نام مه لقا ملاح، مهناز آرین فرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشی زاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیده اید؟ اینها در زمره آدم های بزرگ و موثر این مرزوبوم اند.
سینماسینما، کیوان کثیریان ـ نام مه لقا ملاح، مهناز آرین فرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشی زاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیده اید؟ اینها در زمره آدم های بزرگ و موثر این مرزوبوم اند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخ ترین و سخت ترین شرایط، به جای غرزدن، گلایه کردن یا عافیت اندیشی، غمخوارانه همت می کنند، آستین بالامی زنند و تمام تلاششان را می کنند تا باری، حتی کوچک، از دوش هم نوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند. عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به هم نوعان بیمار و زمین خورده، فصل مشترک این آدم هاست. آنها معمولاامکان فراهم کردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدم هایش کرده اند، بی هیچ گونه چشمداشتی. تمام هم وغمشان را به کار می گیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیت ها، ایران و جهان جای قابل تحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آن قدر کارهای بزرگی می کنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمی شود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش می کشند. رخشان بنی اعتماد که بی تردید خود، یکی از همین انسان هاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیت هایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آن قدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلم ساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثر گذار ظاهر شده و الحق که موقع شناسی و نکته سنجی بی نظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیه ها و جنجال های گوناگون مواجه کرده اند. اما بنی اعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالاکه شرایط فیلم سازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدم های اثرگذار و گمنام حوزه های مختلف را ثبت کند. مستندهای سال های اخیر بنی اعتماد از این منظر، تکان دهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا می بینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلم سازی بنی اعتماد و در امتداد نگاه اصلاح گرایانه، غمخوارانه و به شدت امیدوارانه اوست. بنی اعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به هم نوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحال حاضر قدر دانسته نشود ولی بی تردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ای کاش مستندهای او در تیراژ بالابه نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آن گونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالابنی اعتماد یک فیلم درخشان و تکان دهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدم ها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری