فاطمه پاقلعهنژاد در خبر آنلاین نوشت : «وقت داریم حالا» این احتمالا جوابی بوده که در این چند سال مدام مجتبی جباری از عبدالرضا کاهانی شنیده است. مجتبی که برای فوتبالیها لقبش زیدان آسیاست و همیشه کمی با همنسلانش فرق داشت. او که کتاب میخواند، اهل فیلم و سینماست و دوست داشت بخشی از سرمایهای را که بهدست آورده خرج ایده عبدالرضا کاهانی کند تا فیلمی خاص بسازد.
فیلمی که قرار بود در فرانسه ساخته شود و اینجا اکران، اما سالهاست در محاق اکران داخلی مانده است. فیلم «وقت داریم حالا» که حالا کار مجتبی و کاهانی را به شکایت در قوه قضاییه کشانده است.
بازیکن سابق تیمملی و کاپیتان شماره هشت پیشین استقلال که این روزها سخت درگیر پروژه استعدادیابی فوتبال و کلاسهای مربیگری است ماجرای شکایت از کارگردان سرشناس فیلمهای «هیچ»، «اسب حیوان عجیبی است» و «ما شما را دوست داریم خانم یایا» را تائید میکند، البته برایش جالب است که این خبر رسانهای شده و جالبتر اینکه در این مدت جنجالها بر سر فیلمی که سرمایهگذارش بوده را پیگیری نکرده است. همین ماجرای انتشار موارد اصلاحیه که به فیلم خورده است و باقی قضایا.
این روزها فیلم «وقت داریم حالا» حسابی خبرساز شده. شما برای سهمتان از آقای کاهانی شکایت کردید.
اینکه این روزها حرف این فیلم پیش آمده برای این است که خبر شکایت من به گوششان رسیده است. از زمانی که فیلم آماده شده پنج سال میگذرد و این مدت زمان کمی نیست و آقای کاهانی برای اینکه میخواهد خودش را تبرئه کند از پرداخت بدهیهایی که دارد و میخواهد بگوید من وظیفهام را انجام دادم این جنجالها را به پا کرده. او الان تصویر مجوز سینمای هنر و تجربه است و اصلا قرار ما چنین چیزی نبود. در قرارداد هم تمام اینها وجود دارد. فیلم باید اکران عمومی شود و از سود حاصل از آن سرمایه من برگردد.
منتهی نمیدانم ایشان چرا به عنوان یک کارگردان با سرمایهگذار به این شکل برخورد میکند. ایشان که خودشان در فارابی سانسورچی بودند و کار سانسور انجام میدادند، اینقدر هم فیلم ساخته و فیلمهایشان هم همه به سختی اکران شده شرایط سانسور را میداند.
برای خودش یک فیلمی در فرانسه ساخته که اصلا نمیدانم چه فروشی کرد و چه حساب کتابی داشت، چون من درصدی هم آنجا شریک بودم. توانست با ساخت این فیلم جایگاهی هم آنجا پیدا کند و اصلا به ماجرای اکران داخلی توجه نمیکند که باید سرمایهگذاری من را بر میگرداند. این کار خیلی بد و زشت بود. از کارگردانی که یک مشکل اجتماعی را در جامعه نشان میدهد که دغدغه است و میخواهد جلویش را بگیرد و این کارگردان صاحب فکر است، این مدل طرز فکر درست نیست.
شما سرمایه گذاری کردید برای یک کار اجتماعی و احتمالا دغدغه فرهنگی داشتید.
بالاخره آدم به همه موضوعاتش فکر میکند. اما اینکه دوست داری با یک کارگردان خوب یک فیلم خوب بسازی که در ایران دیده شود، که کار بدی نیست .اما ایشان وقتی رفت فضای آنجا را به آن شکل دید خواست با معیارهای آنجا هماهنگ باشد، چه از نظر زمانی و چه از نظر مواردی که در فیلم هست… من هنوز هم مطمئن نیستم فیلمی که ما با هم دیدیم همان فیلمی است که فرستاده به وزارت ارشاد.
مواردی را در لیست این ممیزیها میبینم و از نحوه برخورد و صحبت کردنش اصلا مطمئن نیستم که همان فیلم را به من نشان داده. یا اصلا کاملش را نشان دادم. به همین دلیل هم الان به شرایطی رسیده که چون ما شکایت کردیم ایشان هم از این سمت دست به کار شده و موارد سانسور را مطرح کرده که خودش کاملا آگاه است که چه اتفاقی آنجا میافتد، قبلا خودش این کار را انجام میداده و چیزی برای از دست دادن نداشته. از اعتماد من این وسط کاملا سو استفاده شده.
اولین بار کی به این مشکل خوردید؟
از همین که فیلم مجوز نمیگرفت و آمدند شرایط اکران در هنر و تجربه را گفتند و اصلا این مورد توافق ما نبود و پیگیریهایی که از وزارت ارشاد کردیم که با قاطعیت میگفتند فیلم مجوز نخواهد گرفت و ما از آنجایی که طبق قرارداد نوشته بودیم که اگر فیلم در ایران مجوز نمیگرفت باید پول را بر میگرداندند، این قرارداد را طوری بستند که من ضرر نکنم ولی الان در شرایطی هستیم که وقتی من این بندهای قرارداد را طلب کردم موافقت نکردند و به من برنگرداندند و ما مجبور شدیم شکایت کنیم.
شکایت جدید است؟
بعد از شکایت ما این ماجراها راه افتاده.
با این اتفاقاتی که افتاده حاضرید بار دیگر در سینما سرمایه گذاری کنید؟
من برای اینکه کار درست انجام شود با نزدیکان و دوستان ایشان صحبت کردم که بیایند این مشکل را دوستانه حل کنیم. ولی ایشان مدعی بود که اصلا نباید پولی پرداخت کند به خاطر همین ما خواستیم قانون قضاوت کند. با این شرایط فعلا قصد سرمایهگذاری جدید در سینما ندارم. بعد از آن کار هم پیشنهادهای جدیدی میآمد اما فعلا تا تکلیف این کار مشخص نشده کاری انجام نمیدهم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید