“مهرزاد دانش” منتقد سینما در روزنامه سازندگی نوشت :
به زودی هفتمینسری از فرنچایز یا سلسله فیلمهای جیغ روی پرده میآید. من علاقهای به این مجموعه فیلم ندارم، اما این خبر، طرفداران پروپاقرص جیغ را هم چندان خشنود نکرده است. چرا؟ چون ملیسا باررا، بازیگر اصلی اینسری فیلم که از جیغ ۵ بدان پیوست، سال گذشته از این پروژه کنار گذاشته شد و علاوه بر او، جنا اورتگا، بازیگر زن مکمل هم که نقش خواهرناتنی شخصیت اصلی را ایفا میکرد، به بهانه اینکه قصد تمرکز بر حضور در فصل دوم سریال ونزدی را دارد، از پروژه جیغ کنار کشید که بنا بر برخی روایتها، در اصل در اعتراض به کنار گذاشتن بازیگر اصلی فیلم، این کار را انجام داده است. علاقهمندان جیغ، حالا از غیبت این دو بازیگر محبوبشان ناراحت هستند و در رسانهها و شبکههای اجتماعی مختلف، نارضایتی خود را بروز میدهند.
کنار گذاشتن ملیسا باررا و کنار رفتن جنا اورتگا، به خاطر متن کوتاه و ملایمی بود که بازیگر اصلی جیغ، پارسال در اعتراض به نسلکشی اسرائیل در غزه در شبکههای اجتماعی نوشته بود که محتوای ضداسرائیلی آن کار دست باررا داد و منجر به اخراجش از پروژه شد. همین یک نمونه به قدر کافی گویای سیطره سایه شوم صهیونیسم بر تشکیلات فیلمسازی در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیاست که چگونه نهتنها ساخت فیلم علیه جنایتهای این رژیم را در فلسطین و لبنان و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا با محدودیت مواجه میسازد، هر اعتراض ولو نرم و ملایم را هم برنمیتابد و فشار آورده میشود تا با گوشمالیهایی نظیر بایکوت فرد معترض در سینما، خفقان مطلق درباره سفاکیهای بیسابقه این قوم بربر حاکم شود.
سینمای جهان درباره حکومتها و رژیمهای سفاک، فیلم فراوانی در گنجینه خود دارد: از دوران باستان مانند حکومت نرون و چنگیز گرفته تا دوران نوین که اسپانیای فرانکو و ایتالیای موسولینی و آلمان هیتلری و شیلی پینوشه را در خود جای داده است و جدا از این، درباره موقعیتهای معاصرتر مانند طالبان و داعش و تجاوز روسیه به اوکراین و … هم فیلمها ساخته شده است. اما این میان، وقتی به تجاوز، اشغالگری و تصرفهای غیرقانونی و خشونتبار اسرائیلیها در منطقه میرسیم، سکوتی فراگیر بر بدنه سینمای جهان حاکم میشود و علاوه بر آن، معادله هم وارونه میشود و بر پرده سینما، اسرائیلیهای مظلومی را میبینیم که همچنان صلیب هولوکاست را بر دوش گرفتهاند و اعراب و مسلمانان و ایرانیان، انواع ستمها را بر آنها روا میدارند.
به فیلم جیغ برگردیم و شخصیت ضدقهرمانش که شبحچهره (Ghostface) است و در ترکیبی از جنون و عقده و توهم، دست به جنایتهای غافلگیرانه میزند. به گمانم، خود این شمایل، میتواند نمودی از اسرائیل باشد که با ایدئولوژیای آمیخته به خرافات و خشونت و توهم و جنون، نظم مسالمتآمیز منطقه را به همزده است و به طور فزاینده، همچنان در پی اشغال، تصرف، تجاوز و خونریزی است. اسرائیل شبحی از همان قاتل زنجیرهای سیاهپوش نقاب بر صورت و خنجر در دست این فیلم است که هویتش، وابسته به ایجاد وحشت و خشونت و قتل است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





