سینماسینما، علی نعیمی: در پی اظهارات شب گذشته یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در برنامه سی و پنج مبنی بر اعلام رای کامل نسبت به حضور دو فیلم «کارت پرواز» و «یه وا» در بخش اصلی مسابقه جشنواره فجر، عماد افروغ عضور هیات انتخاب جشنواره در گفت و گو با سینماسینما توضیحاتی را درباره لیست هیات انتخاب ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، افروغ با اشاره به صحبت های خود در برنامه سی و پنج گفت: تا آنجایی که من می دانم می توانم راجع به فیلم های بخش مسابقه صحبت کنم. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که هیات انتخاب لیست خود را به دبیر جشنواره ارائه کرد و از آنجاییکه پیشتر به ما گفته شد چون قرار بود گروه هنر و تجربه به صورت مستقل فیلم های خودش را اعلام کند و بعد این موضوع منتفی شد و قرار شد فیلم های هنر و تجربه هم در همان بخش اصلی جشنواره قرار بگیرد.
این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره جلسه روز یکشنبه که به نقل از برخی رسانه ها مطرح شد گفت: اصلا قرار نبود در روز یکشنبه جلسه ای برگزار شود. ما لیست اصلی و لیست رزرو جشنواره را همان روز اول به آقای حیدری دادیم و قرار بود فردای روز ارتحال آیت الله هاشمی جلسه بگذاریم که جلسه به خاطر فوت ایشان در روز بعد یعنی دوشنبه شد.
افروغ در پاسخ به این پرسش که آیا بین لیست شما و لیست دبیر جشنواره اختلافاتی وجود دارد یا نه گفت: من کاری به لیست دیگری ندارم. لیستی که ما به دبیر جشنواره دادیم همانی است که بخشی از آن را در برنامه فریدون جیرانی خواندم. در برنامه شب گذشته آقای جیرانی از من درباره فیلم های اولی سئوال کردند که من بخشی از فیلم ها را خواندم.
افروغ درباره ابهام در حضور فیلم فصل نرگس گفت: این فیلم در لیست ما هم حضور داشت . در لیستی که من دارم فیلم های «دریاچه ماهی» «خانه دیگری» «اشنوگل» « آزادی به قید شرط» «ایستگاه اتمسفر» « ماجان» « فصل نرگس» «امپراطوری جهنم» که انصراف داد «تقصیر من نیست» «یادم تو را فراموش» «بن بست وثوق» «شنل» و « برگ جان» برای حضور در بخش رزور و بخش چشم انداز از طرف هیات انتخاب آماده و تحویل دبیر جشنواره شد و بعد از آن در روز دوشنبه جلسه داشتیم و گویا پیش از آن تصمیم گرفتند که بخش هنر و تجربه با بخش اصلی یکی باشد.
وی با اشاره به اینکه تصمیم حضور فیلم های رزرو و چشم انداز با دبیر جشنواره است گفت: تقدم و تاخر حضور این فیلم ها در بخش های اصلی و مسابقه با دبیر جشنواره است و باید ایشان نسبت به این پرسش پاسخ بدهند. ۲۸ فیلم اولیه که توسط هیات انتخاب اعلام شد در لیست اولیه تحویل دبیر جشنواره شد.
افروغ با اشاره به حضور دو فیلم در لیست اولیه بخش مسابقه گفت: دو فیلم کارت پرواز و یه وا در لیست هیات انتخاب بود اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد را باید از جایی غیر از هیات انتخاب جستجو کرد. وقتی این دو فیلم در بخش مسابقه از سوی دبیر جشنواره اعلام نشدند تصمیم گرفتند فیلم را از بخش چشم انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار بود به لیست ما توجه کنند باید این دو فیلم در بخش مسابقه حضور می داشتند اما اینکه در این میان چه اتفاقاتی افتاده است از حیطه اظهار نظر هیات انتخاب خارج است. اما چیزی که مسلم است این است که فیلمی خارج از لیست هیات انتخاب در جشنواره حضور ندارد و از این منظر من به طور قطع به خانواده سینما اطمینان می دهم.
افروغ ادامه داد: یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن اینکه هیات انتخاب فارغ از اینکه قوانین و ممیزی ها و آیین نامه ها چه می گویند فیلم ها را می بینند و از انصراف ها و قوانین و مقرارت جشنواره اطلاعی ندارد و اگر فیلمی در این میان حضور ندارد شاید از این زاویه باید به آن نگاه کرد. مثلا ممکن است فیلمی مشکل پروانه ساخت داشته باشد و یا برای حضور هنوز تکمیل نشده باشد و هزار نکته دیگر که هیات انتخاب از آن اطلاعی ندارد و باید از آقای حیدری درباره آن سئوال کرد و قطعا توضیحاتی وجود دارد که می تواند فضا را شفاف تر کند.
وی با اشاره به انتخاب فیلم کاناپه در بخش مسابقه گفت: مشکل فیلم کاناپه از لحاظ مضمون و محتوی و فنی و تکنیکی و ساختاری نبوده و تنها یک مشکل شرعی در فیلم وجود دارد که ما در هیات انتخاب بحث انطباق مصادیق شرعیات داشتیم و از نظر من شخصا فیلم خیلی خوبی است و متاسفم که این فیلم در جشنواره حضور ندارد.
افروغ ادامه داد: من اگر روزی آقای عیاری را در خلوتی و در جایی ببینم فارغ از تمام نگاه های رسمی و خیلی دوستانه ازشون می خواستم که می گذاشتید فیلم دیده بشود چون فیلم بسیار خوبی است و حیف است به خاطر یک اشکال کوچک دیده نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- ۳ فیلم و یک داور ایرانی در جشنواره ارمنستان
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه