نشست پرسش و پاسخ فیلم مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» با حضور رضا فرهمند؛ کارگردان، مرتضی شعبانی؛ تهیهکننده، مصطفی سیفی؛ پژوهشگر و تصویربرادار، حسن مهدوی؛ صداگذار، کیومرث محمدچناری؛ صدابردار، فاطمه بنیادی و حبیب حنایی؛ تدوینگر، سیف علی؛ مترجم، نورالحلی؛ بازیگر و گزارشگر با اجرای محمود گبرلو عصر امروز بیستویکم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد
به گزارش سینماسینما، فرهمند در ابتدای نشست با بیان اینکه این فیلم به شدت به کار شما خبرنگاران نزدیک است، بیان داشت: خبرنگاران بیش از هرکسی با این فیلم میتوانند همذات پنداری کنند. این فیلم روایتگر بخشی از ماجرای داعش است که مغفول مانده و هیچ فیلمی به خانواده داعشیها نپرداخته است.
نورالحلی؛ گزارشگر فیلم «زنانی با گوشوارههای باروتی» درباره حضور در این فیلم گفت: من خبرنگار هستم و قبل از این فیلم تجربه بازیگری نداشتم. همه آنچه که در فیلم دیدید واقعیت است و هیچ بازی صورت نگرفته است. این واقعیتی است که در جریان است و شما خبرنگاران باید این واقعیتها را انعکاس دهید.
بنیادی تدوینگر فیلم گفت: این فیلم با پایانش آغاز میشود. امیدوارم با دیدن این فیلم برای مخاطبان سئوال ایجاد شود.
فرهمند گفت: این فیلم اولین تجربه جنگی من است. پیش فرضمان این بود که فیلم را با یک خبرنگار آقا کار کنیم. در محل اقامت خبرنگاران در عراق با خانم نورالحلی دیدار و با ایشان گفتگو کردیم و همکاری ما فردای آن روز شروع شد. سرعت جنگ در عراق به شدت بالا بود و ما سریعا فیلمبرداری را آغاز کردیم
شعبانی؛ تهیه کننده فیلم بیان داشت: من از قبل با آقای فرهمند آشنا بودم و نوعی نگاهاش را به مقوله جنگ -که نگاهی تاریخی داشت- را دوست داشتم. با نگاه انسانی که او داشت مطمئن بودیم که کاری متفاوت ارائه خواهد شد. انگیزه مهمترین دلیل ساخته شدن این فیلم بود. این فیلم تفاوتی اساسی دارد و در آن روی دیگری از داعش را شاهد هستیم.
فرهمند گفت: ۹۸ درصد از ظرفیت راشها استفاده شد و ما در طول فیلمبرداری بیراهه نرفتیم. فیلمبرداریها آگاهانه بود و تقریبا راش غیرقابل استفادهای نداریم.
مصیب حنایی درباره تدوین فیلم گفت: ما تکلیفمان را میدانستیم بر اساس خط کلی داستان پیش رفتیم. کلیات همان بود که در ابتدا صحبت کردیم و تنها در جزییات تغییراتی را ایجاد کردیم.
حسن مهدوی؛ صداگذار فیلم گفت: من فیلمهای جنگی زیادی کار کردهام و تمام صداهایی که در فیلم میشنوید، صداهایی است که صدابردارمان گرفت و من از آنها استفاده کردم. آقای چناری در طول فیلمبرداری بخشی از شنوایی گوش چپش را از دست داد و من به شجاعتاش تبریک میگویم.
کیومرث چناری؛ درباره صدابرداری این فیلم توضیح داد: صدابرداری در جنگ بسیارعجیب است و من تجربه صدابرداری در جنگ را نداشتم. اگر صدایی را از دست میدادیم، امکان شکار دوبارهاش نبود. تیرهای سرگردان بسیار زیاد است و همیشه صدا در محیط وجود دارد و این موضوع را کار را مشکل میکرد.
فرهمند گفت: یکی از کارهای قبلی من «کودک فراموش شده» درباره کودکان و مهاجرین سوری است. من در آن فیلم حرفهای ناراحتکننده زیادی از کودکان شنیدم. پتانسیل اصلی ساخته شدن این فیلم به آن تجربه برمیگردد. من زمانی که وارد فیلمبرداری این کار شدم به همکارانم گفتم باید تلاش و تمرکز کنیم و به بهترین نحو ممکن کارمان را انجام دهیم.
شعبانی درباره اکران فیلم گفت: اولین اکرانهای عمومی ما در لبنان و عراق خواهد بود. در ایران هم اگر دوستان کمک کنند، به طور حتم اکران عمومی خواهیم داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه