رضا رشیدپور مجری خوبی است. آنقدر که وقتی مدیران صدا و سیما به او غضب کردند و به فضای مجازی پناه برد، برنامههایش مخاطب خود را پیدا کرد و از نظرها پنهان نماند. رشیدپور به راحتی دوربین را از آن خود میکند، فضا را آنطور که دوست دارد در دست میگیرد، نه چشمهای رنگین و بغضهای الکی دارد و نه زبان تند و تیز و حاشیههایی را که خود را درگیر مخاطب کند و اجراهایش را به دستاویزی برای خنده تبدیل کند. رشیدپور به راحتی میتواند توجه جلب کند و با کمترین هزینه در ارتباطش با مخاطب به جایی برسد که وقتی تیم رسانهای رییسجمهور تصمیم میگیرد خرق عادت کند و تصویری متفاوت از حسن روحانی ارایه دهد، نامش را صدا بزنند. موفقیت رشیدپور، موفقیتی است که هرمجری کارکشته و کاربلدی آن را میخواهد. رشیدپور آنقدر تصویری مطمئن و معتمد هم برای مخاطب و هم برای مدیران ارایه داده که میتواند نقش یک واسطه را بازی کند و به جای دو مجری همیشگی مصاحبههای تلویزیونی رییسجمهور با سوالهای تکراری و لبخندهای تکراری برگ برنده برای اعلام تفاوت به مردم باشد و پیامی برای اینکه: «مردم، رییسجمهور حرفهای متفاوتی دارد». اما قد و قواره رشیدپور تا همینجا است. تا همینجا که میتواند نمایشی از یک اجرای متفاوت باشد. قرار هم نیست بیشتر از اینها باشد. کار او اجرا است و تیم رسانهای و صدا و سیما هم برای همین استعداد و توانایی سراغش رفتهاند تا در یکی از بزنگاهها، نمایشی عالی ترتیب دهد. در مصاحبه رشیدپور با رییسجمهور سوالها کلیشهای نیست. لبخندها واقعیتر به نظر میرسند و حتی فاصله نشستن او با حسن روحانی هم از صمیمیت و نزدیکیای صحبت میکند که لازمه این نمایش است. اما اتفاقی مهمتر و بیشتر رخ نمیدهد. حرفهای رییسجمهور همان حرفهای قبلی است در زرورقی صمیمیتر و خودمانیتر. انگار نه انگار که مخاطب، همان مردمی که از پس روزهای گذشته و سکوتهای متوالی دولت، منتظر حرفی تازه بودند پای تلویزیون نشستهاند. رشیدپور قرار است اجرایی از یک صمیمیت و خودمانی بودن را به نمایش بگذارد و موفق هم میشود. آنقدر که میشود گفت از پس همه این روزهایی که گذشت و انتظاری که به سرآمد، تکستاره نمایش گفتوگوی رییسجمهور با مردم، رضا رشیدپور است و نه حسن روحانی. آن چهره حاضرجواب، پرانرژی و متکی به نفس که باید همهچیز را به نفع خود کند، مجری تلویزیون است که در فهرست خود اجرایی «خاص» را ثبت کرده و نه رییسجمهوری که میخواهد مردم حرفش را باور کنند، کمی دل به دلش دهند و مطمئن باشند که بالاخره از پس اینهمه وعده و اتفاق، مشکلات حل میشود.
اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم حسن روحانی که نه، تیم رسانهای دولت فرصت مناسب و درخشانی برای یک مجری تلویزیونی ایجاد کرد تا قویتر از همیشه در میدان حاضر شود و بهای این درخشش را هم رییسجمهوری بپردازد که این روزها بار زیادی روی دوش دارد و بیشتر از همیشه نیازمند به همراهی و همدلی مردمی است که همین هفت ماه پیش تمام قد پشت او ایستادند و صندوقهای رای را به نامش پر کردند.
حالا نه میشود به رشیدپور خرده گرفت و نه رییسجمهور، چون رشیدپور هیچوقت دغدغهای به نام پرسشگری نداشته و شغلش و رسالتش روزنامهنگاری و پژوهش هم نبوده. او مجری است و انتظار از هر مجری، یک اجرای خوب است و دیگر هیچ. این فرصت از دست رفته را باید به نام کسانی ثبت کنیم که همچنان تفاوت میان شغل روزنامهنگاری و اجرا را درک نکردهاند و آنچه پرسشگری است خطای سنگینی میدانند که حتی در مواقع بحران و زمانی که میتواند نوشدارو باشد حذف میکنند شاید بتوان گفت حیف از فرصتی که از دست رفت.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد