در شانزدهمین جشن سینمایی حافظ برای اولین بار نشان عباس کیارستمی به یک سینماگر جوان اهدا میشود.
معلم در این نشست با اشاره به روند برگزاری جشن امسال گفت: آثار سینمایی که از ابتدای فروردین ۹۴ تا اسفند ۹۵ به نمایش درآمدهاند؛ مورد بررسی قرار گرفتند و فقط فیلم محمدرسول الله به دلیل آنکه درباره پیامبر گرامی اسلام ساخته شده و از نظر ما فیلمی است که شان آن بالاتر از مسابقه است، مورد قضاوت قرار نگرفته.
وی ادامه داد: در بخش مجموعههای تلویزیونی حدود ۲۵ مجموعه مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان ۱۰ سریال انتخاب شدند. در این بخش مجموعههایی که در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمدند؛ پربارتر بودند و ما شاهد بودیم تلویزیون سال گذشته آثار درخشانی خلق نکرد و افت محسوسی داشت.
معلم با اشاره به اهمیت سینمای مستند گفت: از میان ۱۲ فیلم مستندی که سال گذشته اکران شدند؛ ۳ فیلم به عنوان آثار مستند کاندیدا شدند که فیلم برگزیده از میان آنها در جشن معرفی میشود.
وی همچنین به معرفی برترین چهره تلویزیونی اشاره کرد و افزود: امسال علاوه بر برنامههای گفتوگو محور که در شبکههای تلویزیونی تولید میشوند؛ برنامههایی که در سایتهای تلویزیونی ساخته شده و یکی از آنها برنامه رضا رشیدپور است؛ را داریم. البته سایتهای معتبری همچون فیلمنت نیز برنامههایی به نام ۳۵ با حضور فریدون جیرانی ساختند که تصور میکنم این برنامهها در سال آینده میتوانند در این بخش نامزد شوند.
معلم با اشاره به اینکه در هر بخش ۱۰ نامزد وجود دارد و دو جایزه همارزش در هر بخش اهدا میشود، افزود: جایزه ویژه هیات داوران و یک جایزه نیز به جمشید هاشمپور اهدا میشود. همچنین در بخش بهترین ترانه تیتراژ به دلیل آنکه در سینما ترانه تیتراژ خیلی خوب نداشتیم کاندیداهای معرفی شده از شبکه نمایش خانگی هستند.
معلم از برگزاری شانزدهمین جشن حافظ در ۲۸ تیرماه خبر داد و افزود: این جشن ساعت ۲۰ آغاز میشود و حدود ۵ ساعت طول میکشد. یکی از مشکلات ما امسال نبود سالن مناسب بود. متاسفانه هنوز در تهران سالنی با جمعیت زیاد نداریم و سالن وزارت کشور نیز که بیش از ۳هزار نفر ظرفیت دارد؛ سال گذشته آتش گرفت و دیگر قابل استفاده نیست.
دبیر جشن حافظ به اجرای موسیقی توسط علی زند وکیلی، حافظ خوانی و اجرای موسیقی مشترک توسط رضا یزدانی و اجرای دوبله زنده اشاره کرد و افزود: امسال برای عباس کیارستمی برنامه ویژهای داریم. ما جایزهای را در قالب نشان عباس کیارستمی طراحی کردهایم که به جشن افزوده شده است. این جایزه به یک سینماگر جوان که آثارش واجد نوآوری در حوزه زبان سینما باشد؛ اهدا میشود. زیرا ما معتقدیم کیارستمی یکی از تجربهگراترین سینمای ایران بود و واهمهای از ورود به فضای جدید نداشت.
وی ادامه داد: کیارستمی برخلاف بسیاری از سینماگران با هلیکوپتر بر قله سینما پیاده نشد بلکه از پایین قله و با ساخت فیلمهای کوتاه آرامآرام رشد کرد و هیچ وقت خودش را محدود به یک شکل فیلمسازی نکرد.
دبیر جشن حافظ با تاکید بر اینکه مشکلات زیادی برای برگزاری جشنهای خصوصی فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد، گفت: من هر سال فکر میکنم امسال سال آخری است که برگزار میکنم زیرا در راه برگزاری این جشن سنگلاخهای زیادی وجود دارد و ما باید مجوزهای زیادی بگیریم.
وی با اشاره به اینکه قرار بود جشن حافظ در رشته موسیقی و نمایش جداگانه برگزار شود، گفت: برگزاری این جشن تاکنون امکانپذیر نشده زیرا نه تنها مراکز تصمیمگیری برای دادن مجوز به چنین جشنهایی بسیار است بلکه هیچ تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد و حتی ممکن است ۲۴ ساعت مانده به برگزاری یک جشن؛ برگزاری آن کنسل شود.
تهیهکننده فیلم آل تاکید کرد: هنرمند علاوه بر گرفتن دستمزد باید تشویق نیز بشود. تحسین شدن هنرمند بسیار مهم است و ما برای رشد هنر هیچ راهی به جز تشویق نداریم. هرچند متاسفانه امروز در رشتههای مختلف فرهنگی و هنری مانند رسانه و روزنامهنگاری یک جایزه مشخص برای تشویق وجود ندارد.
وی ادامه داد: بیشتر جشنوارههای ما دولتی است و مدیران دولتی خودشان اثر تولید میکنند و خودشان در جشنوارهای که توسط خود دولت برگزار میشود به آثاری که توسط خودشان تولید شده؛ جایزه میدهند. درحالیکه در همه جای دنیا جشنواره یک نهاد مستقل است که با حمایت دولت برگزار میشود اما کسی از این جشن و جشنواره سهمخواهی نمیکند.
معلم با اشاره به اینکه باید به جشنوارهها و جشنهای فرهنگی و هنری نگاه ملی داشت، گفت: جشنهایی همچون حافظ و سایر جشنهای خصوصی رقیب جشنهای دولتی نیستند بلکه مکمل این جشنها هستند و نمیخواهند جای همدیگر را بگیرند.
دبیر جشن حافظ با اشاره به اینکه علاقهمندان زیادی دوست دارند این جشن را ببینند یا در آن حضور داشته باشند، گفت: متاسفانه امسال به دلیل اینکه فضای ما محدودتر شده و سالن کوچکتر، امکان بلیتفروشی زیادی نداریم هرچند مخاطبان زیادی از شهرستانها برای حضور در جشن به تهران میآیند.
وی ادامه داد: باید شرایطی به وجود بیاید تا کسانی که نمیتوانند در جشن حضور داشته باشند از طریق فضای مجازی و شبکههای خصوصی که حق پخش چنین جشنهایی را میخرند، امکان تماشای جشن را پیدا کنند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- اعلام نامزدهای بخش سینمای بیست و یکمین جشن حافظ
- زمان برگزاری بیستویکمین جشن حافظ اعلام شد
- اعلام نامزدهای بخش مستند بیستمین جشن حافظ
- آغاز به کار هیئت داوران بیستمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ
- رفیق بازی، سطح جشن خانه سینما را پایین آورد/جشن حافظ مثل چراغ خواب است
- از شوخی مهران مدیری تا پیشتازی «رگ خواب»/ هجدهمین جشن حافظ برندگانش را شناخت
- علیرضا بیرانوند مهمان ویژه جشن حافظ + عکس
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- رضا عطاران و شهاب حسینی در یک رقابت/ اعلام نامزدهای بخش سینمایی جشن حافظ
- از رامبد جوان تا احسان علیخانی، چه کسی چهره تلویزیونی امسال میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





