نشریه سینمایی ورایتی در گفتگو با نرگس آبیار، از بزرگترین مانع وی برای ساخت فیلم، مهمترین دستاورد، هدف، قهرمان و … از این کارگرانی ایرانی پرسید.
به گزارش سینماسینما، امسال در مجموع ۹۲ کشور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار پذیرفته شدهاند که در این میان رکورد ۲۷ فیلم را کارگردانان زن ساختهاند و ۸ نفر از این زنان نیز از قاره آسیا هستند.
به همین بهانه نشریه سینمایی ورایتی به سراغ یکی از کارگردانان زن آسیایی حاضر در این رویداد سینمایی از جمله نرگس آبیار، کارگردان فیلم «نفس» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ رفته و پرسشهای مشابهی از آنها پرسیده است.
چه چیز بزرگترین مانع بر سر راه ساخت فیلم شما بوده است؟
زن بودن بزرگترین مانع بر سر راه من از آغاز فعالیت سینماییام بوده است، چرا که باید کاری کنم که همه به کار من اعتماد کنند. این یک مشکل تاریخی در سراسر جهان است و زنان در درجه اول به دلیل جنسیتشان نگریسته میشوند و هنر و تواناییهای آنها نادیده گرفته میشود.
دستاورد اصلیتان در این فیلم چه بوده است؟
بزرگترین دستاورد من در دوران فعالیتم به عنوان نویسنده و فیلمساز این بوده است که هر کاری که دوست داشتهام را انجام دادهام، بویژه زمانی که کارم را در این حرفه آغاز کردم. من فیلمهایی ساختهام که دوست داشتم بسازم و از این بابت خوشحالم. معتقد نیستم که موفقیت یک فیلم به میزان فروش آن در گیشه و جوایز سینمایی آن بستگی دارد، بلکه این فیلمساز است که باید از ساخته خود احساس رضایت کند.
برای من دستاورد اصلی این است که هم مخاطبان و هم فیلمسازان دیگر ساخته آخرم «شیار ۱۴۳» و «نفس» را دوست داشتهاند. من بازخوردهای بسیار مثبت منتقدینی که فیلمهای من را دوست داشتهاند را نیز در نظر میگیرم و شکی نیست که خوشحالتر خواهم بود، اگر طیف گستردهتری از مخاطب داشته باشم چرا که فقط برای خودم فیلم نمیسازم.
قهرمانان فیلمساز شما چه کسانی هستند؟
من از بسیاری فیلمسازان و حتی فیلمسازان ناشناس آموختهام، اما میتوانم بگویم مهمترین آنها «کیشلوفسکی» و «ایناریتو» هستند.
دوست دارید دنیا چه چیزی درباره زن بودن بداند و چه پیامی را میخواهید انتقال دهید؟
به عنوان یک فیلمساز که زندگی خود را در دوران جنگ نیز سپری کرده، مواجهه زنان و کودکان با مساله پیچیده جنگ دغدغه من بوده و این موضوع را در فیلمهایم نیز دنبال کردهام و تلاش کردهام صدای بلند این زنان و کودکانی باشم که همواره در زیر سایه جنگ در جستجوی ماهیت زندگی بودهاند و آرزوی معصومانه آنها برای زندگی، لزوم صلح را برای من و همچنین آنها غیرقابل اجنناب میکند.
«آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را کشتند» به نمایندگی از کامبوج، «رویا سادات» با فیلم «نامهای به رئیس جمهور» از افغانستان، «روث بورگوبلو» با فیلم «فضای میان» از استرالیا، «ماتی دو» با فیلم «عزیزترین خواهر» از لائوس، «آنهماری جاسر» با ساخت فیلم «واجب» از فلسطین،«کریستن تان» با فیلم «Pop Ayee» از سنگاپور، و«آنوشا سویشاکوپونگ» با فیلم «تا زمانی که هوا تاریک میشود» از تایلند، کارگردانان زنی هستند که امسال به نمایندگی از کشورهای آسیایی در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۸ حضور دارند.
«نفس» روایت زندگی چهار کودک به نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ نفس میکشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد
مهران احمدی، پانتهآ پناهی ها،گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خان بابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقشهای فیلم سینمایی «نفس» هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد