
فرزانه متین- نمایش ایرج:زهره،منوچهر از جدیدترین تئاترهاییست که به نویسندگی علی پالیزدار، کارگردانی مهرداد آبدار و تهیه کننده گی مسعود والا هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۲ شهرزاد بر روی صحنه می رود.این کنسرت-نمایش ترکیبی از روایت و موسیقی است که توسط گروه ول شدگان به نمایش تعریف می شود.در خلاصه این تئاتر آمده:
بعد شیرین،بعد فرهاد،بعد آه توسینه
مرد شاعر به سرش زد که همین آخر عمرش
بسراید شعر فاخر دور از آز،خنجر و کینه
هنرمندانی چون مهدی رکنی،فاطیما درستکار،رضا صمد پور،ارسلان محمدی،شکیبا کیا،الناز سلیمانی ،محمد نو بهاردر این کنسرت-نمایش به ایفای نقش می پردازند.
آبجار که از دانش آموختگان آکادمی استاد سمندریان است با ایده ای نو و در یک فضایی با نشاط با طراحی لباس کم نظیر و البته طراحی دکور نسبتا خوب یکی از تئاترهایی را بر روی صحنه برده کهمورد استقبال عمومقرار گرفته است.بازیگران با اجراهای قوی خود کاملا در خدمت داستان هستند که وجود گروه ول شدگان به عنوان راوی این نمایش مزید بر علت شد که تئاتر مورد استقبال بی نظیر قرار بگیرد.
ایرج میرزا ملقب به جمال الممالک از رجل قجری و نامی آشنا در عرصه ی شعر و شاعری در عصر مشروطیت و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی است.اما متاسفانه در دهه های اخیر از نام و اثر های وی چندان خبری نیست که مسعود والا و مهرداد آبجار نام وی را در عرصه ی تئاتر زنده کردند.او در قالب های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش در مضامین انتقادی،اجتماعی،احساسی و تربیتی اند.او که ار بورژوای اشرافی محسوب می شد ،توده ی مردم را فاقد شعور سیاسی و درک اجتماعی می دانست و حتی در قیام کلنل محمد تقی خان پسیان ،از مشاوران وی به شمار می رفت.مثنوی زهره و منوچهر یکی از آثار مهموناتمام وی است.
✓ این مثنوی که عاشقانه ای از ایرج میرزاست برگرفته از اسطوره ی ونوس و آدونیس از اساطیر یونانیست که ما به وضوح در این کنسرت-نمایش می بینیم که آدونیس شکارچی به یک نظامی جوان ایرانی تبدیل شده و زهره نیز از وقتی از جامه ی افلاکی درآمده ،جامه ی خاکیان را بر تن می کند .ایرج میرزا همچنین از خلق هنرمندانی چون کمال الملک،پروردن قمرالملوک،دادن قلم در کف دشتی و ساز به درویش خان سخن می گوید و آبجار به درستی در نمایشش آن ها را صحنه سازی کرده است.مسعود والا از تهیه کنندگان مشهور آثار نمایشی در مورد این که چرا به سراغ چنین شخصیتی رفته و ریسک به نمایش درآمدن ایرج میرزا را پذیرفته و با کارگردان تصمیم به اجرا کردن این نمایشنامه گرفته به خبرنگار ایران می گوید:«ایرج میرزا از مفاخر دوره ی قاجار است و لقب فخر الشعرا یا سعدی زمانه را به ایشان داده بودند. اغلب به وی در این دوران کم توجهی شده و بعضا اشعاری را به او نسبت می دهند که روح خودش هم از آن بی خبر است ، متن نمایش را دوست داشتم و می خواستیم چهره ی واقعی مرحوم ایرج میرزا و همچنین منظومه ی زیبای زهره ومنوچهر به صحنه ببریم.در جلسات ومشورت هایی که با آبجار،کارگردان داشتیم باعث شد برای تولید این کار مشتاق تر شوم.»وی در مورد انتخاب بازیگران این اثر ادامه داد:«مرحله ی انتخاب بازیگران به صورت مشترک بین من و کارگردان پیگیری شد و پیشنهاداتی که آبجاربرای این کار داشتند در ادامه ی مذاکرات ،تغییراتی که در کستینگ انجام شد در زمان کم با توجه به متن،فضا،ایده های ایشان ،بازیگران و گروه موسیقی به کار اضافه شدند که از نتیجه راضی هستم.»والا استقبال از این نمایش را با همراه شدن گروه ول شدگان با این مجموعه از دلایل موفقیت نمایش-کنسرت دانست و گفت:«قطعا که حضور گرم ول شدگان تاثیر بسزایی در انتخاب این نمایش برای مخاطبان داشت البته میزان رضایت مردم و تبلیغات هم تاثیر گذاشت.می توان گفت همراهی گروه ول شدگان و تبلیغات را باید در زمینه میزان تاثیر وجذب مخاطب با هم برابر بدانیم.موفق بودن یک اثر نمایشی منوط به همکاری گروهی بازیگران و عوامل پشت صحنه است. با توجه به حضور تیم حرفه ای گروه ول شدگان و بازیگران با اخلاق و کاربلد و کارگردان محترم کنسرت-نمایش تا این لحظه که رسالت مبنی بر رضایت تماشاگر و نشاندن لبخند بر صورت مردم بوده،دست یافته ایم و امیدوارم با پشتوانه ی تماشاگران در ادامه ی مسیر ،اجراهای موفق تری بر روی صحنه داشته باشیم.با توجه به استقبال مردم،این نمایش در دودوره در تهران اجرا خواهد شد و تلاش مان را می کنیم تا پیش از نوروز، ایننمایش را در چند شهر فرهنگی بر روی صحنه ببریم و احتمالا آغاز اجراها از شیراز خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





