هالیوود ریپورتر نقدی را بر فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» منتشر کرد.
متن کامل نقد هالیوود ریپورتر که طی چند روز اخیر بخشهایی از آن منتشر شده، به شرح زیر است:
«فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمید رضا قربانی داستان فروپاشی خانوادهای از طبقه متوسط در تهران است که در آن برادری، برادر خود را به سبب یک چک برگشتی میکشد. درامی که به آرامی شروع شده و رفته رفته فضای روانشناسانه و اخلاقی پیچیدهای پیدا میکند. هر چند موقعیتهای درام در فیلمنامه آزیتا ایرایی آزاردهنده است، اما اهمیت آنها در طولانی مدت مشخص میشود و در قسمت دوم فیلم این گرهها و کشمکشها، فیلم را در جایگاهی بالاتر از یک درام معمولی قرار میدهند. بازیگران زبده زن این فیلم هم امتیاز دیگری برای آن هستند.
اختلاف اولیه بین محسن (علی مصفا که نقش “شوهر” را در فیلم “گذشته” اصغر فرهادی بازی میکند) و برادرش مرتضی در بلورفروشی واقع در مرکز شهر بر سر چک در میگیرد. این بلورفروشی متعلق به مادر بیوهشان شکوه خانم (سهیلا رضوی) است. صداها بلند میشود، هل دادن به پرتاب کردن تبدیل میشود، پلیس وارد منطقه میشود و جسد پوشانده شده مرتضی را به آمبولانس منتقل میکند.
داستان پس از این فاجعه در ساختمانی اصیل که این خانواده در سه طبقه آن زندگی میکنند، ادامه پیدا میکند. محسن که قتل را مرتکب شده فرار کرده و اکنون زنان خانواده میبایست با عواقب این قتل دست و پنجه نرم کنند. جالب است که هیچ اشکی ریخته نمیشود. هر کدام از آنها در وهله اول نگران شرایط خانواده خود و مواجهه با قانون هستند، که معمولا پیچیده است.
فروغ (مهناز افشار) همسر جوان و بیوه مرتضی برجستهترین و در عین حال رنجیده ترین شخصیت فیلم است. طبق قوانین ایران او هیچ حقی مبنی بر مجازات برادر شوهر خود محسن ندارد. اما پسر دوازده ساله او وقتی به سن قانونی برسد، میتواند عموی خود را در ازای دیه ببخشد یا اینکه او را قصاص کند. از آنجاییکه راه درازی در پیش است، تصمیم گیری در مورد سرنوشت محسن به مادر پیرش محول میشود. اما ابتدا باید او را پیدا کنند.
مسائل پیچیده همچنان ادامه دارند. محسن و همسر آموزگارش (سارا بهرامی) دختر کوچک دوست داشتنی دارند که پدر و پسرعمویش را عمیقا دوست دارد. همانند معضلات اخلاقی در درامهای فرهادی، در این فیلم، زن دو برادر در مقابل هم تظاهر به تلاش برای منافع بچههایشان میکنند در حالیکه واضح است برای منافع خود میجنگند.
تنها فرد بزرگوار، مادر خانواده است که با بازی خوب رضوی ابهت قابل توجهی پیدا کرده است. در حالیکه این بازی “من برای فرزندم از هیچ کاری دریغ نمیکنم “همچنان بین عروسها ادامه دارد، مادر با ماسکی بر چهره مانند یک تراژدی یونانی بیطرفانه شاهد اتفاقات است.
تمامی بازیگران به خوبی هدایت شدهاند، هرچند مصفا تسلیم یک نقش مکمل منفعل شده است.
حرکت سریع دوربین در این فیلم به داستان انرژی خاصی میدهد.»
فیلم «خانهای در خیابان چهل ویکم» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» به نمایش در آمد و نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلم شد.
بازیگران «خانهای در خیابان چهل و یکم» عبارتند از :مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی ، مانی رحمانی، مانیا علیجانی و علیرضا کمالی.
در خلاصه داستان این فیلم به تهیهکنندگی سید محمود رضوی و محصول موسسه سیمای مهر آمده است:«دعوای ۲ برادر بحرانی را در خانواده ایجاد میکند، مادر این خانواده و ۲ عروسش که در سه طبقهی یک خانه زندگی میکنند، سعی میکنند هرکدام به تنهایی بار مشکلات پیش آمده در زندگیشان را به دوش کشند.»
ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- با دست کباب می خوردیم /امروز سالروز تولد علی مصفا است
- «غیاب» علی مصفا در جشنواره سائوپائولو
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





