تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۶:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 135715

واکنش‌ها به جلسه شورای صنفی نمایش ادامه دارد.

به گزارش سینماسینما، در همین راستا محسن امیریوسفی با ایسنا گفت‌وگویی را انجام داده است که می‌خوانید:

محسن امیریوسفی با بیان اینکه معتقد است جلسه دیروز شورای صنفی نمایش برای برگزاری انتخابات مشروعیت نداشته است، گفت: سازمان سینمایی با دخالت مستقیم تلاش کرد شورای صنفی نمایش را دولتی‌ کند.

 او که تا دیروز ریاست شورای صنفی نمایش را برعهده داشت، معتقد است: این انتخابات مشروعیت ندارد، چون نه نماینده جدید کانون کارگردانان در آن حضور داشت و نه نماینده واقعی شورای عالی تهیه کنندگان. این جلسه، جلسه حذف کانون کارگردانان، حذف شورای عالی تهیه کنندگان و حذف خانه سینما بود، اما این اتفاق نشدنی است.

دیروز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت جلسه تقدیر از اعضای شورای صنفی نمایش با حضور محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، غلامرضا فرجی و محمدرضا صابری از انجمن سینماداران، مرتضی شایسته از کانون پخش کنندگان، حسین فرح‌بخش و محمود رضوی از صنف تهیه کنندگان و محسن امیریوسفی در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شده و ضمن اینکه سینماهای آزادی، کورش، مگامال، ماندانا، ایران، بهمن و فرهنگ به عنوان سرگروه معرفی شدند، مرتضی شایسته به عنوان دبیر شورا انتخاب شده است.
این جلسه حاشیه‌هایی داشته که در رسانه‌ها از آن با عنوان “کودتا” در شورای صنفی نمایش هم یاد شد. محسن امیریوسفی، رییس پیشین شورای صنفی نمایش توضیحاتی را درباره آن ارائه کرد.

او گفت: برای تودیع و تقدیر از دو سال حضور در شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی دعوت شدم؛ وگرنه محل جلسات شورای صنفی در ساختمان خانه سینماست. هفته قبل گفتند همه اعضای شورا به اضافه آقای فرحبخش حضور داشته باشند. به عنوان رئیس شورا متذکر شدم آقای فرح بخش از طرف شورای صیانت به خاطر اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد، منع حضور در جلسات را دارند، اما گفتند چون جلسه آخر و تقدیر است، دعوت شوند. ‌من هم قبول کردم و خوشحال شدم که بعد از مدت‌ها می‌توانیم ایشان را ببینیم. وقتی به جلسه آمدم، فکر نمی‌کردم این جلسه از تقدیر و تودیع به تخریب و توهین تبدیل شود که در وزارت ارشاد انجام شد!

امیریوسفی در این باره گفت: این جلسه قرار بود آخرین جلسه شورای صنفی دوره ما باشد که به خاطر کرونا تعطیل شده بود و ما هم از طرف شورا همه اعضای قبلی را دعوت کردیم. به من اعلام کردند جلسه اول شورای صنفی جدید هم روز چهارشنبه با اعضای جدید برگزار می شود. در جلسه دیروز درباره تغییرات پایانی اساسنامه و سامانه مدیریتی فروش اکران هم صحبتهایی شد و اساساً این جلسه تودیع و تقدیر بود و رای گیری و حضور اعضای جدید در دستور کار این جلسه نبود. من درخواست دارم اگر دستور جلسه مکتوبی ابلاغ شده که در این جلسه قرار است رای گیری شود، منتشر کنند. بنابراین من با این تصور در جلسه حضور یافتم تا عضو جدید را برای جلسه اول شورای صنفی جدید معرفی کنم. ضمن اینکه به‌کانون کارگردانان هم اعلام نشده بود که عضو جدید می‌بایست حضور داشته باشد! وقتی متوجه شدم قرار است بدون حضور چند عضو موثر انتخابات برگزار شود، متذکر شدم که نماینده کانون کارگردانان حضور ندارد و با توجه به عدم مشروعیت، جلسه آن را ترک کردم.

امیریوسفی درباره اظهارات  محمد مهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی  مبنی بر اینکه نامه معرفی رضا درمیشیان به عنوان نماینده کانون کارگردانان را در پایان جلسه گرفته و از آن مطلع شده است، گفت: تکذیب می‌کنم و من وسط جلسه که صحبت از اعضای جدید شد، نامه کانون را نشان دادم و اعلام کردم که آقای درمیشیان به عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در جلسه چهارشنبه حضور خواهد داشت. امیدوارم آقای طباطبایی‌نژاد که ادعا می‌کنند فقط در پایان جلسه نامه و اسم نماینده جدید کانون را شنیده، به یاد بیاورد که قبل از انتخابات فرمایشی با شنیدن نام آقای درمیشیان گفتند ممکن است حضور آقای درمیشیان از سمت سازمان سینمایی تایید نشود! البته من این تهدید را به شوخی گرفتم. پس این موضوع که آقای طباطبایی‌نژاد در پایان جلسه نام آقای درمیشیان را شنیدند، صحت ندارد.
اما در کمال تعجب آقای طباطبایی‌نژاد بعد از شنیدن تغییر نماینده کانون و عدم حضورش، به یکباره گفتند انتخابات را شروع کنیم. آقای فرح‌بخش هم مُصر به انتخابات بودند.
برای من سوال بود وقتی نماینده جدید کانون کارگردانان و نماینده رسمی تهیه‌کنندگان حضور ندارند، چطور قرار است انتخابات انجام شود. آقای محمود رضوی هم که نماینده دوره قبل تهیه‌کنندگان بودند و مثل من برای تودیع حضور داشتند، اعلام کردند که شورایعالی تهیه‌کنندگان هنوز نماینده‌ای معرفی نکرده که آقای طباطبایی‌نژاد گفتند، آقای فرح‌بخش نماینده تهیه‌کنندگان است.
امیریوسفی ادامه داد: آقای طباطبایی‌نژاد در مصاحبه‌شان صراحتا اعلام کرده‌اند که آقای فرح‌بخش انتخاب خودشان به عنوان سازمان سینمایی است، خودشان یعنی دولت و این یعنی تعیین تکلیف و دخالت دولت برای صنف، اما ای کاش جرات می‌کردند و در جلسه دیروز هم صراحتا می‌گفتند که آقای فرحبخش نماینده  ایشان است، نه نماینده شورایعالی تهیه‌کنندگان.
در این بین برایم جالب است که آقای فرح‌بخش هم که همیشه خود را مبرا از دولت و  تهیه‌کننده‌ای خصوصی و به اصطلاح مستقل می‌داند، چطور حاضر شدکه به عنوان فرد منتصب به وزارت ارشاد به شورای صنفی بیاید و عجیب‌تر آنکه انتخاب ایشان به این معناست که آقای طباطبایی‌نژاد رای شورای صیانت خانه سینما درباره آقای فرح‌بخش را هم به یاد نمی آورد! جالب است که بعد از ترک جلسه، با آقای غلامرضا موسوی – رییس شورایعالی تهیه‌کنندگان – صحبت کردم و به من گفتند که ما هنوز نماینده‌ای برای شورایعالی معرفی نکرده‌ایم.
رییس کانون کارگردانان اضافه کرد: به این ترتیب، ضمن هشدار به غیرقانونی بودن، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردم، چراکه نماینده قانونی جدید کانون کارگردانان و نماینده اصیل و رسمی تهیه‌کنندگان در جلسه حضور نداشتند،  کانون کارگردانان در هیچ شرایطی تن به انتخابات دولتی و مخدوش برای صنف نمی‌دهد. از طرفی من چگونه می‌توانم در انتخاباتی شرکت‌ کنم که بنا بر تقاضای خودم نماینده کانون برای شورای صنفی نیستم و برخلاف ادعای آقای طباطبایی‌نژاد، پیش از آن‌نام نماینده جدید را هم به صراحت در جلسه اعلام‌کردم و ایشان موضع منفی گرفت. اصلا مگر انتخابات فرمایشی شورای صنفی آن هم تحت نظر مدیر نظارت سینمایی می‌تواند انتخابات باشد؟!

او ادامه داد: جلسه دیروز در سالن کوچک ارشاد برگزار شد، آقای طباطبایی‌نژاد باید بداند که انتخابات شورای صنفی آیینی دارد که مکان آن در خانه سینما با خوشامدگویی مدیرعامل خانه سینماست و بعد اعضای جدید شورا خودشان انتخابات را برگزار می‌کنند. ای کاش آقای طباطبایی‌نژاد در اولین انتخابات شورای صنفی در دوره‌شان این آیین را از مدیران باتجربه‌ای چون آقای محمدرضا فرجی، آقای رضاداد، آقای حیدریان و آقای تابش می‌پرسیدند. آقای طباطبایی‌نژاد در جلسه دیروز به من گفتند از بیانیه‌ها و مواضع کانون کارگردانان ناراحت هستند. آقای فرحبخش هم با ادبیات خاص خودشان در مورد ۱۰۰ تهیه کننده کارگردانی که نامه اعتراض به نظامنامه تهیه‌کنندگی را نوشتند صحبت کردند.

او ادامه داد: آقای طباطبایی‌نژاد گفته‌اند من زیر میز زدم، باید بگویم اصلاً میزی وجود نداشت. من در این‌جلسه برای دیدن دوستان دوساله و خداحافظی از آنها رفتم و اعلام کردم دیگر در شورای صنفی نیستم، چون قصد ساختن فیلم دارم. این جلسه به اصطلاح قرار بود تقدیر باشد که البته به شیوه آقای طباطبایی‌نژاد انجام شد. بنده هیچ ادعایی نداشتم و در این دو سالی که در شورای صنفی نمایش بودم، سعی کردم در جایی که هستم، وظایف خودم را به عنوان نماینده کانون کارگردانان انجام دهم. شاهد شیوه کار من هم تهیه‌کنندگان و کارگردانان ده ها فیلمی هستند که در این دو سال اکران شدند.
امیریوسفی همچنین درباره اظهار نظر طباطبایی‌نژاد درباره حواشی امیریوسفی گفت: این که آقای طباطبایی‌نژاد برای حذف یک صنف اتهام بی‌ربط جنجال به‌خاطر پوشاندن حواشی مالی را پیش می‌کشد، بسیار باعث تاسف و شرم است و نشان از تنگ بودن قافیه است و به جلسه تودیع و تقدیر ربطی ندارد و تکرار همان حرف‌های روزنامه فلان است که در شان ایشان نیست. بیان تسویه وام بنیاد فارابی، به شورای صنفی نمایش چه ارتباطی دارد؟ تعجب می‌کنم چرا پای این مسئله را الان وسط کشیدند و یک‌سال گذشته که من رییس این شورا بودم، دندان به جگر گذاشتند؟!

او در پایان تاکید کرد: آقای طباطبایی‌نژاد صراحتا در مصاحبه گفته است که خودم انتخابات برگزار کردم و این صراحت ایشان در اقرار به دخالت دولتی در صنف جای تشکر دارد. در یک کلام، سازمان سینمایی شورای صنفی نمایش را به طور کامل در اختیار خود قرار داد. این انتخابات مشروعیت ندارد، چون نه نماینده جدید کانون کارگردانان در آن حضور داشت و نه نماینده واقعی شورای عالی تهیه‌کنندگان. باز هم می گویم این جلسه، جلسه توبیخ کانون کارگردانان به‌خاطر مواضع مستقلش بود و جلسه حذف و تنبیه شورای عالی تهیه کنندگان به‌خاطر یکپارچه نشدن بود. این جلسه انتخابات فرمایشی شورای صنفی جلسه حذف خانه سینما بود، اما این اتفاق نشدنی است. کانون کارگردانان تاوان استقلال خود و بیان نظرات صریح خودش را می‌دهد و شورایعالی تهیه‌کنندگان هم‌ تاوان اطاعت نکردن از فرمان یکپارچه شدن آقای طباطبایی‌نژاد را می‌دهد. امیدوارم آقای انتظامی زودتر به این مسئله وارد شود تا این بحران بزرگ‌تر نشود. داشتن یک شورای صنفی نمایش حاکمیتی و دخالت مستقیم دولت در صنف، اتفاق خوبی نیست.

به گزارش سینماسینما، همچنین از سوی روابط عمومی خانه سینما اطلاعیه‌ای کوتاه منتشر شده که به این شرح است: «با توجه به نحوه برگزاری و تصمیمات متخذه در جلسه شورای صنفی نمایش مورخ ۱۳۹۹/۲/۲۲ در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به زودی خانه سینما پس از بررسی‌ها و مشورت‌های لازم موضع خود را در قبال رویه‌های غیرصنفی و نامتعارف این جلسه به اطلاع می‌رساند.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها