دوم ماه می صدمین سالگرد تولد ساتیا جیت رای، استاد سینمای هند است.
به گزارش سینماسینما، در این کشور برنامه های ستایش از این سینماگر پرآوازه هندی در صحنه جهانی تدارک دیده شده بود. وی در سال ۱۹۹۲ یک اسکار افتخاری برای مجموعه آثارش از سوی آکادمی دریافت کرده بود. وی اولین بار با فیلم نخست خود پاترپانچالی در جشنواره کن کشف شد و سهگانه او سپس شهرتی عالمگیر پیدا کرد. جشنواره برلین نیز قبلا ستایشی از او به عمل آورده بود. جشنواره ونیز هم از وی در سال ۱۹۸۲ تجلیل کرد و دولت فرانسه نیز به او بالاترین نشان این کشور را (لژیون دونور) داده بود. در هند ساتیا جیت رای ۳۶ بار جایزه مهم -فیلم ملی – را به دست آورد. اخیرا دولت هند موزه ای را به وی و آثارش اختصاص داد. وی قبل از انقلاب در جشنواره جهانی تهران نیز به عنوان داور بین اللملی حضور یافته بود. آکیرو کوروساوا، او را یکی از برجسته ترین سینماگران زمان خود لقب داده بود. در هند همچنین یک فیلم بلند درباره این سینماگر ساخته شده است. منتقدین هندی میگویند، رای، حیات دوباره به سینمای این کشور بخشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد
- سینماهای هند در انتظار ثبت رکوردی تاریخی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میشود؛ پیشدرآمدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمهشبباز»
- توشیرو میفونه؛ بازیگری با اصالت، برآمده از فرهنگ ژاپنی و سامورایی
- بزرگان درباره کیارستمی چه گفتند
- وقتی از فیلم هندی حرف می زنیم، دقیقا از چه حرف می زنیم؟
- کرونا ستاره سینمای هند را راهی بیمارستان کرد
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از نقشآفرینیهای توشیرو میفونه
- کوروساوا؛ کارگردانی جهانی، متعهد به فرهنگ اصیل ژاپن
- سکانس طلایی/ هفت سامورایی
- سکانس طلایی/ ابله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





