تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۱۳ - ۰۸:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 28635

%d8%b3%d8%b1%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%db%8c%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d9%85%db%8cاگر می‌خواهید با چهره دیگری از عباس کیارستمی آشنا شوید و بدانید که او چه نگاهی به فیلمسازی و کار خلاقانه در حوزه آفرینش هنری داشته، کتاب «سر کلاس با کیارستمی» انتخاب خوبی است.

به گزارش سینماسینما، «سر کلاس با کیارستمی» که به تازگی از سوی نشر نظر روانه بازار کتاب شده، حاصل ۱۰ سال حضور پال کرونین، فیلمساز و منتقد هنری آمریکایی، در کارگاه‌هایی است که عباس کیارستمی در گوشه و کنار جهان برگزار کرده است.
او به نوشته خودش، مسیر تولید این کتاب را از کارگاه کیارستمی در لندن (سال ۱۳۸۴) آغاز کرده و در ابتدا حکم میرزا بنویس این کارگاه‌ها را داشته است، اما پس از یکی، دو سال و حضور در دو، سه کارگاه، به این نتیجه می‌رسد که یادداشت‌هایش از گفته‌های کیارستمی و هنرجویانش در این کارگاه‌ها، می‌تواند تبدیل به یک کتاب شود. مایک لی، کارگردان شناخته‌شده بریتانیایی و برنده‌ نخل طلای کن و شیر طلای ونیز، در مقدمه کوتاه برای این کتاب نوشته است که حرف‌های کیارستمی در کارگاه‌هایش «بی‌شک، خشت بنای ادبیات سینمایی» جهان خواهد شد.
کتاب پال کرونین که ۲۱۲ صفحه دارد، با ترجمه سهراب مهدوی به فارسی برگردانده شده است و کیارستمی هم طبق نوشته ناشر، پیش از مرگ ترجمه‌ را دیده و حتی درباره طرح جلد و عکسی که روی آن قرار گرفته، نظر داده است. روایت کرونین در این کتاب، مثل خود کارگاه‌های کیارستمی ‌است، همان‌طور که کارگاه‌های کیارستمی برای هنرجویانش یک امر استثنایی و بی‌قاعده است، این کتاب هم نه فصل‌بندی به معنای رایج کلمه دارد و نه حتی بخش‌های مختلف آن از هم جدا شده‌اند. کرونین سعی کرده با حذف زواید و توضیحات اضافی، مخاطب را در جریان اتفاقاتی بگذارد که در کارگاه‌های کیارستمی می‌افتد. این اتفاقات در هر کارگاه به نوعی تکرار می‌شود و کیارستمی با هنرجویانش – از فیلمساز و دانشجوی هنر تا کارگر یک اغذیه فروشی- درمدت کوتاهی راه‌های مختلف پیدا‌کردن یک ایده و تبدیل آن به فیلم را پشت سر می‌گذارنند و درنهایت به خلق یک اثر هنری دست می‌زنند. در این کتاب جدا از حرف‌های کیارستمی درباره پیدا‌کردن ایده، بسط آن، ساخت فیلم و نقش کارگردان و تهیه‌کننده و ابزار مختلف، روحیه این کارگردان است که خودش هم مثل یک هنرجو سر این کلاس‌ها حاضر می‌شده و حتی تمرین‌هایی را هم که برای هنر جویانش انتخاب می‌کرده، انجام ‌داده است.

منبع: وقایع اتفاقیه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها