سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
شانزدهمین سری از این مجموعه به محمد تقیزاده و ابراهیم عمران اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
محمد تقیزاده
۱. گوزن ها، مسعود کیمیایی
۲. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۳. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. دونده، امیر نادری
۵. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۶. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی
۷. مغول ها، پرویز کیمیاوی
۸. شوکران، بهروز افخمی
۹. بچه های آسمان، مجید مجیدی
۱۰. طلای سرخ، جعفرپناهی
درباره گوزنها
گوزن ها همچنان به جهت تم عدالت طلبانه و آزادی خواهانه اش در اولویت لیست برترین فیلم های تاریخ سینمای ایران برایم بوده و هست و معتقدم کیمیایی با گوزن ها و قیصر میزان شناخت و تسلط اش به مدیوم سینما و ماهیت و نقش فیلمنامه در به ثمر رسیدن یک فیلم سینمایی را نمایان ساخت و بعد از آن خودش هم نه توانست و نه برایش میسر شد که چنین شاهکارهایی را روی پرده ببرد تا نام او به عنوان یک فیلمساز عدالتخواه و معترض بر تارک سینمای ایران بدرخشد.
توضیح اینکه سایر انتخاب ها بدون ترتیت و براساس زیبایی شناسی سینمایی، ماندگاری،میزان اقبال مردمی، افتخارات و سلیقه فردی گزینش شده اند. به این لیست می توان تنگسیر امیر نادری، آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا، درباره الی اصغرفرهادی، یک اتفاق ساده شهید ثالث، ناخدا خورشید ناصر تقوایی و خشت و آینه ابراهیم گلستان را نیز اضافه کرد.
ابراهیم عمران
۱. قارچ سمی، رسول ملاقلی پور
۲. اجاره نشین ها، داریوش مهرجویی
۳. کمدی انسانی، محمد هادی کریمی
۴. خیابانهای آرام، کمال تبربزی
۵. سعادت آباد، مازیار میری
۶. ابد و یک روز، سعید روستایی
۷.. سنتوری، داریوش مهرجویی
۸. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۹. مادر، علی حاتمی
۱۰. خانه ای روی آب، بهمن فرمان آرا
درباره قارچ سمی
به حتم مقوله آرمان گرایی در دهه شصت و رنگ باختن آن در دهه هفتاد و هشتاد، یکی از آزگارهای همه کسانی است که تاب چنین مستوری ای ندارند. جامعه ای که آرمان داشت و بعد از جنگ به خاطر شرایط و مولفه های خاص اقتصادی، دارندگان آن نگاه ها، حالیه دستخوش تغییرات بنیادی شدند. دومان باز مانده از آن مسیر در تقابل با دنیایی جدید و ناشناخته در تلاطم های روحی، در برابر دختری از نسل جدید( بیتا) و تله پاتی های به وجود آمده؛ سبب ساز داستانی گیرا می؛شود که می تواند سالها در یادها به یادگار بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





