دهمین روز از سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی پشت سر گذاشته شد که نمایشی با بازی معلولان جسمی آسایشگاه کهریزک در تالار وحدت و همچنین نمایشی پیامآور صلح و دوستی روی صحنه رفتند. «یک روش معاصر برای دلقکبازی» هم توجه مخاطبان را جلب کرد.به گزارش سینماسینما، در اولین روز اسفندماه تالار وحدت میزبان نمایش «رستم و سهراب» با بازیگری تعدادی از معلولان جسمی آسایشگاه خیریه کهریزک به کارگردانی میرکمال میرنصیری بود که برای این اجرا سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.
او درباره این نمایش در صفحه توئیتر خود نوشت: “نمایش «رستم و سهراب» را در تالار وحدت دیدم. کاری زیبا از معلولان آسایشگاه کهریزک. رستم فقط اسطورهای در تاریخ نیست، رستمها میتوانند در کنارمان باشند. آنان که ناممکنها را ممکن کردهاند. دست مریزاد به همه این عزیزان و کارگردان ارزشمند جناب آقای میرنصیری”
«رستم و سهراب» که پیش از حضورش در جشنواره در پاییز امسال چند اجرا در تالار وحدت داشت، صرفاً یک تئاتر نیست بلکه هدفش نمایشدرمانی است به این معنا که نمایش وسیلهای میشود برای درمان روحی و روانی مددجویان.
***
دیگر نمایشی که در این روز روی صحنه رفت، تئاتر «دیالوگ در سرزمین عجایب» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی بود که از کشور آلمان در جشنواره شرکت کرده است.
این نمایش بر اساس کتاب «من نفرت نمیورزم» اثر عزالدین ابوالعیش، پزشک فلسطینی است که در یک بیمارستان اسرائیلی کار میکند. نمایش با بازی میشائیل مورگن اشترن، تنها یک بازیگر دارد و به زبان آلمانی با ترجمه صوتی ضبطشده اجرا شد.
«دیالوگ در سرزمین عجایب» اثری است که توانسته توجه بسیاری را در مجامع بینالمللی به خود جلب کند و به عنوان نمایشی در راستای گفتوگو فرهنگها، دوری از خشونت و پیامآور صلح و دوستی شناخته شده است. این نمایش در اجرای خود در جشنواره میزبان مهمانانی خارجی از سفارت آلمان بود.
از این نمایش استقبال نسبتاً خوبی شد و تالار سایه مجموعه تئاتر شهر در نوبت اول، مملو از جمعیت بود تا حدی که چندین ردیف از تماشاچیان بر روی زمین نشستند. با این حال به دلیل آنکه این اثر به زبان آلمانی اجرا شد و بالانویس نداشت بلکه ترجمه همزمان آن در سالن پخش میشد، باعث تداخل صدای بازیگر شده بود و در برخی مواقع ناهماهنگ بودن و صدای ضعیف مترجم باعث نارضایتی مخاطبان شد.
نکته دیگری که در ایام جشنواره تئاتر فجر کارگردانها بارها نسبت به آن اعتراض داشتهاند، بحث خروج و رفت و آمد تماشاگران در حین اجراها است که تأثیر بدی بر فضای سالن، مخاطبان و بازیگران و عوامل میگذارد. این نمایش نیز از چنین اتفاقی مستثنا نبود و این موضوع باعث اعتراض کارگردان این اثر شد.
علیرضا کوشک جلالی، مؤسس گروه تئاتر «علی جلالی آنسامبل» در کلن آلمان، نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر است که تاکنون آثار بسیاری از او روی صحنه رفته است.
***
تئاتر میکروفیزیکال «فقط استخوانها» نیز که از کشور فنلاند و با نویسندگی، کارگردانی و بازی توماس مونکتون در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده است برای دومین روز متوالی روی صحنه تالار چهارسوی تئاتر شهر رفت و گلاب آدینه یکی از میهمانان این نمایش خارجی بود.
این نمایش سرگرمکننده که در روز اجرا به دلیل استقبال زیاد مخاطبان مشکلاتی را برای عوامل اجرایی جشنواره ایجاد کرده بود، در این روز با نظم بهتری اجرا شد.
این نمایش یک مونودرام است که طراح آن در جایی یک متری بدون دکور خاصی نمایش را با حرکات اعضای بدن خود به شکلی ماهرانه اجرا کرد. در لحظاتی از نمایش منکتون مخاطب را به یاد مستربین میانداخت، چون برخی حرکات و صداهایش شبیه کاراکتر مستربین بود. در بروشور این نمایش نوشته شد است: «فقط استخوانها» از دستکاری بدن و یک روش معاصر برای دلقکبازی استفاده میکند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدها و برخی برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر دقایقی پیش از اختتامیه
- در بخشهای صحنهای، بینالملل وخیابانی؛ داوران چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- آثار بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر مشخص شدند
- معرفی داوران بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- ادعای تازه وزیر ارشاد؛ جشنوارههای فجر را با قدرت برگزار میکنیم
- مدیر بخش پژوهش چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شد
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- انتشار فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ همزمانی دو جشنواره فیلم و تئاتر فجر؟!
- حواشی اختتامیه جشنواره تئاتر فجر / از مُد نپذیرفتن جوایز از سوی هنرمندان تا اعتراض به وزیر فرهنگ
- گروه سوئدی از رقابت در جشنواره تئاتر فجر بازماند
- تماشای این تئاتر را از دست ندهید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش