تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۸:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 147335

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: با هماهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، ثبت اضطراری «سینما ایران» در دستور کار قرار گرفته و در تلاش برای مذاکره با مالک سینما هستیم.

به گزارش سینماسینما، مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – درباره خبر تخریب سینما ایران در لاله‌زار می‌گوید: در واقع حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده خطاب به میراث فرهنگی و برای ابطال نامه‌ای است که میراث فرهنگی این بنا را واجد ارزش اعلام کرده که به دنبال این نامه، بنا در معرض خطر تخریب قرار گرفته است.

او با اشاره به برگزاری جلسه شورای ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث فرهنگی در طول هفته‌ای که گذشت، ادامه می‌دهد: در این جلسه بر ثبت اضطراری سینما ایران و در ابلاغ آن به مالک با طی کردن فرآیندهای قانونی تاکید شد. بنابراین قرار است تا با پیگیری‌های وزارتخانه میراث، شورای ثبت و معاونت حقوقی، اقدامات لازم برای ثبت اضطراری بنا انجام شود.

او با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی در آینده‌ای نزدیک انتظار همکاریِ شهرداری و سازمان زیباسازی در این موضوع را دارد، می‌گوید:‌ امیدوارم با تلاش‌هایی که در حال انجام است از تخریب بنا جلوگیری شده و بتوانیم در مذاکره با مالک او را نسبت به حفظ این بنا تشویق کنیم.

بناهای واجد ارزش لاله‌زار و سی‌تیر شناسایی و بعضا ثبت شده‌اند

ادیب‌زاده همچنین درباره‌ ثبت ملی محور لاله‌زار می‌گوید: این محور ارزشمند است، چون بخش مهمی از خاطره جمعی و تاریخی مردم تهران را در خود دارد و از سوی دیگر بناهای واجد ارزشی دارد که باید حفظ شوند.

او با اشاره به انجام اقداماتِ خوبی که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی دربازسازی و بازپیرایی جداره لاله‌زار یا تملک و خرید خانه هرمز پیرنیا با هدف بازسازی انجام داده‌اند، اظهار می‌کند: امیدواریم بتوانیم پلاک‌هایی را در این محدوده ثبت کنیم، تا کنون نیز پلاک‌هایی را شناسایی کرده و در حال تهیه‌ مستندات برای آن‌ها هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین به در دست مرمت بودن تئاتر نصر بعد از تملک توسط سازمان زیباسازی اشاره می‌کند که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است و ادامه می‌دهد: اگر در دهه‌های گذشته این اقدامات بزرگ انجام می‌شد، شاید بخش‌های زیادی از آثار در بافت‌های تاریخی تهران تخریب نمی‌شد.

ادیب‌زاده با اشاره به این‌که امیدوار است رویکرد مالکانِ بناهای قرارگرفته در خیابان لاله‌زار از تخریب به سمتِ مرمت و احیا برود، می‌گوید: در برنامه ششم توسعه و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مواردی در راستای حمایت و تشویق مالکان بناهای تاریخی دیده شده که امیدواریم به قدر کفایت باشد تا بتوانیم با طرح‌ها و ایده‌های کاربردی، مالکان را برای حفظ بناهای خود مجاب و قانع کنیم.

او با اشاره به وجود برخی مخالفت‌ها از سوی مالکان بناهای تاریخی قرارگرفته در لاله‌زار برای حفظ بناهای خود یا ثبت لاله‌زار، اظهار می‌کند: تا کنون موفق شده‌ایم در محور سی‌تیر و لاله‌زار پلاک‌های باارزش و در خطر تخریب را ثبت کنیم تا بتوانیم از آن‌ها حمایتی داشته باشیم. با ادامه‌دار بودن این روند، قطعا راحت‌تر می‌توان این محورها را در فهرست آثار ملی ثبت کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها