نام مه لقا ملاح، مهناز آرین فرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشی زاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیده اید؟ اینها در زمره آدم های بزرگ و موثر این مرزوبوم اند.
سینماسینما، کیوان کثیریان ـ نام مه لقا ملاح، مهناز آرین فرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشی زاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیده اید؟ اینها در زمره آدم های بزرگ و موثر این مرزوبوم اند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخ ترین و سخت ترین شرایط، به جای غرزدن، گلایه کردن یا عافیت اندیشی، غمخوارانه همت می کنند، آستین بالامی زنند و تمام تلاششان را می کنند تا باری، حتی کوچک، از دوش هم نوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند. عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به هم نوعان بیمار و زمین خورده، فصل مشترک این آدم هاست. آنها معمولاامکان فراهم کردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدم هایش کرده اند، بی هیچ گونه چشمداشتی. تمام هم وغمشان را به کار می گیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیت ها، ایران و جهان جای قابل تحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آن قدر کارهای بزرگی می کنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمی شود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش می کشند. رخشان بنی اعتماد که بی تردید خود، یکی از همین انسان هاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیت هایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آن قدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلم ساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثر گذار ظاهر شده و الحق که موقع شناسی و نکته سنجی بی نظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیه ها و جنجال های گوناگون مواجه کرده اند. اما بنی اعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالاکه شرایط فیلم سازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدم های اثرگذار و گمنام حوزه های مختلف را ثبت کند. مستندهای سال های اخیر بنی اعتماد از این منظر، تکان دهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا می بینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلم سازی بنی اعتماد و در امتداد نگاه اصلاح گرایانه، غمخوارانه و به شدت امیدوارانه اوست. بنی اعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به هم نوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحال حاضر قدر دانسته نشود ولی بی تردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ای کاش مستندهای او در تیراژ بالابه نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آن گونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالابنی اعتماد یک فیلم درخشان و تکان دهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدم ها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما