پل شریدر فیلمنامه نویس، کارگردان و منتقد سرشناس آمریکایی پس از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و بازدید از اماکن و محیط های دانشگاهی ایران، در پستی در صفحه فیسبوک خود با عنوان “افکار گوناگون درباره ایران” تجربه سفر خود به ایران را توصیف کرده است.
به گزارش سینماسینما، شریدر در این پست که در صفحه فیسبوکش منتشر کرده نوشته است:
“چند روز طول کشید که سفرم به ایران را هضم کنم، و بخشی از من هنوز در آنجاست. خیلی از ایرانیها مردمی بافرهنگ و سخاوتمند هستند، و به مهماننوازی خود افتخار میکنند که کاملاً درست هم هست. با این وجود، آنها با یک شکاف در ذهن خود زندگی میکنند؛ انقلاب سال ۱۹۷۹٫ همه چیز به «قبل» و «بعد» تقسیم شده است. اگر هم از حکومت فعلی ناراضی باشند، همه به خوبی ارزش انقلاب را به یاد دارند و اینکه ترامپ تظاهر به جنگ میکند چیزی را تغییر نمی دهد . پس جامعه در دو سطح قرار دارد”
وی در بخشی دیگر از پست خود آورده است :
“با این که فیلمهای آمریکایی و غربی امکان نمایش عمومی در ایران را ندارند، همه در ایران هر چیزی را که بخواهند میبینند. وقتی (در جلسه سخنرانی دانشگاه) سؤال کردم چند نفر فیلم «فرست ریفورمد» من را دیدهاند، نیمی از آنها دستهای خود را بالا بردند. این اتفاق سال گذشته برای “اولیور استون” هم افتاد. ایرانی ها کتاب «سبک استعلایی در سینما» نوشته من را ترجمه کردند و دو ساعت در یک کلاس با دانشجویان درباره آن بحث کردیم”
شریدر همچنین در بخش دیگری از پست خود به موضوع حجاب که برایش جالب بوده می پردازد:
” مانند هر چیز دیگر در ایران، حجاب مانند یک تیغ دولبه است. در حالی که قرار بود حجب و حیا را ترویج کند، بعضا معکوس عمل میکند. زنان ایرانی به شکل زیبایی خود را آرایش میکنند، روسریهای خود را به سبکی بینظیر به سر میکنند، و به شیوه خود، کاملا جذاب هستند”
او که در سر راهش به فرودگاه راننده اش را وادار میکند تا توقف کوتاهی در حرم امام (ره) داشته باشد با انتشار عکسی از این دیدار نوشت:
” دیدار حرم آیت ا… خمینی ، به اندازه کافی مناسب بود برای آخرین توقف من در راه فرودگاه. ”
این نویسنده سرشناس سینمایی در باره تجربه اش از سفر به اصفهان نوشته است:
“وقتی در یک روز سرد در پارکهای اصفهان قدم میزدم، تحت تأثیر حسی از اشتراک قرار گرفتم. خانوادهها به پیکنیک آمده بودند، بچههای دبیرستانی دور هم حلقه زده بودند، مردان، آوازهای محلی میخواندند، و از خودم پرسیدم این حس چرا اینقدر آشناست. بعد متوجه شدم در دهه ۱۹۵۰، وقتی در “گِرَند رَپیدز” در میشیگان بزرگ میشدم همین حس را داشتم، دورانی که زندگی اجتماعی حاکم بود. البته که ایرانیها همه گوشی های پیشرفته اپل خود را دارند، اما در عین حال زندگی اجتماعی هم دارند.”
نویسنده فیلمنامه های راننده تاکسی و گاو خشمگین پیشتر با انتشار تصویری از خود در میدان نقش جهان نوشته بود:
“من در میدان نقش جهان اصفهان هستم. اینجا آنقدر پر از احساس و بینش است که مدتی طول میکشد با آن کنار بیایم”
وی در بخش دیگری از پست خود نظرات انتقادی هم داشت :
“ایرادهایی هم هست. سانسور رسمی، ترافیک، غذاها (گوشت و شیرینی دوست ندارم !)، گرایش به موتیفهای تزئینی ( تجملاتی ) که بیش از اندازه رایج است، اما سفر به ایران را به عنوان مقصدی برای همه کسانی که ذهنهای باز و کنجکاو دارند، توصیه میکنم، اما گروهی سفر کنید. بینظمی این قدر هست که تنهایی از پس آن برنیایید. تهران شهری پر از اتوبوسهای گردشگری، با بازدیدکنندههای غربی است و البته قدمت تاریخی دارد”
پل شریدر که به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران حضور داشت در کنار نشست های علمی و دانشگاهی و بازدید از اماکن و موزه ها و سفر به اصفهان ، در چند برنامه تلویزیونی و کنفرانس مطبوعاتی نیز حضور یافت و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران جشنواره جهانی فیلم فجر را بسیار بزرگ تر از آنچه از قبل پیش بینی می کرده معرفی کرد و شکل اجرایی و محتوایی آن را در سطح جشنواره هایی چون نیویورک و تورنتو دانست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- جایزه بهترین فیلم سارایوو به «سه کیلومتر تا پایان دنیا» رسید
- پل شریدر ریاست هیات داوران جشنواره سارایوو را برعهده گرفت
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- پل شریدر: انتخاب دی کاپریو در نقش یک احمق اشتباه بود/ «اوپنهایمر» بهترین و مهمترین فیلم قرن است
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- در بیست و هشتمین دوره جشنواره؛ پل شریدر قلب افتخاری سارایوو را میگیرد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز برای پل شریدر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم