مدرسه مشهور سینمائی لوک بسون که در سال ۲۰۱۲ با هزینه گزافی سرمایه گذاری درحومه پاریس راه اندازی شده بود، در ۲۰ ژوئیه امسال بدلیل کسر بودجه مجبور به تعطیلی شد.
به گزارش سینماسینما، لوک بسون سود آورترین کارگردان فرانسوی درصحنه جهانی، همچنان یک کمپانی بزرگ فیلمسازی در حومه پاریس برپا کرده است که نه تنها آثار پرخرج خودرا در این استودیو میسازد که آخرینش بیش از ۱۵۰ میلیون یورو هزینه برداشت، بلکه فیلم های بزرگ آمریکائی که در فرانسه فیلمبرداری می شود را در همین استودیو میسازند.
هدف ایجا د مدرسه سینمائی لوک بسون که در محوطه بزرگی آنرا بنا گذاشته بود، تربیت کارگردان و سناریست های حرفه ای بود. داوطلبان میبایستی بین ۱۸ تا ۲۵ سال می بودند وبرای ورود به مدرسه، کنکور هم میدادند، وسپس بدون پرداخت شهریه به تحصیل سینما در آن می پرداختند.
هنگامیکه مدرسه ایجاد شد جمعیت بسیار برای شرکت در آن ثبت نام کردند. در طی شش سالی که این مدرسه دوام آورد سناریست وکارگردانان حرفه ای از آن بیرون آمدند که اغلب جذب کار شدند. در ابتدای امر، هزینه اجاره محل مدرسه و امکانات آن ۴۰۰٫۰۰۰ یورو در سال میشد، و مرکز ملی سینمای فرانسه سالانه ۵۰٫۰۰۰ یورو به ان کمک میکرد که این اواخر کمک خود به ۲۰۰٫۰۰۰ یورو رسانده بود. در یکی دوساخر آخر مشگلات مالی برای این مدرسه بزرگ ایجاد شده بود ولوک بسون به دنبال سرمایه گذار میگشت، که نتیجه نداد، و ابتدا تعدادی از کارمندان را بیکار کرد. . از سوی دیگر، فیلم آخر لوک بسون ” والریان” با شکست زیادی در دنیا بویژه امریکا روبرو شد و همه این مسائل، مدرسه سینمائی را دچار ورشکستگی کرد.
با این حال مدیران این مدرسه هنوز کاملا قطع امید نکرده اند وبدنبال راه چاره در طول تابستان میگردند تا شاید بتوانند، دوباره به شکل دیگری و محدودتری، آنرا راه اندازی کنند.. آنها از کمپانی گومونت، و کانال تلویزیونی ۶ فرانسه در خواست کمک کرده اند مدرسه لوک بسون به عنوان حرفه ای ترین مدرسه سینمای تجاری قلمداد میشد. اینکه چقدر شانس بازگشائی این مدرسه سینمائی وجود خواهد داشت بنا به نوشته روزنامه لیبراسیون، چندان امیدی به آن نیست.
از سوی دیگر در خبرهای روزنامه فیگارو آمده که بدلیل بدهکاری بسیار کمپانی ( اروپا سینما) که مالکیت آن با لوک بسون است، و در شرف ورشکستگی است، احتمال دارد، کمپانی بزرگ آمریکائی – نتفلکس – آنرا خریداری کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- درباره آلن دلون/ شوالیه چشم آبی به افسانهها پیوست
- سینما کلوب مجموعه صحنه آبی آغاز به کار کرد/ نگاهی به سینمای معاصر فرانسه
- رئیس یک کمپانی تولید فیلم فرانسوی: در دوران کرونا پلتفرمها تک تازی کردند
- با دستور امانوئل مکرون، سینماهای فرانسه بازگشایی میشوند
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
- آتشسوزی کلیسای نوتردام، سوژه فیلم کارگردان برجسته فرانسوی/ فیلمنامه، در قرنطینه نوشته شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





