعیت های دشوار فیلم بازی می گیرد و با انتخاب زبان و گویش کردی، فیلم اش را از دایره مرزهای جغرافیایی وطن اش فراتر می برد. کارگردانی کاربلد که خوب می داند چطور تعلیق بیافریند و نبض مخاطب را در دست بگیرد و او را کنجکاو تماشای آثار بعدی اش کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره