کارگردان فروشنده میگوید: این سوال همیشه در فیلمهای من مطرح بوده که چه متر و معیاری برای رفتار اخلاقی وجود دارد؛ زیرا قانون و عرف مدعیاند چیزی قوی به نام وجدان وجود دارد که باید آن را زنده نگهداشت.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی، شب گذشته (یکشنبه دوم آبان) در تازهترین گفتگوی خود گفت: آنچه باعث میشود تا تماشاگر با فیلم فروشنده ارتباط برقرار کند این است که تماشاگر به صورت فعال در صحنههای فیلم حضور دارد و مدام باید درباره صحنهها قضاوت کند و بعد به صحنه دیگر برود.
فرهادی که با بیبی سی گفتگو میکرد، افزود: تماشاگر گاهی شاید با یک شخصیت همراه شود و در صحنهای دیگر با شخصیتی دیگر. همین مسئله است که فیلم فروشنده را تبدیل به یک فیلم کارگاهی کرده است اما این کارگاه در فیلم و روی پرده نیست.
کارگردان فروشنده افزود: فیلم پر از جزییاتی است که در زندگی همه آدمها وجود دارد و هر چند این جزییات روزمره است اما در زندگی ما خیلی تاثیر دارند و زندگی ما محصول همین جزییات روزمره است که در بسیاری مواقع مسیر زندگی ما را عوض میکنند.
فرهادی با اشاره به شخصیت فردی که در فیلم متهم به تجاوز است، گفت: ما در کلیشههای روزمره تصور میکنیم کسی که بهجای عماد (شهاب حسینی) وارد خانه شده یک جوان قوی است اما وقتی پیرمردی را میبینیم که خانوادهای دارد و دخترش قرار است ازدواج کند؛ تمام پیشفرضهای ما بههم میریزد و اینکه با این آدم باید چگونه برخورد کرد، چگونه او را مجازات کرد و چه کسی و چه میزانی این مجازات را تشخیص میدهد، میزان این مجازات چقدر به شخص خاطی است بازمیگردد و چقدر به جامعه و اطرافیان؟ … همه سوالاتی است که ذهن تماشاگر را پرمیکند.
وی ادامه داد: هر آدمی برای هر کاری دلایلی دارد که ممکن است مورد تایید ما نباشد. من این مسئله را در همه فیلمهایم رعایت کردهام و تا امروز فیلمنامهای ننوشتم که در آن از ابتدا شخصیتی وجود داشته باشد که پیشاپیش او را در گروه بدها قرار داده باشم. ممکن است یک فرد در زندگی رفتارش مورد تایید ما نباشد اما وقتی دلایل وی را میشنویم، میتوانیم او را بفهمیم هرچند شاید آن را تایید نکنیم زیرا میتوانیم درک کنیم که فقط خود او و اراده وی موثر نبوده که باعث شده دست به چنین رفتاری بزند.
فرهادی افزود: زنی که تنها در کنار خیابان ایستاده و تنفروشی میکند نسبت به آن دزد ثروتمند که دست در جیب دیگران کرده؛ برای من بیشتر قابل احترام است هرچند رفتارش مورد تایید من نیست اما قابل احترامتر است زیرا او برای سیر کردن شکمش از خود مایه میگذارد اما دست در جیب دیگران نمیکند.
کارگردان فروشنده تاکید کرد: این سوال همیشه در فیلمهای من مطرح بوده که چه متر و معیاری برای رفتار اخلاقی وجود دارد؛ زیرا قانون و عرف مدعیاند چیزی قوی به نام وجدان وجود دارد که باید آن را زنده نگهداشت.
وی ادامه داد: تنها چیزی که میتواند یک اتفاق و کنش را از زوایههای مختلف مورد قضاوت صادقه قرار دهد وجدان فردی ماست و بهترین متر و میزان برای اخلاقی و غیراخلاقی تشخیص دادن رفتار ما نیز همین وجدان است.
فرهادی گفت: من قانون را در برابر این رفتارها خیلی همهجانبهنگر ندیدم زیرا در کشورها و فرهنگهای مختلف به نسبت اینکه در مردم چه خاطره و چه انتظاری از قانون وجود دارد؛ متفاوت است. در هر کشوری ممکن است برای بعضی موارد راحت به پلیس مراجعه کنند یا در جای دیگر مانند فرهنگ شرق موضوعاتی مانند حیا و آبرو چندان پر رنگ است که جلوی این کار را میگیرد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در میان پرفروش ترین های فیلم های مستقل در آمریکا
- واکنش تازه و متفاوت ترانه علیدوستی به موفقیت «فروشنده» در اسکار
- روزنامههای ایران بعد از «اسکار» فرهادی چه نوشتند؟
- اولین نمایش «فروشنده» در نیویورک با حضور کارگردان برنده اسکار
- هالیوود ریپورتر: اعطای اسکار به فرهادی، بیانیه سیاسی هالیوود علیه «ترامپ»
- گفتگوی منتقد ایتالیاییبافرهادی: به تماشای فیلمی بنشینیدکه زبانی عجیب و پاکیزه دارد
- «فروشنده» نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- پیش بینی نشریههای معروف سینمایی درباره برندگان گلدن گلوب
- «فروشنده» همچنان در میان ۵ پیشتاز اسکار خارجی
- «فروشنده» به فهرست جوایز انجمن منتقدان فیلم آنلاین راه یافت
- نوآوری در پوشش مراسم گلدن گلوب از طریق توییتر
- صمدیان، فرهادی و حاتمیکیا برگزیدههای لندن
- «فروشنده» فیلم برگزیده تماشاگران در فستیوال بمبئی
- کیوان مقدم: فروشنده جزو کارهای خوبم است/کار با کیمیایی و جیرانی را نمیتوان فراموش کرد
- «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اولانباتور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





