تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۸:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 86079

جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ سه‌شنبه غروب با اولین نمایش جهانی تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی آغاز می‌شود.

به گزارش سینماسینما، هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن سه‌شنبه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) با تریلر روان‌شناختی “همه می‌دانند” تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار کلید می‌خورد.

پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم بازیگران اسپانیایی برنده اسکار و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی در فیلم اسپانیایی‌زبان “همه می‌دانند” بازی می‌‌کنند که یکی از ۲۱ فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال هم هست.

“همه می‌دانند” بعد از “آموزش بد” (۲۰۰۴) به کارگردانی پدرو آلمودوار، دومین فیلم اسپانیایی‌زبان است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی انتخاب شده است. همچنین برای اولین بار در سال‌های اخیر، جشنواره کن با فیلمی ساخته فیلمسازی غیرفرانسوی یا غیرآمریکایی شروع خواهد شد.

در خلاصه داستان “همه می‌دانند” آمده است: کارولینا (با بازی کروز) برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش دهکده‌ای در اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تأثیر می‌گذارد.

ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون باره‌آ، از دیگر بازیگران هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند که در توره‌لائونا شهری کوچک در شمال مادرید فیلمبرداری شد. فیلمبرداری “همه می‌دانند” نوامبر پیش در مادرید به پایان رسید. خوزه لوییس آلکاینه فیلمبردار کهنه‌کار که سابقه همکاری با آلمودوار و کارلوس سائورا را دارد، مدیر فیلمبرداری این فیلم است.

Everbody Knows

پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در “همه می‌دانند”

مدیریت هنری فیلم بر عهده کلارا نوتاری و طراح لباس سونیا گرانده است. گرانده در “نیمه‌شب در پاریس” با وودی آلن و در “دیگران” با آلخاندرو آمنابار همکاری کرده است. هایده صفی یاری تدوین‌گر و دانیل فونترودونا مدیر صدابرداری “همه می‌دانند” هستند. علاوه‌ بر خود فرهادی، الکساندر ماله-گی از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس، آلوارو لونگوریا از شرکت اسپانیایی مورنا فیلم و شرکت ایتالیایی لاکی رد به طور مشترک “همه می‌دانند” را تهیه کرده‌اند.

“همه می‌دانند” را ممنتو فیلمز از چهارشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) یعنی یک روز بعد از مراسم اولین نمایش جهانی در فرانسه اکران می‌کند. ممنتو همچنین این فیلم را همزمان با نمایش در افتتاحیه جشنواره کن در یک سئانس پیش‌نمایش در پاریس برای عامه مردم به نمایش درمی‌آورد. این سومین همکاری فرهادی و ماله-گی بعد از “گذشته” و “فروشنده” است که ممنتو فیلمز تولید و در فرانسه اکران کرد.

فرهادی پیش از این دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن داشته است: “گذشته” با بازی بره‌نیس بژو و علی مصفا در ۲۰۱۳ که بژو برای آن جایزه بهترین بازیگر زن را برد و “فروشنده” در ۲۰۱۶ که در آخرین روزها به فهرست فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره اضافه شد و در نهایت دو جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد (شهاب حسینی) را دریافت کرد و در ادامه نیز برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. فرهادی سال گذشته در جشنواره کن فیلم نداشت، اما در مراسم افتتاحیه روی صحنه رفت و سخنرانی کرد.

“سه‌رخ” تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی دیگر فیلمساز ایرانی، یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۸ است. اولین نمایش جهانی فیلم پناهی شنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) است. “سه‌رخ” درباره سه بازیگر در مراحل مختلف دوران کاری‌شان است. شرکت مستقل سلولوئید دریمز در پاریس پیش از اول نمایش جهانی “سه‌رخ” در کن، حقوق فروش جهانی این فیلم را از آن خود کرد. شرکت ممنتو فیلمز حق پخش فیلم در فرانسه را در اختیار دارد.

3 FACES

“۳ رخ”

پناهی پیش از این در ۱۹۹۵ با فیلم “بادکنک سفید” برنده جایزه دوربین طلایی کن شد. او در ۲۰۰۳ نیز با “طلای سرخ” جایزه ویژه داوران بخش نوعی نگاه را گرفت و در ۲۰۱۱ جایزه کالسکه طلایی یا جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان کن را از آن خود کرد.

تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران سرشناسی چون ژان-لوک گدار، اسپایک لی، نوری بیلگه جیلان، ماتیو گارونه، جیا ژانگ که، هیروکازو کوره-ادا، پاول پاولیکوفسکی و دیوید رابرت میچل جزو فیلم‌های بخش مسابقه هستند.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه:

“همه می‌دانند” (Everbody Knows)، اصغر فرهادی (فیلم افتتاحیه)

“در جنگ” (At War)، استفان بریز

“درخت گلابی وحشی” (The Wild Pear Tree)، نوری بیلگه جیلان

“آیکا” (Ayka)، سرگئی دوورتسوی

“Dogman”، ماتیو گارونه

“Le Livre D’image”، ژان-لوک گدار

“چاقو + قلب” (Knife + Heart)، یان گونزالز

“Asako I & Ii”، ریوسوکه هاماگوچی

“فرشته متأسف” (Sorry Angel)، کریستوف اونوره

“دختران خورشید” (Girls of the Sun)، ایوا اوسون

“Ash Is Purest White”، جیا ژانگ که

“جنس بلندکن‌ها” (Shoplifters)، هیروکازو کوره-ادا

“Capharnaüm”، نادین لبکی

“سوختن” (Burning)، لی چانگ-دونگ

” Blackkklansman”، اسپایک لی

“زیر دریاچه‌ نقره‌ای” (Under The Silver Lake)، دیوید رابرت میچل

“سه‌رخ” (۳ Faces)، جعفر پناهی

“جنگ سرد” (Cold War)، پاول پاولیکوفسکی

“شاد مثل لاتزارو” (Happy as Lazzaro)، آلیس رورواچر

“Leto”، کیریل سربرنیکوف

” یوم الدین” (Yomeddine)، ای. بی. شاوکی

Cannes1

برنده جایزه نخل طلایی را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

کیت بلانشت بازیگر برنده دو جایزه اسکار رئیس داوران بخش مسابقه اصلی است. بازیگر ۴۸ ساله استرالیایی دوازدهمین زنی است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن ریاست این بخش را به عهده می‌گیرد. بلانشت در ۲۰۱۴ برای “جازمین غمگین” به کارگردانی وودی آلن برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد. او در ۲۰۰۴ نیز برای “هوانورد” اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد. بلانشت برای فیلم‌های “الیزابت”، “یادداشت‌‌هایی برای رسوایی”، “من اینجا نیستم”، “الیزابت: عصر طلایی” و “کارول” هم نامزد اسکار بوده است.

آوا دوورنی کارگردان آمریکایی، دنی ویلنو کارگردان کانادایی-فرانسوی، کریستن استوارت بازیگر آمریکایی و لیا سدو بازیگر فرانسوی جزو دیگر داوران بخش مسابقه اصلی هستند. چانگ چن بازیگر چینی، روبر گودیگیان کارگردان و تهیه‌کننده فرانسوی، کاجا نین خواننده اهل بروندی و آندری زویاگینتسف کارگردان روس، فهرست داوران این بخش را کامل می‌کنند. امسال هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره کن شامل پنج مرد و چهار زن با هفت ملیت از پنج قاره هستند.

کارگردان جنجالی بعد از هفت سال به کن بازمی‌گردد

برگزارکنندگان جشنواره کن امسال چهار فیلم را برای نمایش در بخش خارج از مسابقه در نظر گرفته‌اند. لارس فون تریر کارگردان دانمارکی هفت سال بعد از اخراج از جشنواره کن با “خانه‌ای که جک ساخت” که فیلمی درام با موضوع یک قاتل زنجیره‌ای است به این جشنواره بازمی‌گردد.

Lars Von Trier

لارس فون تریر با “خانه‌ای که جک ساخت” در بخش خارج از مسابقه حضور دارد

فون تریر یکی از چهره‌های محبوب کن است و سال ۲۰۰۰ با “رقصنده در تاریکی” برنده نخل طلای این جشنواره شد. او در سال ۲۰۱۱ با فیلم “ملانکولیا” در بخش مسابقه کن حضور داشت، اما به خاطر اظهارات خود در نشست مطبوعاتی فیلم و ابراز همدردی با هیتلر از جشنواره اخراج شد. فون تریر در نشست مطبوعاتی “ملانکولیا” به شوخی گفت او یک نازی است و کمی با آدولف هیتلر دیکتاتور نازی ابراز همدردی می‌کند. به دنبال این اظهارات برگزارکنندگان جشنواره بیانیه‌ای در تقبیح سخنان فون تریر صادر و او را “عنصر نامطلوب” توصیف کردند. فون تریر بعداً عذرخواهی کرد و اظهارات خود را “کاملاً ابلهانه” دانست. آن سال با وجود اخراج فون تریر، فیلم او همچنان در بخش مسابقه کن باقی ماند و کرستن دانست به خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

امسال پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن پس از مشورت با هیئت رئیسه جشنواره که شامل میشل هازاناویسیوس کارگردان فیلم برنده اسکار “هنرمند” و ویکتور حدیده پخش‌کننده فرانسوی است، زمینه بازگشت کارگردان دانمارکی را فراهم کردند.

مت دیلون، رایلی کیو، برونو گانتس و اوما تورمن در “خانه‌ای که جک ساخت” بازی می‌کنند. داستان فیلم در واشنگتن روی می‌دهد و زندگی و جنایات یک قاتل زنجیره‌ای را در ۱۲ سال دنبال می‌کند.

The Man Who Killed Don Quixote

“مردی که دن کیشوت را کشت”

“مردی که دن کیشوت را کشت” تازه‌ترین ساخته ‌تری گیلیام که ساخت آن ۲۰ سال طول کشید، دیگر فیلم بخش خارج از مسابقه است و فیلم اختتامیه جشنواره هم هست. فیلم اولین بار در دنیا ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) روی پرده می‌رود و همان روز در فرانسه اکران عمومی هم می‌شود. عضو سابق گروه “مانتی پایتن” آخرین بار در ۲۰۰۹ با فیلم “خیال‌خانه دکتر پارناسوس” در کن حضور داشت. آدام درایور و استلان اسکارسگارد در “مردی که دن کیشوت را کشت” بازی می‌کنند.

فیلم آمریکایی “سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای” به کارگردانی ران هوارد که با الهام از سری فیلم‌های “جنگ‌های ستاره‌ای” ساخته شده است نیز در بخش خارج از مسابقه جشنواره نمایش داده می‌شود.

فهرست فیلم‌های بخش خارج از مسابقه:

“مردی که دن کیشوت را کشت” (The Man Who Killed Don Quixote)، تری گیلیام (فیلم اختتامیه)

“سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای” (Solo: A Star Wars Story)، ران هوارد

“Le Grand Bain”، ژیل للوش

“خانه‌ای که جک ساخت” (The House That Jack Built)، لارس فون تریر

رقابت یک فیلمساز ایرانی در بخش نوعی نگاه

۱۸ فیلم در بخش نوعی نگاه، دومین بخش مسابقه جشنواره کن رقابت می‌کنند که فیلم سوئدی “مرز” به کارگردانی علی عباسی سینماگر ایرانی یکی از آن‌هاست. بنیسیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی برنده اسکار رئیس داوران این بخش است که به استعدادهای نو اختصاص دارد.

فهرست فیلم‌های بخش نوعی نگاه:

“Donbass”، سرگئی لوزنیتسا (فیلم افتتاحیه)

“مرز” (Border)، علی عباسی

“سوفیا” (Sofia)، مریم بن مبارک

“غلغلک‌های کوچک” (Little Tickles)، آندرا بسکون، اریک متایر

“سفر روز طولانی به شب” (Long Day’s Journey Into Night)، بی گان

“Manto”، ناندیتا داس

“Sextape”، آنتوان دروزیر

“دختر” (Girl)، لوکاس هونت

“Meurs Monstre Meurs”، آلخاندرو فادل

“چهره فرشته” (Angel Face)، ونسا فیلو

“سرخوشی” (Euphoria)، والریا گولینو

“پارچه محبوب من” (My Favorite Fabric)، گایا جیجی

“دوست” (Friend)، وانوری کاهیو

“دروگرها” (The Harvesters)، اتین کالوس

“در اتاق من” (In My Room)، اولریش کوهلر

“El Angel”، لوییس اورتگا

“مرده و دیگران” (The Dead and the Others)، ژوا سالاویزا

“بی تفاوتی ملایم دنیا” (The Gentle Indifference Of The World)، آدیخان یرژانوف

Fahrenheit 451

مایکل بی. جردن و مایکل شانون در “فارنهایت ۴۵۱”

نمایش تازه‌ترین ساخته‌های ویم وندرس و رامین بحرانی

امسال در کن چهار فیلم در بخش نمایش‌های نیمه‌شب و هشت فیلم در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده می‌روند که شامل مستند “پاپ فرانسیس: مرد عمل” تازه‌ترین ساخته ویم وندرس کارگردان آلمانی و “فارنهایت ۴۵۱” به کارگردانی رامین بحرانی کارگردان ایرانی- آمریکایی است. مایکل بی. جردن و مایکل شانون در اقتباس جدید شبکه اچ‌بی‌او بازی می‌کنند که تازه‌ترین پروژه تلویزیونی است که در کن روی پرده می‌رود. مستند “ویتنی” به کارگردانی کوین مک‌دانلد درباره ویتنی هیوستن خواننده نیز در بخش نمایش‌های نیمه‌شب حضور دارد.

فهرست فیلم‌های نمایش‌های نیمه‌شب و نمایش‌های ویژه:

نمایش‌های نیمه‌شب

“فارنهایت ۴۵۱” (Fahrenheit 451)، رامین بحرانی

“ویتنی” (Whitney)، کوین مک‌دانلد

“قطب شمال” (Arctic)، جو پینا

” The Spy Gone North”، یون جونگ-بینگ

نمایش‌های ویژه

“ده سال در تایلند” (Ten Years In Thailand)، آدیتیا آسارات، ویسیت ساساناتینگ، چولایارنون اسریپول، آپیچاتپونگ ویراستاکول

“حکومت در برابر ماندلا و دیگران” (The State Against Mandela And The Others)، نیکلای شامپو و ژیل پورت

“یک روز دیگر زندگی” (Another Day of Life)، رائول دی لا فوئنته، دامیان نناو

“سیرک اسرارآمیز بزرگ” (The Great Mystical Circus)، کارلوس جیه‌گیش

“در راه فرانسه” (On the Road in France)، رومن گوپیل

“To the Four Winds”، میشل توئسکا

“ارواح مرده” (Dead Souls)، وانگ بینگ

“پاپ فرانسیس: مرد عمل” (Pope Francis: A Man of His Word)، ویم وندرس

رقابت دو فیلم کوتاه ایرانی

فیلم‌های “تاریکی” و “مثل بچه آدم” از ایران در بخش‌های مسابقه سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه و هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن رقابت می‌کنند. هیئت داوران به ریاست برتران بونلو کارگردان فرانسوی برندگان این دو بخش را انتخاب می‌کنند.

امسال کمیته انتخاب ۳۹۴۳ فیلم کوتاه دریافت کرد که از میان آن‌ها ۸ فیلم (هفت فیلم داستانی و یک انیمیشن) از استرالیا، چین، فرانسه، ایران، ژاپن، فیلیپین، لهستان و آمریکا برای رقابت در این بخش انتخاب شدند.

“تاریکی” به کارگردانی سعید جعفریان و تهیه‌کنندگی رامبد جوان نماینده ایران در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه است. مهسا علافر و بانیپال شومون در این فیلم ۱۴ دقیقه‌ای بازی می‌کنند که در خلاصه داستان آن آمده است: سامان غیبش زده و صبا پا به تاریکی می‌گذارد.

“تاریکی” در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه شانس دریافت جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن امسال را دارد که برنده آن ۱۹ مه در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام می‌شود.

در همین حال، کمیته انتخاب بخش سینه‌فونداسیون ۱۷ فیلم (۱۴ فیلم داستانی و سه انیمیشن) را از بین ۲۴۲۶ فیلم ارائه‌شده از سوی مدارس فیلمسازی در سراسر دنیا انتخاب کرد. ۱۴ کشور از چهار قاره انتخاب شده‌اند که فیلم ۲۰ دقیقه‌ای “مثل بچه آدم” به کارگردانی آرین وزیردفتری از دانشگاه هنر تهران یکی از آن‌هاست.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سارا ۲۲ ساله پرستار خانگی متین، پسربچه‌ای پنج ساله است. در یکی از روزهای کاری‌اش، متین برای او داستانی تعریف می‌کند و سارا تصمیم به دزدی از خانه آن‌ها می‌گیرد. شادی کرم‌رودی، یزدان کوکبی صبا و نگار عابدی در “مثل بچه آدم” بازی می‌کنند که تولید محصول انجمن سینمای جوانان ایران است. مجید برزگر تهیه‌کننده فیلم است.

“هنوز نه…” فیلم کوتاه قبلی وزیردفتری برنده جوایز مختلف چون جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه پوسان در کره جنوبی، سیمرغ بهترین فیلم کوتاه آسیایی از جشنواره جهانی فیلم فجر، نشان شایستگی جشن مستقل فیلم کوتاه برای بهترین فیلم با نگاه تجربی، جایزه بزرگ بخش مسابقه بین‌الملل و جایزه هنر و تجربه از جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.

در بخش سینه‌فونداسیون سه جایزه اعطاء می‌شود که برندگان آن ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) در سالن بونوئل معرفی می‌شوند. برنده جایزه اول ۱۵ هزار یورو، برنده جایزه دوم ۱۱٫۲۵۰ هزار یورو و برنده جایزه سوم ۷٫۵۰۰ هزار یورو جایزه نقدی دریافت می‌کند. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.

سال گذشته “حیوان” به کارگردانی بهمن و بهرام آرک از ایران برنده جایزه دوم بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن شد.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

Cannes

ملاقات با چهار سینماگر و بخش کلاسیک‌های کن

کریستوفر نولان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بریتانیایی، رایان کوگلر کارگردان و نویسنده آمریکایی، جان تراولتا بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی و گری اولدمن بازیگر و کارگردان بریتانیایی، امسال در جشنواره کن با برگزاری کلاس‌های پیشرفته جداگانه در سالن بونوئل تجربیات خود در فیلمسازی را با سینماروها در میان می‌گذارند.

نولان همچنین به مناسبت پنجاهمین سال نمایش فیلم “۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی”، شاهکار استنلی کوبریک را معرفی می‌کند. نسخه ترمیم‌نشده ۷۰ میلی‌متری این فیلم برای اولین بار در دنیا ۱۲ مه (۲۵ اردیبهشت) در بخش کلاسیک‌های کن روی پرده می‌رود.

اعضای خانواده کوبریک شامل دخترش کاترینا کوبریک و همکار تهیه‌کننده‌اش جان هارلان نیز در مراسم نمایش “۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی” حضور دارند.

برای اولین بار بعد از نخستین اکران “۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی” در ۱۹۶۸، نسخه ۷۰ میلی‌متری که شامل عناصر جدید از نگاتیوهای دوربین اصلی است، آماده شده است. نولان در تمام مدتی که این کار انجام شد با تیم شرکت برادران وارنر همکاری نزدیک داشت.

“طبیعی باش: داستان ناگفته آلیس گی-بلاشه” (پاملا بی گرین، ۲۰۱۸)، “جین فاندا در پنج اجرا” (سوزان لوسی، ۲۰۱۸)، “چشمان اورسن ولز” (مارک کازینز، ۲۰۱۸)، “در جستجوی اینگمار برگمان” (مارگارت فوت تروتا، ۲۰۱۸)، “برگمان – یک سال در یک زندگی” (جین ماگنوسون، ۲۰۱۸)، “مهر هفتم” (اینگمار برگمان، ۱۹۵۷)، “Beating Heart” به کارگردانی هانری دوکوا تولید ۱۹۳۹، “دزدان دوچرخه” (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴۸)، ” Enamorada” به کارگردانی امیلیو فرناندز تولید ۱۹۴۶، “داستان توکیو” (یاسوجیرو اوزو، ۱۹۵۳)، “سرگیجه” (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۸)، “آپارتمان” (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰)، “الماس‌های شب” (یان نمتس، ۱۹۶۴)، “جنگ و صلح” (سرگئی بوندارچوک، ۱۹۶۵)، “راهبه” (ژاک ریوت، ۱۹۶۵)، “چهار پیراهن سفید” (رولاندز کالنینز، ۱۹۶۷)، “ساعت کوره‌ها” (فرناندو سولاناس، ۱۹۶۸)، “متخصصان” (سرجو کوربوچی، ۱۹۶۹)، “ژوا و چاقو” (جرج شلوژر، ۱۹۷۱)، ” Blow for Blow ” به کارگردانی مارین کارمیتز تولید ۱۹۷۲، “یکی می‌خواند دیگری نمی‌خواند” (آنیس واردا، ۱۹۷۷)، “گریس” (رندال کلایزر، ۱۹۷۸)، ” Fad,jal” به کارگردانی سافی فیه تولید ۱۹۷۹، “پنج و پوست” (پی‌یر ریسن، ۱۹۸۱)، “جزیره عشق” (پائولو روشا، ۱۹۸۲)، “کافه بغداد” (پرسی آدلون، ۱۹۸۷)، “دریای بزرگ” (لوک بسون، ۱۹۸۸)، “رانندگی برای خانم دیزی” (بروس برسفورد، ۱۹۸۹)، “سیرانو دو برژاک” (ژان-پل راپینو، ۱۹۹۰)، ” Hyenas” به کارگردانی جبرئیل دیوپ مامبتی تولید ۱۹۹۲، “بره” (پائولین سومانو ویرا، ۱۹۶۳) و “مسیر” (یوسف شاهین، ۱۹۹۷)، دیگر فیلم‌های بخش کلاسیک‌های کن ۲۰۱۸ هستند.

تقدیر از مارین کارمیتز

برگزارکنندگان جشنواره همچنین ۱۱ مه (۲۴ اردیبهشت) در کنار نمایش “Blow for Blow” به کارگردانی مارین کارمیتز در بخش کلاسیک‌های کن، از این نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و پخش‌کننده، به خاطر ۵۰ سال فعالیت‌هایش در دنیای سینما تقدیر می‌کنند. او بیش از ۱۰۰ فیلم تهیه و حدود ۴۰۰ فیلم توزیع کرده و در عین حال یک شبکه سینمایی شامل ۱۲ سینما و ۶۸ سالن در پاریس و ۱۰ سینما و ۱۲۸ سالن در اسپانیا راه‌اندازی کرده است.

Martin Scorsese

جایزه کالسکه طلایی برای مارتین اسکوسیزی

انجمن کارگردانان فرانسه با اعطای جایزه کالسکه طلایی یا همان جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان از مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی تقدیر می‌کند. این جایزه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) در مراسم افتتاحیه بخش جنبی دو هفته کارگردانان به اسکورسیزی اعطاء می‌شود.

جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان اولین بار سال ۲۰۰۲ اعطاء شد. کلینت ایستوود، نانی مورتی، جیم جارموش، دیوید کراننبرگ، جین کمپیون، آلن رنه، آنیس واردا و سال گذشته ورنر هرتسوگ از فیلمسازانی هستند که پیش از این جایزه کالسکه طلایی را دریافت کرده‌اند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن ۸ تا ۱۹ مه (۱۸ تا ۲۹ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

منبع: هنرآنلاین / ترجمه: علی افتخاری

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها