تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۱۱:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192137

شماره‌ی بیست و پنجم دوره‌ی جدید مجله‌ی «تجربه» با گفت‌وگوی ویژه حامد قریب با علی مصفا درباره‌ی سینمای امروز ایران با عنوان اصلی «تصمیم گرفته‌اند خط تولید را اصلاح کنند» به همراه پرونده‌ای درباره‌ی کارنامه‌ی دکتر غلامحسین صدیقی و مروری بر زندگی و کار ناصر ایرانی منتشر شد.

به گزارش سینماسینما، در بخش‌های مختلف این شماره می‌خوانید:

سینمای ایران: گفت‌وگویی تفصیلی با علی مصفا درباره‌ی سینمای مستقل ایران و شرایط امروز آن با نگاهی ویژه به آخرین اثرش «نبودن» به همراه یادداشت‌هایی درباره‌ی گروه هنر و تجربه که از اوج به قعر سقوط کرده است/ هر شماره با یک فیلم مستند: این شماره «هفده ساله‌ها» به قلم همایون امامی/ تحلیل نشانه‌شناختی فیلم «در جبهه‌ی غرب خبری نیست» به قلم ونداد الوندی‌پور/ یادداشتی درباره‌ی فیلم «قاتلان ماه کامل» اثر مارتین اسکورسیزی به قلم رومینا روشن‌بین.

ادبیات: پرونده‌ای درباره‌ی زندگی و کار ناصر ایرانی با آثار و گفتاری از کتایون صدرنیا همسرش، رعنا مُقیسه و مائده امینی/ ترجمه‌ی خطابه‌ی نوبل «الکساندر سولژنیتسین» به عنوان «ادبیات می‌تواند به دنیای امروز کمک کند؟»/ چگونه داستایوسکی وضعیت آدمی در تهران امروز را تغییر می‌دهد به قلم دینا دانش/ مرور کتاب‌های روزِ حوزه‌ی ادبیات.

چهره‌ی ماه: پرونده‌ای در استقبال از یکصد و هجدهمین زادروز زنده‌یاد دکتر غلامحسین صدیقی با عنوان «در هوای فرهنگ و سیاست» با آثار و گفتاری از همایون کاتوزیان، فریدون مجلسی، حمیدرضا عابدیان، محمدمحمود هاشمی و امیر یوسفی، به همراه گفت‌وگوی محمد صادقی با دکتر مصطفی ملکیان.

‎کتاب‌خانه: گفت‌و‌گو با هادی صمدی درباره‌ی مجموعه‌ی «شکوفایی»/ معرفی پادکست‌ها و کتاب‌فروشی‌های مهمِ ایران وکتاب‌خانه‌های مهم جهان/ گفت‌وگو با نازنین اردوبازارچی درباره‌ی ترجمه‌هایش/ درباره‌ی کتابخانه‌ی روستای «وَشنام ‌دُری» / گفت‌وگوهایی درباره‌ی مجموعه کتاب‌های «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ»/ نقد و بررسی کتاب‌های روز فلسفه، جامعه‌شناسی و…

تجسمی: پرونده‌ای در پاسخ به این پرسش که «ساز و کار اقتصاد در بازار هنرهای تجسمی چگونه است؟» با آثار و گفتاری از امیرحسین جباری، مژگان والی‌پور، شروین طاهری، سجاد باغبان‌ماهر، سارا کریمان، حسین محسنی، جاوید رمضانی، امین شاهد و… / نگاهی به آثار سیما شاه‌مرادی در گالری نیان و نقاشی‌های جواد مدرسی در گالری اُ

‎مطالعات ایرانی: صفحاتی به مناسبت هشتادمین سال برگزاری کنفرانس تهران/ گفت‌وگوی حمیدرضا محمدی با جلیل دوستخواه هم‌زمان با زادروز نود سالگی‌اش/ در شادباش هشتاد سالگی عنایت‌الله مجیدی با آثاری از کاظم موسوی بجنوردی و علی بهرامیان/ خاطره‌بازی با زاهدان به قلم الیاس براهوئی‌نژاد/ زبان انقلاب: شعارهای اعتراضی و آهنگ‌های تبلیغاتی (ویژه‌ی کشور الجزایر) به قلم نیما خرم‌روز/ وارثان زعفران و نمک به قلم علی اتحاد.

عمق میدان: صفحاتِ تازه‌ی تجربه در معرفی و نمایشِ آثارِ عکاسان صاحب‌نامِ جهان با مقدمه‌ای از مهدی حسنی و یادداشتی به قلم کاوه کرمی.

‎و یادداشت‌هایی از فریدون مجلسی به یاد داوود هرمیداس‌باوند، فرشین کاظمی‌نیا، شیوا شکوری، مهدی استعدادی‌شاد، بیتا عظیمی‌نژادان، کاوه فرهادی و تایپوشهر به نگاه و قلمِ مرتضی آکوچکیان.

مدیر مسئول تجربه کتایون بناساز است و پژمان موسوی سردبیری آن را بر عهده دارد. سما بابایی هم دبیر تحریریه‌ی «تجربه» است. ناشر تجربه، «فرهنگان» است. عکس روی جلد هم از مهدی حسنی است.

لینک کوتاه

 

آخرین ها