سینماسینما، سحر عصرآزاد
«سورنجان» یک درام خانوادگی با محوریت دو زوج جوان است که به آسیبشناسی رابطه آنها از گذشته تا حال در یک ضربالاجل زمانی میپردازد. اولین فیلم سینمایی محمدرضا رسولی بر اساس نمایشنامهای از صحرا رمضانیان و فیلمنامهای به قلم وی ساخته شده که این وامدار بودن به تئاتر، به واسطه محدود بودن کاراکترها (چهار شخصیت) و تک لوکیشن (خانه ویلایی قدیمی) موکد میشود.
فرم روایی فیلم میتواند یادآور «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روحالله حجازی در سینمای ایران و در اشل وسیعتر وامدار نمایشنامههای «چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد؟» ادوارد آلبی و «خدای کشتار» یاسمینا رضا باشد.
ماجرای زوجی که با ورود کوتاهمدت به زندگی زوجی دیگر، شرایطی ایجاد میکنند که رازهای گذشته و تاثیر آن بر رابطه بحرانی زمان حال آنها بسط یافته و منجر به فینالی میشود که یک نقطه ثبات موقتی برای جمع کردن تور قصه در جهان درام است.
زندگی سرد و بیروح هاله (بهدخت ولیان) و کیهان (میلاد کیمرام) با ورود زوج صبا (مهدخت مولایی) و حمید (امیربهادر اورعی) دچار نوساناتی میشود. بحرانی که با تکیه بر رفاقت دوران دانشجویی زوج میزبان با حمید شدت گرفته و با پرده برداشتن تدریجی از این مثلث عشقی بسط مییابد.
اما این همه ماجرا نیست، چراکه رازهای گذشته این چهار نفر که گاه به یکدیگر ربطی هم ندارد، به گونهای در جهان قصه به هم تنیده شده که هر لحظه تنش بین آنها شدت میگیرد. از یک گلدان گل سر میز صبحانه تا یک گفتوگوی تلفنی، بر تنش رابطه اجباری و کوتاهمدت این دو زوج میافزاید، تا جایی که هر یک شروع به افشاگری درباره دیگری برای حفظ منافع خود میکند.
اینکه چنین گذشته و شناسنامه پر و پیمانی برای رابطه زمان حال این دو زوج طراحی شده، نهتنها اشکالی ندارد، بلکه میتواند قصه را درهمتنیدهتر و مسائل آنها را متاثر از هم جلوه دهد. مشکل از جایی است که ارتباط بین نیاز دراماتیک هر یک و آنچه از گذشته تا حال در رابطه آنها تغییر کرده، نخ ارتباطی لازم برای پیوند به هم و ایجاد شبکههای دو نفره برای اعتراف و درددلهای پنهانی آنها را فراهم نمیکند. به همین دلیل در بسیاری از سکانسها به نظر میآید صحنهها به طور مجزا طراحی شدهاند تا موقعیتی برای ردوبدل شدن اطلاعات، طرح موضوع و بحرانی شدن موقعیت زمان حال را فراهم کنند نه چیز دیگر.
مثل ماجرای دخترعموی مُرده کیهان، آتنا، که عاشق سینهچاک او بوده و به واسطه شوک شکست عشقی در شب عروسی آنها، دچار فلج و نهایتا بعد از چند سال در استخر وسط حیاط غرق شده است.
همین گره رازآلود گذشته هاله و کیهان که به طرز عجیبی حمید هم از جزئیات آن باخبر است، بهخوبی قابلیت آن را دارد که در هر مرحله با روند تدریجی ارائه اطلاعات و افشاگری محوریت یافته و با کالبدشکافی بتواند رابطه سرد و ازهمگسیخته زوج را در زمان حال برطرف سازد. بهخصوص که در یکی از این افشاگریها کیهان اعتراف میکند که غرق شدن آتنا را دیده، اما کاری برای کمک به او انجام نداده است.
اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود و سقط جنین بیخبر هاله و دفن جنینش در گلخانه و زیر گلهای سورنجان، آن موضوع را به حاشیه میبرد و تبدیل به خط برجسته محوری میشود. اما در ادامه، ماجرای بچهدار نشدن هاله تا پایان عمر هم مزید بر آن شده و اینچنین است که به واسطه تراکم رازها و بحرانها و… متاسفانه اهمیت آنها کمرنگ شده و جایگاه دراماتیک خود را در قصه از دست میدهند.
به عنوان مثال، در نمونه معاصر و نزدیک به زندگی ایرانی یعنی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، لزوما یک ماجرای عینی مهم و بزرگ و تعیینکننده در گذشته نیست که منجر به رابطه از درون پاشیده این زوج در زمان حال شده، بلکه مجموعهای از جزئیات بهظاهر ساده همچون برداشتن دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی و حتی سیگار کشیدن، منجر به افشای فاصله بین آدمها و در اشل بزرگتر دوری دنیای آنها از هم و تثبیت جهان انفرادیشان میشود. به همین دلیل است که در پایان فیلمساز هر یک از آنها را در تنهاییهایشان، مردد و مستاصل رها میکند.
به همین واسطه است که «سورنجان» با وجود بستر دقیق، پرقصه و انباشته از جزئیاتی که برای آن طراحی شده، در پیوند این حجم اطلاعات و راز و… دچار نقصان شده و نمیتواند مخاطب را به همدلی با کاراکترها وادارد. بهخصوص وقتی خط قصه زوج تازهوارد نمیتواند در امتداد این همه حجم داستانی قرار بگیرد و تنها ویژگی صبا – دختر فضول- به عنوان پیشبرنده بحران و عامل ایجاد تنش در روند درام مورد توجه قرار میگیرد.
به همین دلیل است که نمیتوان تحول یکباره کیهان را بعد از این سالها به واسطه همکلامی با حمید پذیرفت، چراکه به واسطه روند طراحیشده، هنوز کاراکترها و مسئلهشان برای مخاطب ملموس نشده که چرایی عملکردشان را بپذیرد. چه برسد به اینکه بتواند با چنین تحول برجستهای آن هم در فاصله یکی دو روز ارتباط برقرار کند.
فیلم به جهت فضاسازی و کارگردانی و بهخصوص فرم بصری میتواند ترجمان تصویری دقیقی از رابطه سرد و ازهمپاشیده زوجی عاشق در یک خانه قدیمی و فرسوده و تودرتو باشد؛ زنی که برای فاصله گرفتن از مرد به خلوت با جنینش در گلخانه و مردی که به کتابهایش برای ترمیم وجدانی زخمخورده پناه برده است. همانطور که موسیقی فیلم با ظرافت به کامِ لحظههای سرد و زخمهای التیامنیافته این زوج میرود. اما پرداخت قصه و نحوه اطلاعدهی که با بسط درام و افشاگری منجر به جمع کردن تور قصه میشود، فاصله این فیلم را با یک اثر بیکموکاست حفظ میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند