تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۲۷ - ۲۳:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14784

۱۴۶۰۴۶۲۸۹۱۲۱۰_hamid amlashi -10پوران درخشنده با ابراز تأسف از شرایط ثریا حکمت در آخرین سال‌های زندگی‌اش تاکید کرد: آدم‌های فراموش شده زیر پوست شهر را دریابیم!

به گزارش سینما سینما،این فیلمساز ، با ابراز تأسف فراوان از شرایط معیشتی تعدادی از هنرمندان از جمله ثریا حکمت که هفته گذشته از دنیا رفت، افزود: به هر حال هنرمندانی که در سینمای این مملکت کار و برای خود جایگاهی تعریف کرده‌اند، باید از امکاناتی مانند بیمه و مسکن برخوردار باشند.

وی یادآور شد: زنده‌یاد ثریا حکمت هیچ امکاناتی نداشت؛ او حتی مدتی می‌خواست خارج از خانه زندگی کند تا اینکه با کمک بعضی از دوستان برایش امکانات و فضایی ایجاد شد اما باید برای بیمه و مسکن هنرمندان فکری اساسی بشود. وظیفه ما این نیست فقط به کسانی توجه کنیم که اسم و رسمی دارند بلکه وظیفه انسانی این است که به فراموش شدگان توجه کنیم و من امیدوارم این اتفاق برای هنرمندان ما بیفتد.

کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» اضافه کرد: اطراف ما هنرمندان زیادی هستند که با دشواری روزگار می‌گذرانند؛ فیلم‌سازی هست که بابت فیلمش بدهکار است و همین فکر و خیال‌ها کار او را به ناراحتی قلبی و بیمارستان کشاند. بسیاری از هنرمندان با آبرو را در همین مراسم‌های ترحیم می‌بینیم که به آهستگی و درگوشی از مشکلاتشان می‌گویند اما موقعیت و آبرویشان اجازه نمی‌دهد تا مسائل‌شان را مطرح کنند.

درخشنده تأکید کرد:‌ مهمترین وظیفه‌ای که در قوانین‌مان باید به آن فکر کنیم، ایجاد مسکن و بیمه برای هنرمندان است. چه ایرادی داشت اگر یکی از همین خانه‌های مسکن مهر را به ثریا حکمت تقدیم می‌کردند؟! او هنرمندی بود که در جوانی خود سال‌ها کار کرده و زحمت کشیده بود و از همه مهمتر اینکه او یک خانم بود و باید شرایط ویژه‌ای را برایش فراهم می‌کردند.

وی با ابراز تأسف از برخی ظاهرسازی‌ها توضیح داد: متأسفانه فقط شوآف برگزار می‌کنیم اما به وظایف و مسئولیت‌های انسانی خود بی‌توجه هستیم. ما فقط به فکر میز و صندلی‌هایمان هستیم در حالی که این میز و صندلی‌ها برای هیچ کس باقی نمانده است.

کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» هشدار داد: درست نیست در کشور مسلمان ما، یک خانم با آبروی هنرمند در چنین شرایطی زندگی کند. نمونه‌های خانم حکمت کم نیستند. هنوز خانم دلدار گلچین را فراموش نکرده‌ایم که او هم چه وضعیت غم‌انگیزی داشت.

درخشنده در ادامه با ابراز تأسف از اینکه در مراسم ختم ثریا حکمت هنرمندان چندانی حضور نداشته‌اند به ایسنا افزود: خیلی بد است که حضور هنرمندان در این مراسم تا این اندازه کمرنگ بود. برای حضور در چنین مراسم‌هایی فقط نباید به دنبال اسامی باشیم بلکه باید به انسانیت فکر کنیم، مهم این است که انسان‌های فراموش شده‌ای را که امروز هیچ جایگاهی ندارند، پیدا و به آنان کمک کنیم. این وظیفه انسانی ماست. بسیاری از هنرمندان قدیمی و پیشکسوت امروزه بیکار و نیازمند توجه هستند. بسیاری از آن‌ها مشهور نیستند اما به هر حال انسان که هستند.

وی ادامه داد: وقتی به مراسم ختم خانم حکمت رفتم، حالم خیلی بد شد و نمی‌دانستم چه باید کرد. در این مراسم یکسری هنرور دیدم. به هر حال حضور هنرمندان در این گونه مراسم‌ها یک بحث جدی است.

درخشنده با تأکید بر اینکه خانه سینما فقط نباید محل تشییع جنازه هنرمندان باشد، یادآور شد: باید به لحاظ صنفی، فکری برای این ماجرا بکنند. تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارتخانه‌های دیگر نوشته می‌شود نباید فقط در حد حرف و روی کاغذ باقی بماند بلکه باید در واقعیت زندگی هنرمندان جاری شود.

او خواستار اجرایی شدن بیمه درمان و بیکاری برای هنرمندان شد و توضیح داد: این مسائل در قوانین ما تعریف شده اما باید آن‌ها را به‌روز و اجرایی کنیم تا فقط در حد نوشته باقی نماند.

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است خودش فیلمی درباره مشکلات زنان سینماگر بسازد؟ گفت:‌ باید چنین فیلم‌هایی ساخته شود اما فقط وظیفه فیلمسازان نیست که فیلم بسازند بلکه باید همه از جمله مطبوعات این مسائل را اطلاع‌رسانی کنند تا مدام گوشزد شود. این‌ها واقعیت‌های تلخ و آزاردهنده‌ای است که همه باید آن را بازتاب دهیم. من هم به عنوان یک فیلمساز و به نوبه خودم حتما به این موضوع توجه خواهم کرد اما امیدوارم کسان دیگری که جایگاه تعریف شده‌ای دارند و از امکانات مالی هم برخوردارند، به این موضوع توجه کنند و آدم‌های فراموش شده زیر پوست شهر را دریابند چون فقط با تأسف خوردن اتفاقی نمی‌افتد.

پوران درخشنده که مدتی است در نظر دارد فیلمی را با موضوع طلاق عاطفی جلوی دوربین ببرد، درباره آخرین وضعیت ساخت این فیلم توضیح داد: فیلمنامه تقریبا آماده شده و به زودی اسم آن را مشخص می‌کنم. امیدوارم شش ماهه اول امسال این فیلم را کلید بزنم.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها