فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی در اکرانی ویژه برای اساتید دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای شرکت در سومین کنگره بینالمللی اضطراب در کشور حضور پیدا کرده بودند، به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، «گیتا» روایتی از بروز یک چالش و اضطراب در یک خانواده ایرانی را نشان میدهد. از این رو این فیلم توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا جهت نمایش برای اساتیدی از دانشگاههای امریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان و سوییس که برای سومین کنگره بینالمللی اضطراب مهمان ایران هستند، انتخاب شد و جمعه شب به نمایش درآمد.
علی گرجی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا و استاد دانشگاه مونستر آلمان که دبیر علمی کنگره بینالمللی اضطراب است، ضمن ابراز رضایت از نمایش فیلم «گیتا» برای روانشناسان و روانپزشکان، آن را تکمیل کننده کنگره دو روزه خودشان توصیف کرد و گفت: ما طرح پنج سالهای برای اضطرابزدایی در جوامع امروزی داریم و همیشه به این فکر میکردیم حضور هنرمندان در این طرح قطعا نقطه قوتی در کار ما خواهد بود و دیدن این فیلم که در بخش زیادی موضوع اضطراب را نشان میداد برایمان بسیار خوشایند بود.
این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در استرس و اضطراب، خودخواهی است که در فیلم «گیتا» به صورت نهفته با آن روبرو میشویم، همچنین در فیلم با اشکالهای ارتباطی مواجه هستیم که ریشه در فرهنگ اجتماعی ما دارند و معمولا از ترس اینکه در آینده چه اتفاقی میافتد، حرفهایی را به زبان نمیآوریم؛ در صورتیکه فیلم به ما نشان میدهد این اشکال ارتباطی را میتوان در بسیاری موارد با حرف زدن حل کرد.

نکته مهم فیلم مقابله شخصیتها با مشکلات بود
پیتر نورتن، استاد دانشگاه موناش استرالیا در رشته روانشناسی با اشاره به اینکه از دیدن فیلم «گیتا» راضی است، اظهار کرد: نکتهای که در فیلم بسیار واضح و به جا عنوان شده بود، درباره نحوه مقابله شخصیتها با مشکلات پیرامون خودشان بود. آنها در مواجه با حوادث، برنامهریزی نداشتند و به همین دلیل در چنین شرایطی اجازه میدادند احساسات کنترل زندگیشان را در دست بگیرد.
او ادامه داد: البته در جریان فیلم دیدیم که دو شخصیت اصلی فیلم سعی کردند بر ترسی که دارند غلبه کنند و با مشکلات روبرو شوند.

زمان همه زخمها را حل نمیکند
برت دیکان استاد دانشگاه ولفنگونگ استرالیا هم که روانشناس است، با تاکید بر اینکه فیلم به خوبی احساسات او را درگیر کرده و در برخی صحنهها بسیار منقلب شده است، ادامه داد: غم و اندوه همیشه برای انسانها دردناک است و تا زمانیکه نتوانیم خاطرات را از ذهنمان دور کنیم، رهایی از این درد وجود ندارد و نباید امیدوار باشیم زمان میتواند همه این زخمها را ترمیم کند.
او یادآور شد: مشکلاتی که شخصیتهای اصلی فیلم با آن روبرو بودند، زیاد بود و به نظر میرسید باید به روانشناس مراجعه کنند، اما آنها توانستند با مشکلاتشان روبرو شوند و اجازه ندهند زندگیشان زیر بار مسائل و ناراحتیها از بین برود.

فیلم مخاطب را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد
کریستی کابررا استاد دانشگاه تالاهاسی فلوریدا از امریکا که او هم در رشته روانشناسی تحصیل کرده، بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بود و گفت: «گیتا» به قدری احساسات من را تحت تاثیر قرار داد که طی نمایش آن دفعات بسیاری گریه کردم.
او با اشاره به اینکه فیلم میتواند برای پدر و مادرها بسیار مفید باشد، عنوان کرد: سوگواری و افسردگی به راحتی میتواند یک خانواده را به واسطه درگیر کردن احساسات آنها از هم بپاشد، اما در فیلم نشان میدهد لزوما نباید چنین اتفاقی بیفتد و مرد و زن در کنار یکدیگر میتوانند مشکلات پیش آمده را حل کنند.

بر اساس این گزارش فیلم سینمایی «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی و تهیهکنندگی مجید شیخ انصاری از تولیدات مشترک موسسه تصویر شهر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این فیلم از نیمه آذرماه به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی در سینماهای کشور اکران میشود.
داستان این فیلم روایت زندگی گیتا و همسرش امیر است که دلمشغولىهاى ساده خود را دارند. گیتا بعد از گذشت دو سه سال از رفتن پسرش به خارج از کشور هنوز بشدت دلتنگ است و دورى او را برنمىتابد. فارغ از همه تدابیر و دلخوشىهاى ساده آنها، سرنوشت تغییرات پیچیده و غیرمنتظرهاى برایشان رقم مىزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





