تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۴:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 74827
سیروس الوند در اعتماد نوشت :

به نظر من راه پیدا نکردن فیلم «نفس» به جمع نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار چیزی از ارزش‌های این فیلم کم نمی‌کند. نمی‌توانیم انتخاب نشدن یک فیلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانیم بلکه مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم قرار می‌گیرد تا فیلمی در فهرست نامزدهای بخش خارجی زبان قرار بگیرد یا نگیرد. بخشی از آن به چگونگی عرضه جهانی فیلم و نوع فعالیت پخش‌کننده و تبلیغات و میزان ارتباط با اعضای آکادمی هم بستگی دارد.
به نظر ما هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی فیلم «نفس» خصوصیات ملی، بومی و فولکلور داشت. از سوی دیگر زاویه دید جدید فیلم یعنی نگاه جنگ از جانب یک کودک تازه و ایرانی از عناصر مهم فیلم بود. فیلم‌های ما نباید ساختار خارجی داشته باشد تا در نهایت انتخاب شود؛ خارجی‌ها خودشان فیلم‌های خودشان را می‌سازند. ضمن اینکه «اسکار» سال گذشته به ایران جایزه داد قرار نیست که هر سال آنها ایران را انتخاب کرده و به ما جایزه دهند. از سوی دیگر سیاست‌هایی هم در این میان وجود دارد که من و شما از آن بی‌خبریم. انتخاب‌ و عدم انتخاب دلایل متعددی دارد؛ امسال از ایران فیلم‌های خوبی بودند که می‌توانستند به اسکار راه پیدا کنند اما در نهایت با جمع‌بندی با هیات انتخاب به فیلم «نفس» رسیدیم.
گفتنی است که روز گذشته٢۴ آذر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اسامی ٩ فیلم فهرست ابتدایی نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار را اعلام کردند. دراین میان فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که پیش از این به عنوان نماینده ایران به اسکار اعلام شده بود دراین فهرست جایی پیدا نکرد. همچنین فیلم
«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد، فیلمساز ایرانی که به عنوان نماینده ارمنستان و محصول مشترک ایران و ارمنستان به اسکار معرفی شده بود هم به فهرست اعلام شده نتوانست راه پیدا کند.
امسال ۹۲ فیلم از کشورهای مختلف برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار نمایندگان خود را معرفی کردند که در نهایت ۹ فیلم توانستند به دور بعدی رای‌گیری راه پیدا کنند. «یک زن شگفت‌انگیز» ساخته سباستین للیو از شیلی، «بی‌عشق» به کارگردانی اندری زویاگینتسف از روسیه، «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین از آلمان، «از جسم و روح» به کارگردانی ایلدیکو انیدی به نمایندگی از مجارستان، «خوشبختی» ساخته الن گومه از سنگال، «میدان» ساخته روبن اوستلوند از سوئد، «توهین» ساخته زیاد دویری از لبنان، «فاکس تروت» به کارگردانی ساموئل مائوز از سرزمین‌های اشغالی و «زخم» ساخته جان ترنگوو به نمایندگی از آفریقای جنوبی ۹ فیلمی هستند که در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار ۲۰۱۸ با هم به رقابت می‌پردازند. «پایان خوش» به کارگردانی میشاییل هانکه از اتریش، «اول پدرم را کشتند» به کارگردانی آنجلینا جولی، بازیگر و کارگردان امریکایی که فیلمش به عنوان نماینده کامبوج معرفی شده بود از جمله فیلم‌هایی بودند که از این رقابت باز ماندند.
پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ (سوم بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی نیز روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها