اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیهای به راهاندازی سامانه «شناسا» انتقاد کرده و دلایل این مخالفت را برشمرد.
به گزارش سینماسینما، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در بیانیهای به راهاندازی سامانهای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران توسط موسسه سینما شهر انتقاد کرد.
در این متن هشدار داده شده است که راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ میکند که اختیار آن در دست دولت است.
متن بیانیه بدین شرح است:
«درست در روزهایی که سینمای ایران در بهت و ناباوری، عزادار قتل هولناک داریوش مهرجویی و همسرش هستند، موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر خلاف سیاستهای کلی نظام مبنی بر عدم دخالت دولت در فعالیتهای بخش خصوصی، اقدام به راهاندازی سامانهای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) نموده و از آن رونمایی کرده است.
از آنجا که اعضای این اتحادیه به عنوان تنها مرجع صنفی تخصصی در خصوص تجهیز سینماهای کشور، بارها خطرات راهاندازی این شبکه را به مسئولین امر و دیگر تشکلهای همکار گوشزد کرده است، اکنون و به موجب این بیانیه مجددا نکاتی را به اطلاع صاحبان فیلم، سینماداران، پخشکنندگان و تمامی اهالی و علاقهمندان سینمای ایران میرساند:
۱) راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ میکند که اختیار آن در دست دولت است و این مهم هم بر خلاف قانون اساسی و هم بر خلاف اسناد بالادستی مبنی بر کاهش تصدیگری دولتی است.
۲) امنیت و صحت کارکرد این سیستم و سرورهای مربوطه مورد سوال بوده و در بوته آزمایش قرار نگرفتهاند و در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل فنی امنیت فیلمها با خطر جدی روبهرو خواهد شد.
۳) دولت با این اقدام عملا پخشکنندگان سینما که حرفه مهم و تخصصی است را کنار زده و خود وارد تصدیگری این بخش میشود.
۴) سینماداران بعد از راهاندازی سامانه سمفا امکان برقراری یا لغو هرگونه بلیتفروشی (بنا به هر دلیل) را از دست دادهاند، با راهاندازی این شبکه حتی اختیار پخش یا عدم پخش یک فیلم را (بنا به هر دلیل) از دست خواهند داد و عملا همه اختیار در دست دولت خواهد بود.
با توجه به همه مطالب گفته شده از تشکلهای همکار درخواست میشود با بررسی دقیق موضوع، اجازه تصاحب کامل صنعت سینما توسط دولت بر خلاف سیاستهای کلی کشور را نداده و در برابر هرگونه انحصار دولتی ایستادگی کنند.
اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





