عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت دولت و شهرداری برای رونق فعالیتهای سودآور فرهنگی در لالهزار، این خیابان را برای برگزاری جشنوارههای سینمایی مناسب دانست.
به گزارش سینماسینما، سینما ایران در خیابان لالهزار یکی از قدیمیترین سینماهای ایران است که به تازگی با صدور حکم تخریب از سوی دیوان عدالت اداری مواجه شده است. با مطرح شدن احتمال تخریب ساختمان این سینمای پرسابقه، بحثهای فراوانی درباره احیای سینماها و تماشاخانههای قدیمی پایتخت، خصوصا در خیابان لالهزار شکل گرفته است.
محمدجواد حقشناس عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره انحلال و تخریب سینما ایران گفت: اینطور که من گزارش گرفتم، مالک ساختمان رضایت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تغییر کاربری فرهنگی گرفته است. فکر میکنم این اتفاق مربوط به ۵-۶ سال قبل است. سازمان سینمایی برای این انحلال، قائل به مکاتبه با مدیریت شهری نبوده و راسا تصمیم گرفتهاند.
وی با اشاره به نخستین مصوبات درباره کاربری فرهنگی خیابان لالهزار بیان کرد: قبل از شورای پنجم و در مصوبات شورای عالی شهرسازی و مطالعات دیگر که پهنههای فرهنگی تهران را مورد تصویب قرار دادند، مصوبهای داشتیم که این خیابان را به عنوان یک گذر فرهنگی مورد شناسایی قرار داده بود.
حق شناس ادامه داد: در دوره اخیر، در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران جدیت حداکثری گذاشتیم که برای آن ایده که فقط روی کاغذ بود، برنامه اجرایی و بودجه گذاشته شود. گذرهای تهران را برای اولین بار در بودجه قرار دادیم و بودجه آن نیز مصوب شد بنابراین خیابان لالهزار به عنوان پهنه گردشگری مرکزی در برنامه سوم آمد.
این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: شهرداری هم آنجا اقدام به تملک خانه اتحادیه و تئاتر نصر از املاک مهم تهران کرد. در سالیان اخیر سازمان زیباسازی هزینه های زیادی را برای ترمیم و بازسازی خانه اتحادیه کرده و آن خانه به وضعیت قابل بهرهبرداری رسیده است. ملک دیگری هم در اختیار شهرداری بود که به خانه سینما واگذار شد.
وی اضافه کرد: طرح سادهراهسازی و تعریض پیادهروهای لالهزار شمالی نیز وجود دارد که بتواند منطقه را آرامسازی کند و از فضایی در سیطره و تسلط خودروهای پارکشده، خارج کند.
حقشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا بهتر نبود اول خانهها به تملک نهادهای عمومی درمیآمد و بعد بحث گذر فرهنگی مطرح میشد، اظهار کرد: بهترین کار این است که املاک در اختیار بخش خصوصی باشد. مگر شهرداری یا دولت چقدر امکان مالی دارند که بتوانند یک خیابان را تملک و بعد ترمیم کنند؟
وی تصریح کرد: کاری که شهرداری انجام میدهد و انتظار این است که با همراهی و مساعدت دولت باشد، بسترسازی مناسب است تا روند کنونی به رویکردی با کارکرد فرهنگی تبدیل شود. اقتصاد فرهنگ و هنر در منطقهای که دارای پیشینه و موقعیت فرهنگی و تاریخی بوده، رونق بگیرد و با سیاستگذاریها زمینه را برای حضور مشاغل فرهنگی و چهرهها و اشخاص فرهنگی و هنری در منطقه نیز مساعد کند.
ساختمان تئاتر باید احیا شود
حقشناس افزود: به علاوه مالکان را ترغیب کند که ضمن کار اقتصادی، رویکرد اصلیشان ارائه خدمات فرهنگی به مردم باشد. طبیعتا چون ممکن است بخش خصوصی حاضر به ریسک کردن در سرمایهگذاری نباشد، بعضی مثل خانه اتحادیه یا تئاتر نصر را تملک و ترمیم کند و فضا را برای بهتر شدن این ایده و ایجاد حساسیت در جامعه فراهم کند که بتواند افراد بیشتری را برای حضور در منطقه جذب کند.
عضو پنجمین شورای شهر تهران گفت: یک سرمایه جدی این منطقه، وجود پیشینه بسیار ارزشمندی است که جامعه با آن خاطرات زیادی دارد و بافت و اماکنی که آنجا بوده، به عنوان یک سرمایه، دستنخورده باقی مانده است. در لالهزار، ۱۳ سینما وجود دارد که راکد مانده. این مجموعه میتواند با کمکی که علیالقاعده به طور مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری، شورا و خانه سینما میکنند، به حال و روز خوبش برگردد.
وی ادامه داد: باید با کمک بخش خصوصی، فضا و فرصتی فراهم بیاید تا مالکین که آنجا سالیان سال سینماداری میکردند و الان احساس میکنند از رونق افتاده، کمک کنند سینماها پابرجا بماند و با اضافه شدن فضای تجاری متناسب با سینما، لالهزار را سودآور کنند.
حقشناس توضیح داد: ما نمونههای موفقی داریم که در گذشته یک سالن بوده، ولی با تغییراتی که شکل گرفته و نیاز امروز، به چند سالن در یک پردیس سینمایی تبدیل شده و در کنارش محیطهایی اضافه شده که میتواند اقتصاد فرهنگ را شکل دهد، مثل کافه، کتابفروشی، فروش لوازم صوتی و تصویری، گالری و… .
محمدجواد حقشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چطور با وجود نظر میراث فرهنگی مبنی بر واجد ارزش بودن ساختمان سینما ایران، دیوان عدالت اداری رای به تخریب این ملک داده، بیان کرد: من هیچ پاسخی برای این پرسش ندارم و دهها پرسش دیگر هم دارم که چرا باید این اتفاق بیفتد. انتظارم این است که در حوزه قضایی، اگر از نظر حقوقی ممکن باشد، رسیدگی مجددی صورت بگیرد.
وی توضیح داد: ما اینجا با یک مالک خصوصی روبهرو هستیم که منافع خودش را دنبال میکند. آیا میتوان این اجازه را به مالکیت خصوصی داد که اگر منافع او در تضاد با منافع شهر قرار گرفت، منافع شهر را نادیده بگیرد؟ اینجا مدعیالعموم که به درستی در قانون پیشبینی شده، وظیفه تنظیم ادعانامهای را برای مراقبت از منافع عامه جامعه و ۱۰ میلیون شهروند و همچنین آیندگان و گذشتگان دارد.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: به نظر میرسد که جامعه نسبت به داشتههای فرهنگیاش حساسیت دارد و به راحتی اجازه نمیدهد بلایی که بر سر ساختمان خیابان فلسطین آمد و توسط مالکین با گرفتن مجوزهایی تخریب شد، بر سر ساختمان سینما ایران بیاید که یکی از قدیمیترین سینماهای ایران است.
وی تاکید کرد: در عین حال نمیتوانیم به منافع مالکین هم بیتوجه باشیم. مالک میتواند بر اساس موقعیت و شرایط، به سودش هم فکر کند، اما بستر سودآور کردن کار آنها در حوزه فرهنگی، به عهده مالک نیست. کار مشترکی است که باید دولت، شورای شهر، شهرداری، خانه سینما و… فراهم کنند.
لاله زار می تواند کاخ جشنواره ای سینما شود
محمدجواد حقشناس در پایان به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد: ایدهای که من پیشنهاد کردم و به نظرم وزارت فرهنگ برای نجات سینماهای لالهزار، میتواند به آن توجه کند، این است که میشود سینماهای موجود را به عنوان کاخ غیرمتمرکز جشنوارههای سینمایی در نظر گرفت.
وی توضیح داد: این کاخ به جای این که عمودی رشد کرده و آسمان را شکافته باشد، روی زمین شکل گرفته است. این خیابان از میدان امام تا خیابان انقلاب، میتواند کاخ جشنواره بشود و گذر هزاران عاشق سینما باشد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مخالفت شهرداری با «دیوارکشی» محوطه تئاتر شهر
- معرفی شورای سیاستگذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- مخالفت اعضای شورای شهر تهران با حصارکشی اطراف تئاتر شهر + ویدئو
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- ثبت اضطراری سینما ایران/ امیدواری برای حفظ و مرمت بناهای لالهزار توسط مالکان
- محمدجواد حقشناس مطرح کرد/ لزوم حمایت دولت و مدیریت شهری از هنرمندان آسیب دیده از کرونا
- تشکر جامعه اصناف سینمایی ایران از شورای اسلامی شهر تهران
- پست اینستاگرامی تهمینه میلانی درباره انتخاب شهردار زن برای تهران
- چرا هنرمندان به شورای شهر راه نیافتند؟/ پاسخ جمال ساداتیان به سینماسینما
- هنرمندان چه رتبهای در آرای شورای شهر تهران به دست آوردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»