نشست پرسش و پاسخ فیلم مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» با حضور رضا فرهمند؛ کارگردان، مرتضی شعبانی؛ تهیهکننده، مصطفی سیفی؛ پژوهشگر و تصویربرادار، حسن مهدوی؛ صداگذار، کیومرث محمدچناری؛ صدابردار، فاطمه بنیادی و حبیب حنایی؛ تدوینگر، سیف علی؛ مترجم، نورالحلی؛ بازیگر و گزارشگر با اجرای محمود گبرلو عصر امروز بیستویکم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد
به گزارش سینماسینما، فرهمند در ابتدای نشست با بیان اینکه این فیلم به شدت به کار شما خبرنگاران نزدیک است، بیان داشت: خبرنگاران بیش از هرکسی با این فیلم میتوانند همذات پنداری کنند. این فیلم روایتگر بخشی از ماجرای داعش است که مغفول مانده و هیچ فیلمی به خانواده داعشیها نپرداخته است.
نورالحلی؛ گزارشگر فیلم «زنانی با گوشوارههای باروتی» درباره حضور در این فیلم گفت: من خبرنگار هستم و قبل از این فیلم تجربه بازیگری نداشتم. همه آنچه که در فیلم دیدید واقعیت است و هیچ بازی صورت نگرفته است. این واقعیتی است که در جریان است و شما خبرنگاران باید این واقعیتها را انعکاس دهید.
بنیادی تدوینگر فیلم گفت: این فیلم با پایانش آغاز میشود. امیدوارم با دیدن این فیلم برای مخاطبان سئوال ایجاد شود.
فرهمند گفت: این فیلم اولین تجربه جنگی من است. پیش فرضمان این بود که فیلم را با یک خبرنگار آقا کار کنیم. در محل اقامت خبرنگاران در عراق با خانم نورالحلی دیدار و با ایشان گفتگو کردیم و همکاری ما فردای آن روز شروع شد. سرعت جنگ در عراق به شدت بالا بود و ما سریعا فیلمبرداری را آغاز کردیم
شعبانی؛ تهیه کننده فیلم بیان داشت: من از قبل با آقای فرهمند آشنا بودم و نوعی نگاهاش را به مقوله جنگ -که نگاهی تاریخی داشت- را دوست داشتم. با نگاه انسانی که او داشت مطمئن بودیم که کاری متفاوت ارائه خواهد شد. انگیزه مهمترین دلیل ساخته شدن این فیلم بود. این فیلم تفاوتی اساسی دارد و در آن روی دیگری از داعش را شاهد هستیم.
فرهمند گفت: ۹۸ درصد از ظرفیت راشها استفاده شد و ما در طول فیلمبرداری بیراهه نرفتیم. فیلمبرداریها آگاهانه بود و تقریبا راش غیرقابل استفادهای نداریم.
مصیب حنایی درباره تدوین فیلم گفت: ما تکلیفمان را میدانستیم بر اساس خط کلی داستان پیش رفتیم. کلیات همان بود که در ابتدا صحبت کردیم و تنها در جزییات تغییراتی را ایجاد کردیم.
حسن مهدوی؛ صداگذار فیلم گفت: من فیلمهای جنگی زیادی کار کردهام و تمام صداهایی که در فیلم میشنوید، صداهایی است که صدابردارمان گرفت و من از آنها استفاده کردم. آقای چناری در طول فیلمبرداری بخشی از شنوایی گوش چپش را از دست داد و من به شجاعتاش تبریک میگویم.
کیومرث چناری؛ درباره صدابرداری این فیلم توضیح داد: صدابرداری در جنگ بسیارعجیب است و من تجربه صدابرداری در جنگ را نداشتم. اگر صدایی را از دست میدادیم، امکان شکار دوبارهاش نبود. تیرهای سرگردان بسیار زیاد است و همیشه صدا در محیط وجود دارد و این موضوع را کار را مشکل میکرد.
فرهمند گفت: یکی از کارهای قبلی من «کودک فراموش شده» درباره کودکان و مهاجرین سوری است. من در آن فیلم حرفهای ناراحتکننده زیادی از کودکان شنیدم. پتانسیل اصلی ساخته شدن این فیلم به آن تجربه برمیگردد. من زمانی که وارد فیلمبرداری این کار شدم به همکارانم گفتم باید تلاش و تمرکز کنیم و به بهترین نحو ممکن کارمان را انجام دهیم.
شعبانی درباره اکران فیلم گفت: اولین اکرانهای عمومی ما در لبنان و عراق خواهد بود. در ایران هم اگر دوستان کمک کنند، به طور حتم اکران عمومی خواهیم داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» در برنامه «به اضافه مستند» روی آنتن میرود
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم