تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۱۷:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 149650

سینماسینما، آزاده باقری

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های خود را طی این چهار دهه تجربه می‌کند. سالی که اخبار کرونا برای یک روز هم از صدر اخبار خارج نشد و تا به امروز هم تمام وقایع را تحت تاثیر خود قرار داده است و همچنان بدون رقیب در میان اخبار دیگر در صدر پیش می‌رود. برای همین هم رویدادهای سینمایی، ساخت فیلم، پخش و اکران آن در سینماها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تا همین چند روز پیش هم هنوز خبر قطعی درباره اکران عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به گوش نمی‌رسید و معلوم نبود بالاخره قرار است این دوره از جشنواره فیلم فجر به چه صورت آغاز و ادامه پیدا کند.
با این حالا بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان و نظر موافق و مخالفان بی‌شمار روز گذشته به رسم سی و هشت دوره قبل، آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هم کلید خورد و سالن‌های سینما پس از ماه‌های طولانی رنگ مخاطب و تماشاگران بی‌شماری را به خود دید. جشنواره‌ای که همچنان هم طرفدار دارد و با اینکه برخی از فیلم‌ها به جشنواره نرسید و برخی دیگر مجوز ورود نگرفتند؛ اما باز هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.
هر چند امسال از سی درصد ظرفیت سینماها استفاده می‌شود و خبری از بلیط فروشی حضوری نیست و برگزار کنندگان قول آن را داده‌اند که تمام نکات بهداشتی در سالن‌‌های سینما رعایت خواهد شد؛ اما باز هم جای امیدواری دارد که این دوره از جشنواره هم مانند سال‌های قبل با استقبال مردمی مواجه شده است. چون ظرفیت اکثر سالن‌ها پر شده و بلیط‌ها به فروش رسیده‌اند و جای تاسف دارد که به دلیل محدودیت زمانی و مسئله پروتکل‌های بهداشتی امکان در نظر گرفتن سانس فوق‌العاده هم نیست. البته انتقادهای بسیاری از سوی منتقدان و اهالی رسانه نیز وجود دارد که نکات بهداشتی و مسائل پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و ازدحام جمعیت و دیده بوسی‌های اهالی رسانه و سینمایی ممکن است به شیوع بیشتر این ویروس نیز دامن بزند.
انتخاب و دریافت مجوز ورود ۱۶ فیلم سودای سیمرغ هم در این دوره دارای حاشیه‌های مخصوص به خود بود که بالاخره تا امروز هم فیلم‌‌های «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ابلق» ساخت نرگس آبیار «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده جزو چهار فیلم سینمایی پرمخاطب شناخته شده‌اند و باید دید آیا این فیلم‌ها نظر داوران جشنواره را برای دریافت سیمرغ بلورین جذب خواهد کرد یا خیر؟ چون تا امروز هم فیلم‌هایی همچون «روشن» ساخته روح الله حجازی، «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز از جمله فیلم‌هایی هستند که با فروش بلیط قابل توجهی مواجه شدند و باید دید در نهایت در این رقابت کدام یک از فیلم‌ها پیشتاز فروش و دریافت سیمرغ خواهند بود.
فیلم‌هایی پرستاره‌ای که هر کدام می‌توانند نامزد دریافت سیمرغ بلورین شوند. آقا و خانم ستاره در این فیلم‌های سینمایی کم نیستند و برای همین احتمال ورود یک ستاره نوظهور در میان این چهره‌ها کم‌تر احساس می‌شود و به نظر می‌رسد بهترین بازیگران مرد و زن این جشنواره چهره‌های نام آشنایی باشند که شاید تجربه دریافت سیمرغ جشنواره فجر را حداقل یک بار داشته‌اند.
پرویز پرستویی، رضا عطاران، پژمان جمشیدی، حامد بهداد، جمشید هاشم‌پور، بهرام رادان، پارسا پیروز فر، فرهاد اصلانی، هوتن شکیبا، هدیه تهرانی، الناز شاکردوست، سحر دولتشاهی، سارا بهرامی، باران کوثری و… از جمله ستاره‌های نام آشنایی هستند از ذهن به دور نیست اگر این سال متفاوت با نام چنین چهره‌هایی در تاریخ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به یادگار بماند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها