سینماسینما، زهرا مشتاق
جلوی گریه تان را نگیرید و راحت باشید. شما بدون اطلاع قبلی، در یک افتخار سهیم هستید. و چون از همان اول شاهد سختی های تعدادی دختر ورزشکار بوده اید، همذات پنداری عمیقی در شما ایجاد می شود. به محدودیت های زنان فکر کنید. حالا فکر کنید این زنان چند دختر جوان ورزشکار باشند و تازه یک چیز اضافه تر، هاکی روی یخ. ورزشی تقریبا ناشناخته و غریبه در ایران که بیشتر جنبه ای مردانه دارد.
خلاصه قرار است یک فیلم خاص ببینید. یک فیلم مستند داستانگو که بلد است قصه اش را درست تعریف کند و حسابی مخاطب را با خودش درگیر کند. چرا؟ چون فیلم صرفا یک رویداد ورزشی را روایت نمی کند. بلکه پر از موقعیت های انسانی، اخلاقی و احساسی است. یک چالش زنانه تمام عیار که به دلیل شدت خلوصی که دارد، مردان را هم با خود همراه می کند. مربی که چون پدر نداشته، از کودکی و به تنهایی با مادرش زندگی کرده و برای همین با جهان زنان ایاق و مانوس است. این جریان قوی پزشک گروه را هم همراه می کند و تاثیرگذارتر، جدیت مربی فرانسوی تیم است که به پیشنهاد کاری یک تیم آسیایی جواب منفی می دهد و می گوید تا وقتی تیم ایران هست، مربی هیچ تیم آسیایی دیگر نخواهد شد و با لهجه قشنگی می گوید دمت گرم. او به دختران تیم می گوید شما زیادی خوبید. جنگجو باشید. بجنگید تا پیروز شوید.
ویژگی دیگر فیلم چگونگی دخیل کردن خانواده دختران ورزشکار با فرآیند رسیدن به پیروزی است. عناصر انسانی که حضورشان و شکل نشست و برخاست آنها می تواند، دخترها را زیر و رو کند. حالشان را خوب کند یا حتا انگیزه یا اعتماد به نفس آنها را بگیرد. در فیلم یکی از دختران ورزشکار، والدینش از ناحیه پا معلول هستند. و همین تمام مدت آنها را نگران می کند که مبادا دخترشان آسیب ببیند و یا این ورزش فرصت عاشق شدن یا زندگی مشترک را از او بگیرد. در مقابل دو زوج دیگر هستند که مردهای بسیار همراهی دارند. همان اندازه که خود ورزش می کنند، به زنان خود در ورزش حرفه ای سهم می دهند و آنها را مورد پشتیبانی خود قرار می دهند. روزهای برگزاری مسابقه و در نهایت برد تیم دختران و دریافت مدال قهرمانی از نفس گیرترین و جذاب ترین سکانس هایی است که تماشاگر را به شدت درگیر می کند. فیلم در غیر مستقیم ترین شکل ممکن این سوال را می پرسد که اگر به جای این چند دختر و این ورزش، ورزشکاران مرد و رشته هایی دیگر بود، برای پیدا کردن پول و حمایت های دیگر، آنها هم همین اندازه سختی می کشیدند؟! شاید واقعا اینجا «جایی برای فرشته ها نیست».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- مستند سینمایی «رخ»، تماشای شکوه یک عمر ۸۴ ساله است/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با سام کلانتری
- اذعان به اشتباهات به تنهایی کافی است؟/ نگاهی به فیلم «جنگل پرتقال»
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- همه مردهاند!/ نگاهی به نمایش «انسان، اسب: پنجاه، پنجاه»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- دوگانگی شعار و رفتار/ درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن
- قدرت زندگی/ نگاهی به فیلم «دوباره عشق»
- روحش بود که از درون به شکل دردناکی شلاق خورده بود/ در یادبود فریماه فرجامی
- میل به خاموشی و سکون/ برای کیومرث پوراحمد
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول