سینماسینما، محسن جعفری راد
به نظر می رسد که فیلم جدید اصغر فرهادی بیشتر برای اکران داخلی و به قصد فروش بالا ساخته می شود، هر چند که او با اغلب فیلمهایش به فروش بالا در گیشه دست یافته اما این بار، انتخاب بازیگرانش به طور مستقیم این رویکرد را نشان می دهد. دو بازیگر اصلی اش با اینکه سیمرغ جشنواره فجر و جوایز متنوع دیگر را کسب کرده اند، بیشتر نزد مخاطبان عام شناخته شده اند تا تحسین منتقدان. به عنوان مثال محسن تنابنده محبوب ترین بازیگر سریال پایتخت است و امیر جدیدی با بازی در ژانرهای متنوع مثل اژدها وارد می شود، من، قاتل اهلی، رخ دیوانه، تنگه ابوقریب و … سعی کرده کار در عرصه های مختلف را تجربه کند. در این میان عنوان فیلم و مکان فیلمبرداری فیلم (شیراز) این پیش فرض را می سازد که با فیلمی سرگرم کننده رو به رو هستیم تا اینکه در حد و اندازه فیلم هایی مثل درباره الی… و یا جدایی نادر از سیمین، یعنی بهترین فیلم های فرهادی، باشد. محسن تنابنده در چند سال اخیر کمتر کار موفقی در سینما داشته، موفق به لحاظ فروش گیشه؛ از فیلم قسم که به کارگردانی خودش بود تا فیلم فراری، یا حتی در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم هایی مثل سه کام حبس و عنکبوت، توجهی را برنیانگیخت یا امیر جدیدی با فیلم هایی مثل قاتل اهلی و … اما فرهادی همیشه نشان داده غیر از تسلطش بر فیلمنامه و اجرا، هوشمندی کم نظیری در انطباق حال و هوای فیلم با اتمسفر جامعه دارد که قبلا اوجش را در جدایی نادر از سیمین دیده ایم.
فیلم تازه او با نام قهرمان، نقطه عطفی بعد از درباره الی … می تواند در کارنامه فرهادی باشد. همان طور که درباره الی… دروازه جشنواره الف جهانی را به سمت فرهادی گشود، فیلم قهرمان هم می تواند مسیر تازه ای را برای او بسازد، چرا که بعد از تجربه ساخته فیلم همه می دانند در اسپانیا و همکاری با دو بازیگر مشهور جهانی و برنده اسکار، یعنی پنه لوپه کروز و خاویر باردم و فروش موفق فیلم در جهان، حالا به ایران بازگشته و بعد از سه سال، می خواهد نهمین فیلمش را بسازد.
کنجکاوی ها درباره فیلم خیلی زیاد است. ابتدا گفته شد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به عنوان بازیگر معرفی شدند، اما تکذیب شد، بعد امیر جدیدی و رعنا آزادی ور و در نهایت قرعه به نام تنابنده و جدیدی افتاد.
سوالهای فراوانی به ذهن می رسد. آیا قرار است فیلمی کلاسیک مشاهده کنیم از تقابل قهرمان با ضد قهرمان یا نه صرفا عنوان فیلم، عنوان کنایه آمیز و رمز آلودی است. یا شاید باز هم قرار است ابعاد پنهان و پیدای طبقه متزلزل متوسط ترسیم شود، هر چه هست، خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که فرهادی بر عکس فیلم هایی مثل گذشته و همه می دانند که در خارج از ایران ساخته، با فیلم هایی که در ایران ساخته بیشتر موفق بوده و شاید فیلم قهرمان، بازگشت فرهادی به سینمایی باشد که مخاطب ایرانی با پوست و خون و استخوانش می تواند آن را لمس کند.
باید منتظر ماند و دید فیلمی که قرار است در مرداد ماه کلید بخورد به جشنواره فجر می رسد یا نه؟ فرهادی که کلکسیون جوایز داخلی و خارجی را دارد، فیلم را مستقیم به جشنواره های الف دنیا می فرستد؟ شاید هم به طور مستقیم اکران شود که اصلا با ادامه موج های کرونا سرنوشت این فرضیه هم مشخص نیست!
به هر حال از همین حالا باید عنوان کرد که فیلم قهرمان در میان تولیدات انبوه امسال، کنجکاو برانگیزترین فیلم سال است، از پرافتخارترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت





