فیلمنامهی «اجاره نشینها» در نخستین برنامهی خوانش فیلمنامهی «فیلمهایی که دوست داشتیم» به نفع بانوان کم بضاعت سینما و تئاتر خوانده شد.
اولین جلسه از سلسله برنامهی فیلمنامهخوانی «فیلمهایی که دوست داشتیم» به خوانش فیلمنامهی «اجاره نشینها»ی داریوش مهرجویی، محصول سال ۱۳۶۵ اختصاص داشت.
در این برنامه که شامگاه -۱۱ اردیبهشتماه- در فرهنگسرای «اندیشه» با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر همچون فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی، منوچهر شاهسواری و… برگزار شد، مجید مظفری، ثریا قاسمی، رضا بهبودی، سیامک صفری، بهنوش طباطبایی، هوتن شکیبا، امیردلاوری، نسیم ادبی، سیروس همتی، داریوش سلیمی، سهراب دانشبهزادی، نازنین کریمی به کارگردانی محمدعلی سجادی به نقشخوانی پرداختند.
سجادی در ابتدا، به عنوان کارگردان اولین برنامهی فیلمنامهخوانی در سخنانی گفت: خوانش فیلمنامهی فیلمهایی مانند «اجارهنشینها» که فیلمهای ماندگار سینمای ما هستند و سازنده و عواملش در دیدهی بینندگانش محبوب و موفق، کار دشواری است.
او ادامه داد: اما این تجربه شاید دو اتفاق جذاب را در پی داشته باشد. یک؛ خوانش و یادآوری این آثار در محضر نسل جوانمان، اعم از سازنده و بیننده، شاید که مفید واقع شود و از سویی دیگر جای انداختن خود فیلمنامه خوانی برای ما بسی پند در بر داشته باشد.
سجادی تصریح کرد: اما در این راستا، نه قصد باز آفرینی یا برگردان تازهای از اثر مدنظر بوده و هست و نه برتری، بهتری و کمتری. اولین این خوانش این مجموعه هم به نام من حقیر سر تا پا تقصیر درآمده است؛ هرچند من کمدین نیستم ولی عاشق آثار کمدی هستم. من نه به عنوان کارگردان بلکه به عنوان سرپرست در این امر انجام وظیفه کردم.
این کارگردان در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: آقای مهرجویی عزیز که سینمای ما و بنده بسیار وامدار او و تجربیات پر زحمت او هستیم، پیشاپیش این دست درازی را بر من ببخشایند! هرچند که اجازهی این کار را پیشتر بصورت مکتوب صادر کردهاند.
محمد علی سجادی در پایان گفت: اما «اجاره نشینها» تنها قائل به ذات فیلمنامه و متن نیست؛ مانند اکثر فیلم نوشتهها. مگر متنی را که نویسندهاش دانسته بخواهد از این قاعده بصورت مستقل اثری ادبی استفاده کند که امر نادری است. به ویژه فیلم نوشتی ساخته شده، همچون «اجاره نشینها» که بسیار قابل به اتکا به اجرای بسیار خوب آن است که ما در ارائه شتاب زدهاش به تلفیق تصویر و خوانش رسیدیم.
پس از سخنان سجادی، فیلم «اجاره نشینها» در حالی به نمایش درآمد که از پخش بخشهایی از آن، تصویر متوقف و نقش خوانان با لحن و حالت بازیگران فیلم، فیلمنامه را خوانش میکردند.
همانند شروع فیلم، برنامه با نقش خوانی با ظرافت ثریا قاسمی، در نقش حمیده خیرآبادی مادرش و «مادر» فیلم و مجید مظفری که در نقش عزتالله انتظامی و «عباس آقا»ی داستان بود، آغاز شد.
پس از گذشت از هر سکانس فیلم، نقشخوانان یکی یکی به صحنه وارد میشدند و دیالوگهایشان را میگفتند.
در قسمتهایی از آن رد و بدل شدن دیالوگهای بین رضا بهبودی در نقش اکبر عبدی و شخصیت «قندی»، سیامک صفری در شخصیت «سعدی» و مجید مظفری مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.
در این برنامه که با تاخیر برگزار شد، بهنوش طباطبایی نقش کوتاه خانم مهندس افجیه، هوتن شکیبا، امیردلاوری، نسیم ادبی، سیروس همتی، داریوش سلیمی، سهراب دانشبهزادی و نازنین کریمی به ترتیب نقشهای مهندس، آقای توسلی، خانم توسلی، مش مهدی، آقای باقری، سالک و خانم کوچیک را بر عهده داشتند.
عواید حاصل از فروش بلیت این برنامه که نازنین کریمی مجری طرح آن و زیرنظر فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی و مجید مظفری برگزار میشود، به بانوان کم بضاعت سینما و تئاتر اختصاص مییابد.
در ادامهی این سلسله برنامهها، فیلمنامهی فیلمهای «سرب» مسعود کیمیایی، «سگ کشی» بهرام بیضایی، «مادر» علی حاتمی، «گلنار» کامبوزیا پرتوی، «کوچه مردها» سعید مطلبی، «شهر موشها» مرضیه برومند، «کاغذ بیخط» ناصر تقوایی، «خانهای روی آب» بهمن فرمانآرا و «بگذار زندگی کنم» شاپور قریب خوانش خواهد شد.
سلسله برنامهی خوانش فیلمنامهی «فیلمهایی که دوست داشتیم» با پشتیبانی خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران، خیریه یاران برکت مهر و صندوق حمایت از هنرمندان، شنبهها ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای اندیشه برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





