مهدی پاکدل که با نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» روی صحنه تئاتر مستقل بازی خواهد کرد، میگوید در این نمایش که به هنر و بهویژه هنرمندان سفارشیساز میپردازد نقشی بسیار متفاوت از آنچه تابهحال بازی کرده است، دارد.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر سینما و تئاتر که نمایشهای ریچارد سوم (داود رشیدی)، دیر راهبان (فرهاد مهندسپور)، پای دیوار بزرگ شهر (حسن معجونی)، همسایه آقا و اهل قبور (حسین کیانی)، یرما و داستان یک پلکان (رضا گوران) خشکسالی و دروغ، ماچیسمو، برهان و نوشتن در تاریکی (محمد یعقوبی)، حضرت والا و امر ملوکانه (حسین پاکدل)، رومولیت (مصطفی کوشکی و هستی حسینی) و کنسرت نمایش سی (علی اصغر دشتی) بخشی از تجربههای تئاتری او از دهه ۷۰ تا سال ۹۷ است، این روزها در نمایش تازهای از تولیدات تئاتر مستقل تهران با نام «وقتی کبوترها ناپدید شدند» به کارگردانی هستی حسینی بازی میکند؛ نمایشی که داستانش در زمان جنگ جهانی دوم میگذرد اما حال و هوایی امروزی دارد.
پاکدل که در دو دهه گذشته در مقطعی خیلی فعالتر در تئاتر بازی کرده و زمانی هم حضور پررنگتری در سینما داشته است، درباره حضور بیشتر در تئاتر و فضای امروزی آن گفت: من با توجه به اینکه حق انتخاب بیشتری دارم و اصطلاحاً دستم بازتر است از میان کارهایی که پیشنهاد میشود، ترجیح میدهم براساس علاقهمندی، ایدهها و دغدغههایم در تئاتر، نقشی را انتخاب کنم. برهمین اساس در سالهای گذشته که برخوردم با تئاتر جدیتر شده در نمایشهای مختلفی مثل «جنایات و مکافات»، «افسون معبد سوخته»، «حضرت والا» و «امر ملوکانه» به کارگردانی برادرم (حسین پاکدل) و پروژه «سی» بازی کردم. سال قبل هم در نمایش «رومولیت» بازی کردم که همیشه دوست داشتم یکی از نمایشهای شکسپیر را کار کنم و چه نقشی جذابتر از رومئو آن هم در یک فضای تجربهگرا؟!
او در ادامه گفت: من مسیری که تئاتر مستقل تهران پیگیری میکند را دوست دارم و نتیجهاش همین است که امسال بار دیگر این همکاری را پذیرفتم. البته قرار بود سال قبل دوباره کنسرت نمایش «سی» را اجرا کنیم که امکان آن فراهم نشد و امیدوارم امسال یا سال آینده شرایطش پیش آید چون «سی» جذابیتهای زیادی برای من داشت.
این بازیگر ادامه داد: البته در بین پیشنهادهایی که برای بازی دریافت میکنم یکی دو متن هم از سوی کارگردانهای جوانی به دستم رسیدند که وقتی آنها را خواندم باورم نمیشد و درک نمیکردم چرا اینقدر خشونت و بیاخلاقی باید در یک نمایش باشد؟ برایم سوال بود که این خشونت در نسل جوان چرا این طور بروز میکند؟ البته حتماً این خشونت دلایلی دارد و شاید یک جامعهشناس بهتر بتواند درباره چرایی آن اظهارنظر کند.
پاکدل با اشاره به اینکه نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند» از یک درامنویس معاصر است که برای اولین بار در ایران ترجمه شده و اجرا میشود، درباره ویژگیهای این نمایش که بازی در آن را پذیرفته است بویژه در مقایسه با نمایشهایی که گاهی سطح سلیقه مخاطب را پایین میآورند، گفت: من فکر میکنم تئاتر مثل بقیه هنرها هم از فضای اجتماعی و سیاسی جامعه تأثیر میپذیرد و هم میتواند بر آن تأثیر بگذارد. ضمن اینکه امکان فعالیت سالنهای خصوصی تنوع نمایشها را بالا میبرد ولی گاهی هم پیش میآید که برای جور شدن دخل و خرج کارها، از خلاقیت کم شود و نمایش رویکرد گیشهای پیدا کند که به نظرم نمیتوان این موضوع را خیلی ایراد و مشکل دانست چون با توجه به تعداد بالای تئاترها در هر شب، تنوع نمایشها هم میتواند پاسخگوی هر سلیقهای باشد و همین رقابت میتواند باعث افزایش کیفیت هم شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- تلخی بیپایان/ درباره نمایش «ترور»
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- غزل شاکری خواهر ناصرالدین شاه شد + عکس
- گریم رعنا آزادیور در «جیران» حسن فتحی + عکس
- مهدی پاکدل به سریال «جیران» پیوست + عکس
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- همه هیولایی در دست داریم به نام موبایل/ گفتوگو با مهدی پاکدل
- واکنش کمال تبریزی به انتقادها از حضورش در تئاتر/ جای کسی را تنگ نمیکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی