این روزها دوباره تب و تاب معرفی فیلم به اسکار داغ است و هر کس در این بین نگاهی به این موضوع دارد. برخی مطابق معمول بر این باورند که که اسکار محلی برای زدن حرف های سیاسی است و از آن سو عده ای معتقدند که قواعد این بازی کاملا منطبق بر قواعد سینمایی است و جایی برای صدور بیانیه نیست بنابراین باید فیلمی که از نظر سینمایی شانس دیده شدن دارد به این آکادمی معرفی گردد.
سینماسینما، مرسده مقیمی ـ شاهین شجری کهن، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماسینما، با تاکید بر روشن بودن حضور «فروشنده» به عنوان گزینه شایسته از طرف ایران در اسکار درباره سایر رقبای این فیلم می گوید: امسال جزء معدود دفعاتی است که چند گزینه قابل توجه وجود دارد. بر خلاف برخی از سال های گذشته که نه تنها گزینه مناسبی را انتخاب نکردیم بلکه اصلا گزینه مناسبی برای معرفی نداشتیم؛ امسال حداقل سه، چهار گزینه از فیلم های مطرح شده، قابل توجه اند به طوری که در شرایط عادی و بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات می توانستند گزینه نهایی باشند. مثلا «اژدها وارد می شود» فیلمی است که کاملا قابلیت اکران جهانی و موفقیت در عرصه بین الملل را دارد و زبانش زبان سینماست. هرچند که اگر بنا باشد ایران را در اسکار نمایندگی کند باید تغییراتی در آن صورت گیرد و آن چیزهایی که صرفا برای مخاطب بومی معنا دارد و به نوعی شیطنت های فیلمساز محسوب می شود از فیلم خارج شود.
شجری کهن با اشاره به فیلم سینمایی «ابد و یک روز» و موفقیتهای داخلی این فیلم؛ می گوید: «ابد و یک روز» بسیار فیلم خوب و گرمی است ولی این فیلم برای مخاطب بومی تا این حد جذاب است. فیلم علاوه بر بومی بودن طبعا به عنوان کار اول خامدستی هایی به ویژه در فیلمنامه دارد. ما نمی توانیم یک فیلم اولی که به خودمان بسیار چسبیده و از دیدنش لذت بردیم و بارها و بارها تحسینش کردیم را نماینده سینمای ایران در اسکار بدانیم. آنجا مسائل تکنیکی به شدت اهمیت دارد. در اسکار اصول و قواعد تکنیکی که فیلم ها با آن سنجیده می شود قواعد کلاسیک سینماست. این که سعید روستایی فقط ۲۷ سال سن دارد یا این که نوید محمد زاده چندمین بازی خوبش را ارائه کرده نکات دارای اهمیتی برای ماست اما این ها اصلا به اعضای آکادمی ارتباطی ندارد؛ این ها در حوزه داخلی و در جغرافیای سینمای ایران معنا می شود. به هر روی با این که بسیار «ابد و یک روز» را دوست دارم اما شرایط و المان جهانی بودن را ندارد.
این منتقد سینما با بیان این نکته که اسکار را مکان مناسبی برای تصمیمات ایدئولوژیک نمیداند با اشاره به فیلم «ایستاده در غبار» گفت: فیلمی مثل «ایستاده در غبار» حتی فارغ از نگاه ایدئولوژیکی که ابدا جایش در اسکار نیست؛ بیشتر مناسب جشنواره ای نظر «ساندنس» است. باید در نظر بگیریم ظرفی که قرار است در آن فیلم را تعریف کنیم چیست. «ایستاده در غبار» در چنین موقعیتی از پیش بازنده است و فرستادنش فقط سوزاندن یک بلیط است! ضمن این که فیلم در جشنواره فجر و از کسانی که نگاه ایدئولوژیک وطنی هم دارند جز چند جایزه مشخص جایزه ای نگرفته است؛ در این شرایط چطور انتظار داریم در یک کشور بیگانه که اصلا موقعیت فیلم برایش قابل درک نیست موفقیتی کسب کند؟ این فیلم برای جشنواره ساندنس که فیلم های مستقل و مستندگونه بررسی می شود خوب است اما برای اسکار قطعا انتخاب غلطی است. با آن حجم فیلم که به آکادمی فرستاده می شود؛ این فیلم ندیده کنار گذاشته می شود. شخصیت اصلی فیلم حاج احمد متوسلیان برای ما یک چهره شناخته شده است که با آن ارتباط بر قرار می کنیم و برای مان معنا دار و محترم است. برای مخاطب خارجی باید پیش از نمایش فیلم توضیح داد که ایشان چه شخصیتی است و بعد فیلم دیده شود. ضمن این که فیلم همین معدود جایزه هایی که در ایران گرفته و تحسین هایی که به دنبال داشته، مثل حمایت خودم از آن به سبب نگاه شیردلانه و جسورانه به موقعیت جنگ و یک قهرمان ملی است. این که خیلی بی پروا یک قهرمان را با تمام ایرادهایش نشان می دهد، عصبانیت هایش، اشتباهاتش و… تحسین برانگیز است. نکته مثبت دیگر کار نوع روایت بدیع آن است که باز تاکید می کنم این ها جملگی برای ما معنا دار است نه برای اسکار. بنابراین این فیلم به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای اسکار نیست.
او با تاکید بر این که هر انتخابی جز «فروشنده» نشان دهنده سوء نیت است؛ ادامه می دهد: «فروشنده» یک فیلم جهانی از یک فیلمساز معتبر است که در جهان دوست دارند فیلم او را ببینند. اصلا حضور فرهادی در اسکار با استقبال آکادمی مواجه می شود چرا که آن ها دوست دارند فیلمسازهایی را در فهرستشان داشته باشند که به وزن و اعتبارشان اضافه کند. به انضمام این که فیلم فرهادی دیده شده و از پخش جهانی بهره می برد. «فروشنده» استانداردهای لازم را داراست. بازیگرانی در آن ایفای نقش می کنند که کارنامه روشنی دارند و برای مخاطب آشنا هستند. تکنیک بسیار بالایی دارد و دیگر این که نمایشنامه آرتور میلر یک پدیده فرهنگی آشنا و جهانی است. همه این ها امتیازاتی است که «فروشنده» را ممتاز می کند. به نظرم هر بحثی برای فرستادن فیلمی جز «فروشنده» نشان دهنده سوء نیت و درگیری حزبی و جناحی است وگرنه برای یک کارشناس سینما بارز است که «فروشنده» درست ترین انتخاب برای آکادمی اسکار است.
شجری کهن در پاسخ به این که در صورت نهایی شدن «فروشنده» برای نمایندگی ایران در اسکار آیا این فیلم شانس کسب جایزه را دارد یا خیر، می گوید: این که «فروشنده» شانس کسب جایزه را دارد یا خیر ابدا چیزی نیست که بتوان از حالا درباره آن صحبت کرد و به چیزهای مختلفی بستگی دارد. تعداد بسیاری فیلم رقیب آن هستند و البته که حال و هوای اجتماعی دنیا در آن زمان اهمیت دارد. برای مثال ممکن است یک انفجار در لندن پیش از اسکار رخ دهد و در آن شرایط اجتماعی ترجیح بر این باشد که از یک فیلم ضد تروریستی تقدیر شود. قطعا معادلات سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است و از حالا قابل پیش بینی نیست اما با همه این ها گزینه برتر «فروشنده» است. ما موظفیم گزینه برتر را ارسال کنیم باقی مناسبات از عهده ما خارج است.
شجری کهن در پایان درباره توقعاتی که از «فروشنده» بعد از کسب جایزه بازیگری و فیلمنامه در جشنواره «کن» به وجود آمده می گوید: اگر بتوانیم موفقیت دریافت اسکار فیلم خارجی زبان را تکرار کنیم اتفاق بسیار خوب و بزرگی است؛ اما اگر بنا باشد به جز این بخش شانسی داشته باشیم من بیشتر از شهاب حسینی با توجه به مباحث فمینیستی این شانس را از آنِ ترانه علیدوستی می دانم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!